سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

کودکان دیرآموز و کمک به آنها در کلاس

ویژگی های کودکان دیرآموز در کلاس 

ویژگی های کودکان دیرآموز 

۱- این کودکان از نظر بهره هوشی در محدوده بین ۷۰ – 84 حد فصل یک یا دو انحراف معیار پایین تر از میانگین قرار گرفته و دارای عملکرد ضعیفی هستند .

۲- آنها تنها در حیطه ی تحصیلی دارای عملکرد محدودتر و ضعیف تر نسبت به همسالان خود هستند .

۳- دیرآموزان در سایر رفتارهای انطباقی فاقد هر گونه نقص قابل ملاحظه اند .

۴- این کودکان نیز مثل همسالان خود دارای تفاوت های فردی در حیطه های مختلف رفتاری اند .

۵- ۱۰ درصد جامعه ی کودکان مدرسه رو را تشکیل می دهند و به علت عملکرد ضعیف تحصیلی در کلیه دروس شناسایی می شوند .

۶- از نظر ظاهری : قد ، وزن ، تفاوتی با همسالان خود ندارند . در نتیجه نمی توان از این طریق به مشکل آنها پی برد .

برخی دیگر از ویژگی های کودکان دیرآموز در کلاس درس

1- در مهارت های حرکتی درشت ، تفاوت قابل ملاحظه ای با همسالان خود ندارند 

2 – از نظر مهارت های حرکتی ظریف : نخ کردن ، نوشتن ، بریدن و … با همسالان تفاوت دارند . . مثلاً در نخ کردن ، نخ را با سطح زیادی از دو انگشت گرفته و زمان عبور دادن از مهره با مشکل مواجه می شوند .

۳- در سایکو موتور یا مهارت های حسی – حرکتی دچار نوعی کندی هستند . کارهای شخصی خود را با کندی انجام می دهند و همیشه دفتر و کتاب هایشان پهن است .

۴- اکثریت آنها تأخیری جدی در رشد کلامی و حرکتی دارند . به عبارتی با بررسی رشد متوجه می شویم تأخیر رشد کلامی و حرکتی داشته اند و دیرتر از بقیه همسالان روند رشد را طی کرده اند .

۵- درجاتی از آسیب مغزی یا بدکاری مغزی را در آنها شاهدیم .

۶- در حافظه دیداری و شنیداری مشکلات جدی دارند . در نتیجه این مسئله می تواند دلیل اساسی مشکلات دیکته نویسی آنها باشد . در واقع نمی توانند یک عبارت را کامل در ذهن خود نگه دارند .

۷- دیرآموزان در ترکیب حروف یا به عبارتی در ترکیب صامت و مصوّت و ساختن کلمه مشکلات اساسی دارند . یا زمانی که یک کلمه ی ساده ی دو بخشی را بخش می کنند بعد از گفتن بخش اول ، بخش دوم را فراموش می کنند .

به همین علت در زمان گفتن دیکته اگر یک کلمه بصورت حرف به حرف یا صدا کشی به آنها گفته می شود ، آن را می نویسند در غیر این صورت در اکثر موارد از نوشتن درست ناتوان می مانند . در واقع آنها ممکن است در تشخیص جزء به کل مشکل داشته باشند .

۸- این گونه کودکان زمانی که دیکته از یک درس یا بدون کلمات خارج از کتاب گفته می شود عملکرد بهتری نشان می دهند تا تلفیقی از چند درس و یا همراه با کلمات خارج از کتاب .

۹- بعد از انجام بخشی از تکالیف ، احساس خستگی و بی حوصلگی کرده و به بهانه های مختلف از ادامه کار طفره می روند . این عامل باعث نصیحت ، تذکر و نهایتاً سروصدای والدین را به دنبال دارد .

۱۰- بیشتر این کودکان از اعتماد به نفس و خودپنداره پایینی برخوردارند . به نوعی دچار درماندگی آموخته شده هستند و خودشان را باور ندارند .

۱۱- اغلب آنها در انتقال پیام معلم یا مسئولین مدرسه یا بیان اتفاقات داخل کلاس به والدین دچار مشکل هستند . یا در واقع فراموش می کنند .

۱۲- در پایه های دوم و سوم ، در جمل سازی و تشخیص افعال متناسب با فاعل جمله ، مشکلات اساسی دارند .

۱۳- به علت نقص توجه یا محدودیت حافظه کوتاه مدت ، یک کلمه را در اولین خط ، درست خوانده یا نوشته ولی همان کلمه را در قسمت های دیگر متن ، اشتباه نوشته یا می خواند .

۱۴- در پردازش اطلاعات ، ضعف داشته که علت اساسی آن می تواند بدکاری نظام عصبی مرکزی باشد .

۱۵- نتایج زیر از یک پژوهش زمینه یابی نشان می دهد .

۴۴% در تکلم و ۳۲% در راه رفتن تأخیر داشتند.

۱۹% سابقه تشنج داشته و ۲۵% غیر طبیعی داشتند .

۳% در انجام تکالیف در منزل خوب و ۶۱% ضعیف عمل کردند .

۳۷% آنها دارای انگیزه خوب تحصیلی و ۳۵% آنها دارای انگیزه متوسط و ۲۹% دارای انگیزه پایین بودند .

۳% حفظ توجه و تمرکز خوب دارند ۲۷% تمرکز متوسط و ۷۰% تمرکز ضعیف .

۵۸% همکاری ضعیفی دارند .

۵۰% والدین آنها رابطه عاطفی خوبی با این کودکان نداشتند .

بیشترین اختلال همراه با بیش فعالی توأم با نقص توجه بوده است .

بطور کلی بسیاری از افراد ناتوان در یادگیری ، در مقابل محرک های دیداری – شنیداری دچار نقایص حافظه اند و دلیل آن ممکن است استفاده از راهبردهای یادگیری ، مثل مرور و تمرین کلاسی باشد .

همچنین ضعف در توانایی مفهومی کردن و استفاده از راهبردهای حل مسئله از طرفی و مشکلات فرا شناختی ، مشکلات سازگاری از طرف دیگر در آنها دیده می شود . ((کافمن))

 

 

ویژگی های کودکان دیرآموز در کلاس درس -سایت پاکدلها

برای مشاهده فایلهای قابل پرینت ویژه کودکان دیرآموز اینجا کلیک کنید

برای مشاهده نرم افزارهای موبایلی و کامپیوتری کمک به یادگیری دانش آموزان ابتدایی اینجا کلیک کنید