سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

فایل pdf

 

دانلود فایل pdf رابطه حافظه دیداری و نوشتن

 

مشکلات حافظه دیداری 

در الفبای فارسی حروفی هستند که از لحاظ آوایی یکسان تلفظ می‌شوند اما از لحاظ شکل متفاوت هستند . دو گروه چهار شکلی (هـ – ـهـ – ـه – ح ) و ( ض – ظ – ز – ذ) و یک گروه سه شکلی وجود دارد (ث – س – ص ) و حرف‌های دیگری مثل ( ق – غ )، (ت – ط)، (ع – ا).(در این فایل کاربردی به معرفی تمریناتی جالب و هدفدار پرداخته ایم)

کودکانی که در حافظه دیداری دچار مشکل هستند معمولاً پس از شنیدن کلمه‌ای در حین نوشتنِ املای فارسی این حروف را جابه‌جا می‌نویسند مثلاً خطاهای زیر نمونه‌ای از این نوعن هستد :

مهتاب را می‌نویسد محتاب ، صبح را می‌نویسد صبه، ظالم را می‌نویسد ضالم، صابون را می‌نویسد سابون، حوله را می‌نویسد هوله
بشقاب را می‌نویسد بشغاب، شکرگزار را می‌نویسد شکرگذار، سطل را می‌نویسد ستل، عمو را می‌نویسد امو، صبر را می‌نویسد سبر.

اگر کمی در کلمات بالا دقت کنید متوجه می‌شوید که دانش‌آموز ، کلمات را درست می‌شنود ولی هنگام نوشتن یکی دیگر از شکل های همان حرف را استفاده می‌کند . بنابر این کلمه از لحاظ آوایی صحیح  است اما از لحاظ املای فارسی نادرست می‌باشد .
حالا سؤال اینجاست که چرا این اتفاق می‌افتد؟ چه عاملی باعث می‌شود که دانش‌آموزان چنین خطاهایی را انجام دهند و در نهایت روش‌های اصلاح و درمان آن چیست ؟

فرض کنید به تصویر یک پارک نگاه می‌کنید . حال اگر سؤال‌هایی از شما بپرسند ، آیا می‌توانید به تمامی آن‌ها پاسخ دهید ؟ مثلاً این که چند بچه در پارک بازی می‌کند ؟ چند درخت در پارک وجود دارد؟ چند نفر روی صندلی نشسته‌اند ؟ تعداد پیرمردها بیشتر بوده است یا پیرزن‌ها ؟ چه حیواناتی در پارک دیدید ؟
با کمی دقت متوجه می‌شوید که نتوانسته‌ای در دفعه اول تمامی جزئیات و مشخصات را به خوبی به حافظه بسپارید.

ما نمی‌توانیم از ظرفیت کامل حافظه دیداری خود بدون این که آن را پرورش داده باشیم تماماً استفاده کنیم . اما اگر مدتی تمرین کنیم می‌توانیم با یک بار نگاه‌کردن جزئیات خیلی بیشتری را به حافظه بسپاریم. کودکان هم که ضعف حافظه دیداری دارند نمی‌تواند جزئیات زیادی را به خاطر بسپارند بنابراین زمانی که دیکته می‌نویسند چون نمی‌توانند از حافظه دیداری خود به طور کامل استفاده کنند در نوشتن بعضی از کلمات دچار مشکل می‌شوند مثلاً  دانش آموز به جای اینکه بنویسد بشقاب می‌نویسد بشغاب . این بدان علت است که کودک نمی‌تواند تصویر آن حرف مورد نظر را در ذهن خود مجسم کند و در زمان نوشتن دیکته نمی‌تواند به یاد می‌آورد که کدام شکل حرف را باید استفاده کند. این ضعف حافظه دیداری کودکان اگر درمان نشود در سال‌های بعد نیز همراه آنان خواهد بود .

اگر غلط‌های املایی کودکان بیشتر از نوع مواردی است که در بالا ذکر شد، لازم است با تمرین‌های  مناسب جهت تقویت و پرورش حافظه دیداری  به رفع آن بپردازیم. در بین برخی از معلمان و خانواده‌ها رسم این است که کودک را وادار می‌کنند تا از روی واژه‌هایی که غلط نوشته است بارها و بارها بنویسد. این گونه تمرین‌ها شاید به طور موقت بتواند به درست‌نویسی کودکان کمک کند اما به این دلیل که به تقویت حافظه دیداری کودکان کمکی نکرده است بی‌فایده می‌باشند .

اگر اشتباهاتی که کودکان در این نوع کلمات دارند توجه کنید، متوجه می‌شوید که معمولاً کودکان از لحاظ شنیداری مشکلی ندارند ، مثلاً کلمه حوله را به درستی می‌شنوند اما وقتی می‌خواهد آن را بنویسند به جای نوشتن حرف ح نمی‌داند باید کدام شکل آن را انتخاب کند این بدان علت است که کودک نمی‌تواند شکل حرفی را که مناسب کلمه حوله می‌باشد به درستی انتخاب کند.

برای اینکه بتوانیم حافظه دیداری کودکان را تقویت کنیم نیاز به استفاده از ابزارها یا تمرین‌های پیچیده‌ای نداریم. تنها لازم است در حین بازی با کودکان در طول روز از تمرین‌های خاصی استفاده کنیم و به مرور شاهد تقویت حافظه دیداری کودکان باشیم. حافظه دیداری در زندگی روزمره کودکان اهمیت بسزایی دارد. اگر فعالیتی در جهت تقویت حافظه دیداری کودکان انجام ندهیم این ضعف را تا آخر عمر به دنبال خواهند کشید . حتی کودکانی هم که از حافظه دیداری خوبی بهره‌مند هستند و مشکلی از این لحاظ ندارند، با انجام چنین تمرین‌هایی مهارتشان بیشتر می‌شود و بعدها می‌توانند از آن استفاده مفیدی بکنند. مثلاً یک نقاش ماهر و چیره‌دست و با نگاه کردن به یک منظره زیبا تمام جزئیات آن را به خاطر می‌سپارد و بعد می‌تواند به طور کامل آن را روی بوم نقاشی پیاده کند .

در اینجا یک بار دیگر به خانواده‌های محترم و معلمان گرامی توصیه می‌کنیم که از کنار اختلالات یادگیری کودکان به سادگی عبور نکنند ، زیرا همین مشکلات به ظاهر کوچک کم کم باعث تضعیف روحیه کودکان و کاهش حس اعتماد به نفس آنان می‌شود و نهایتاً طبق آمار ، منجر به افت نمرات تحصیلی، بی‌علاقگی نسبت به درس، ترک تحصیل ، گرایش به فعالیت‌های منفی ، بزهکاری و غیره می‌گردد. شما می توانید از فایل های آماده و قابل پرینت  پاکدلها استفاده کنید ( برای مشاهده این فایل های تمرینی قابل پرینت کلیک کنید)

 

برای دانلود فایل pdf رابطه حافظه دیداری و نوشتن روی تصویر زیر کلیک کنید

 

دانلود

 

برای مشاهده و دانلود نرم افزارهای مرتبط با تشخیص و درمان اختلالات یادگیری اینجا کلیک کنید

برای مشاهده سایر فایل های تمرینی پیشنهادی پاکدلها برای درمان انواع اختلالات یادگیری اینجا کلیک کنید