سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تقویت توجه و تمرکز در دانش آموزان 

روش تقویت توجه و تمرکز در دانش آموزان 

🍀یکی از بیشترین مشکلاتی که بچه های پیش از دبستان و والدین یا مربیان با آن روبرو هستند، عدم تمرکز و توجه بچه ها و تلاش برای افزایش دقت و تمرکز در آنها است. رفتارهای سرزده، اعمال بدون فکر، حواس پرتی، پیش فعالی و عدم تمرکز و توجه جزئی از مشکلات قابل توجه در کودکان به حساب می آیند.

راههای افزایش توجه و تمرکز در بچه ها

🔑اولین گام پیشنهادی درگیر کردن کودک با هنرهای خلاق و گویا نظیر نقاشی و طراحی است. این فعالیتها نیازمند این هستند که کودک در مکانی نشسته و برای مدت زمانی که مشغول انجام این فعالیت است تمرکز کند. حتی می توان تعداد فعالیتها در این زمینه را نیز به مجسمه سازی و کوبلن دوزی گسترش داد.

بعضی از کودکان در انجام این نوع فعالیتها بسیار مشتاق هستند، بنابراین می توان با گذاشتن مدلهایی چون هواپیما یا ماشین جلوی آنها این فعالیتها را برای آنها جذاب تر نیز کرد. از نمونه های دیگر این فعالیتها می توان به نجاری و ساختن یک رشته مهره اشاره کرد.

🔑راه دیگری که در افزایش قدرت تمرکز کودکان پیشنهاد شده است گوش دادن به داستان است. از کودک خود بخواهید تا به یک داستان ضبط شده گوش فرا دهد و آن را برای شما توضیح دهد. این کار را می توان با توجه به سن کودک و میزان رشد او به روشهای مختلف انجام داد.

🔑سومین گامی که در خصوص افزایش قدرت تمرکز در کودک پیشنهاد شده است، فراهم کردن پازل و جدول های مخصوص به گروه سنی مناسب است. حل کردن جدول و مرتب کردن پازل قدرت تمرکز و توجه در کودک را تقویت کرده و فزایش می دهد. به ویژه حل جدول توجه کودک نسبت به کلمات و نظم و ترتیب دهی در او را افزایش می دهد. همچنین مرتب کردن پازل توجه کودک در زمینه تشخیص شکل اشتباه و تلاش برای یافتن تصویر درست بالا می برد.

راهکارهای افزایش دامنه توجه در کودکان

بر اساس برخی از بررسی ها ۵۰ تا ۸۰ درصد کودکان با اختلالات بیش فعالی و کمبود توجه دارای مشکلات ویژه یادگیری می باشند،
بنابراین عمل به توصیه های ذیل می تواند در این خصوص راهگشا باشد.
۱- بازی مارپیچ یا هزار راه بر روی کاغذ و یافتن راه خروج از آن توسط دانش آموز.
۲- استفاده از پازل های مختلف.
۳- از دانش آموز خواسته شود چشمانش را ببندد و یک شکل هندسی در ذهنش مجسم کند و سپس آن را بر روی کاغذ بکشد و در مرحله بعدی با چشمان بسته، شکل پیچیده تری را نیز بر روی کاغذ طراحی نماید.
۴- یک لیوان سر خالی از آب را انتخاب کرده و از دانش آموز خواسته شود که درون آن تعدادی سکه بیندازد، طوری که آب سر ریز نشود. در مرتبه بعد به تعداد سکه ها اضافه شود و می بایست طوری سکه ها را در آب بریزد که آب سر نرود! می توان به جای سکه از میخ ریزه هم استفاده نمود.
۵- پیدا کردن اشیاء مشترک و متفاوت در تصاویر .
۶- پیدا نمودن شکل مورد نظر در میان اشکال مختلف در یک تصویر.
۷- ظرفی از حبوبات را تهیه کرده و از دانش آموز خواسته شود تا یکی از انواع آن را جدا کند. در مرحله های بعد خواهان جمع آوری حبوبات ریزتر شوید و با کرومتر میزان زمان و سرعت جداسازی حبوبات و خطاهای آن ها را یادداشت نمایید.
۸- از دانش آموز خواسته شود که ده خط یازده سانتی متری رو ی کاغذ بکشد و با قیچی دقیقا روی خطوط را بچیند. زمان یادداشت شود. هر روز یک خط به خطوط اظافه شود تا روز دهم به بیست خط رسیده با همان زمان روز اول.
۹- دو تصویر که مشابه هم هستند اما در یک یا چند مورد جزئی با هم اختلاف دارند، به دانش آموز نشان داده و از او خواسته شود تا تفاوتها و تشابهات تصاویر را پیدا کند.
۱۰- عواقب بی دقتی را به این دانش آموزان متذکر شوید به عنوان مثال پلاک منزل مان ۱۲ است اگر ۱۳ بنویسیم نامه به در خانه مان می آید؟
۱۱- به این کودکان رویکردهای شناختی را آموزش بدهیم به عنوان مثال اول ببین، بعد بشنو، سپس فکر کن و در آخر انجام بده!
۱۳- هر فعالیتی که هماهنگی چشم و دست در آن لحاظ شده باشد مانند بازی دارت، تیله بازی ، ….برای این کودکان در نظر گرفته شود.

