سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ارزیابی اختلال لمسی

 

ارزیابی اختلال لمسی

در ارزیابی فرایند لمسی سه حیطه مطرح می‌شود که عبارتند از :

1- جمع آوری اطلاعات مناسب از طریق خانواده کودک و افراد در ارتباط با او

2- آزمون اختصاصی در رابطه با ارزیابی کاهش درک لمسی

3- آزمون های استاندارد و روش‌های دیگر ارزیابی های غیر استاندارد

به طور اختصاصی تر، مصاحبه و مشاهده رفتار و ارزیابی غیر استاندارد مبنای ارزیابی اختلالات لمسی هستند. مصاحبه و مشاهده رفتار شامل زندگی روزانه مدرسه و رفتارهای حین بازی است عمده ترین هدف مصاحبه بررسی وجود مجموعه‌ای معنی دار از رفتارهای حاکی از تدافع لمسی است.

باید تاکید نمود که تشخیص تدافع لمسی بیشتر از طریق رفتارهای قابل مشاهده این آزمون صورت می‌پذیرد تا امتیازات خود آزمون ها .

در این بخش مواردی از آزمون که به طور اختصاصی تشخیص لمسی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد به شرح زیر می باشد:

1- تشخیص انگشتان

2- تشخیص محل تحریک لمسی

3- تشخیص شکل از طریق لمس

4- تشکیل تشخیص شکل های رسم شده روی بدن با چشم بسته

علاوه بر آزمون های موجود، ارزیابی فرایند سیستم لمسی، از طریق تاریخچه حسی فرد می باشد .

نمونه سوالات فرآیند لمسی توسط اتر و ویل برگر از چندین تاریخچه حسی مختلف گرد آوری شده است، شامل موارد زیر می باشد :

1- آنچه که کودک در حال حاضر انجام می دهد

آیا حساسیت زیادی نسبت به ترکیب غذاهای تند دارد ؟

کم و زیاد لباس می پوشد ؟

آیا به نظر می‌رسد نسبت به زخم ضرب‌دیدگی و مواردی از این قبیل ناآگاه است ؟

آیا از استفاده از دست هایش در فعالیت های مختلف اجتناب می‌کند؟

آیا اشیا و لباس خود را به طور مکرر به دهان می برد ؟

آیا به خود یا دیگران آسیب می‌رساند ؟

آیا رویه جنگجوی دارد ؟

آیا نسبت به دمای هوا و یا آب حساس است؟

2- آنچه که کودک پیش از این انجام داده است

آیا در نوزادی که زیاد گریه می‌کرد ؟

آیا در دوران نوزادی هنگام خواب و بیداری با مشکل مواجه بوده است؟

یکی از روش‌های بسیار خوب برای ارزیابی کودک مشاهده گروه این بازی به ویژه بازی های لمسی است، بنابراین یک درمانگر برای اینکه بتواند در یک در طی فعالیت‌های مذکور کودک را مورد قضاوت قرار دارد باید بیشتر موارد زیر را مد نظر قرار دهد.

واکنش کودک نسبت به بازی ها و محرک های لمسی

شروع و اجتناب از لمس

توانایی و یا عدم توانایی شرکت در فعالیت فعال لمسی

وضعیت عاطفی و هیجانی در طی فعالیت های مختلف

باید این نکته را مورد تاکید قرار داد که مجموعه این اطلاعات زمانی مفید خواهند بود که با نتایج آزمون ها و بررسی‌های دیگر ترکیب شوند و از حاصل از ارزیابی ها به یک نتیجه صحیح و معقول دست یافت و فعالیت‌های غیر رسمی که می‌توانند به منظور ارزیابی تشخیص لمسی مورد استفاده قرار گیرند عبارتند از فعالیت‌هایی با هدف تشخیص شکل و جنس اشیا به کمک نرم و تشخیص معلم از سوی کودک

ارزیابی اختلال لمسی -سایت پاکدلها

برای مشاهده مطلب : حس لامسه اینجا کلیک کنید

برای مشاهده و دانلود نرم افزارهای تقویت هوش و حافظه و یادگیری و حواس اینجا کلیک کنید