تمرینات پیشنهادی برای افزایش دقّت و تمرکز دانش‌آموزان

1) از دانش‌آموز بخواهید تصاویر ناقص را کامل کند.
2) به دانش‌آموز دو تصویر مشابه (که فقط در برخی جزییات با هم متفاوت هستند) نشان دهید و از او بخواهید تفاوت آن‌ها را بگوید.
3) از دانش‌آموز بخواهید با استفاده از نقشه، محل‌هایی را که از او می‌پرسید، به شما نشان دهد.
4) از دانش‌آموز بخواهید جملات ناقص را به دلخواه خود کامل کند. مثال: من دیروز … .
5) بریدن شکل‌های مختلف و چسباندن تصاویر توسّط دانش‌آموز

ادامه راهکارهایی برای تقویت توجه و تمرکز در دانش آموزان

6) چند وسیله‌ی کمک آموزشی و … را به کلاس بیاورید و به دانش‌آموزان نشان دهید؛ سپس از دانش‌آموزی که بی‌دقّت است، بخواهید تا چشمانش را ببندد و اشیاء را لمس کند و نام اشیاء را به شما بگوید.
7) افزایش دقّت و تمرکز با گوش دادن به صداهای مختلف و یادداشت کردن آن‌ها توسّط معلّم روی تابلو
8) استفاده از مجموعه‌ی «بشنو و پیدا کن» جهت تقویت حافظه‌ی شنیداری، افزایش دقّت
9) استفاده از اعصاب‌سنج: پرورش دقّت و توجّه، هماهنگی چشم و دست
10) استفاده از مینی بسکتبال، تقویت دقّت و هماهنگی چشم و دست
11) استفاده از «دارت»، جهت هماهنگی چشم و دست و دقّت
12) چند تصویر به دانش‌آموز نشان دهید و سپس آن‌ها را پنهان کنید و از دانش‌آموز بخواهید به شما بگوید چه دیده است؟
13) کلماتی را از متن دروس تهیّه کرده و از دانش‌آموز بخواهید برای آن‌ها تشدید و یا سرکِش و … بگذارد.
14) متنی را تهیّه کنید و نقطه‌های کلمات آن را بردارید و از دانش‌آموز بخواهید نقطه‌ها را بگذارد. این کار را هم روی تخته‌ی کلاس می‌توانید انجام دهید و هم به‌صورت تایپ شده می‌توانید در اختیار دانش‌آموزان قرار دهید.
15) از دانش‌آموز بخواهید جملات در هم ریخته را مرتّب کند.
16) از دانش‌آموز بخواهید کلماتی را که بیان می‌کنید، بعد از شما تکرار کند. مثال: خانه- میز- لباس (مثال عددی: 6-8-9)
سپس کلمات را کم‌کم به 7 کلمه و یا 7 عدد برسانید. (جهت تقویت دقّت و حافظه)
17) نوشتن صداهای اوّل و یا آخر کلمات و جمله‌سازی با آن‌ها. مثال: آب صدای آخر آن (ب) است و دانش‌آموز میبایستی مثلاً بنویسد (بار) و سپس با آن جمله بسازد.
18) چند تصویر را به‌صورت مرتّب روی میز بچینید و سپس از دانش‌آموز بخواهید با دقّت به آن‌ها نگاه کند و چشمانش را ببندد؛ سپس جای یک و یا دو تصویر را عوض کنید تا دانش‌آموز به شما بگوید جای کدام تصاویر عوض شده است.
19) از دانش‌آموز بخواهید نام اشیاء داخل کلاس، نام مدیر و معاون مدرسه، نام چند نفر از دوستان، آدرس و تلفن منزل، شماره تلفن همراه پدر دانش آموز، و … را برای شما بنویسد.
20) تصویری را به دانش‌آموز نشان دهید و سپس آن را پنهان کنید. دانش‌آموز میبایستی جزییات تصویر را برای شما بگوید.
21) کلماتی را به دانش‌آموز دهید و از او بخواهید حداقل 3 جمله برای آن بنویسد.
22) شمارش معکوس توسّط دانش‌آموزان و یا برعکس حرف زدن، مثل: این زنگ علوم داریم = داریم علوم زنگ این
23) زمانی که تمرکز دارند، آن‌ها را تشویق کنید.
24) چند جمله روی تابلو بنویسید و یک کلمه‌ی اضافه هم در آن بنویسید و از دانش‌آموزان بخواهید که کلمه‌ی اضافی را پیدا کنند؛ مانند: زنگ بعد روز ریاضی داریم کلمه‌ی اضافی (روز) است.
25) خلاصه‌نویسی و تعریف مطلب و یا داستان توسّط دانش‌آموز
26) محرّک‌های محیطی که باعث حواس‌پرتی شما می‌شوند را حذف کنید. مانند بستن پنجره و درب و…

 

روش تقویت توجه و تمرکز در دانش آموزان -پاکدلها

برای مشاهده و دانلود نرم افزارهای ویژه بهبود دقت و تمرکز اینجا کلیک کنید

برای مشاهده و دانلود پکیج کامل تفویت دقت و تمرکز دانش آموزان اینجا کلیک کنید