سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

سبک های شناختی در آموزش ریاضی 

 

‍ سبک های شناختی در آموزش ریاضی 

رویکرد ریاضی عمومی فطرت گرایی و به شکل خاص مسئله گراست.

🌹 حال این سوال پیش می‌آید که آموزش ریاضیات چه تاثیری روی شخصیت فکری و منش های حل مسئله و شیوه های یادگیری دانش آموزان می گذرد ؟👇👇

🌷 جواب این است که ساختار شناختی آنان بیانگر جذب و انطباق آنان با این فرآیند است .

ذهن دانش آموزان همچون گلهای رنگارنگ که از یک آب و خاک و خورشید بهره گرفته اند.

اما با یکدیگر در رنگ و بو تفاوت دارند. که در برابر روش آموزشی یکسان مهارت های مختلف و ثمرات گوناگونی را نتیجه می دهند.

مسلما پیشینه فکری و مهارت هایی که در ذهن دانش آموزان ثبت شده اجازه نمی‌دهد آنها را در مواجهه با روش یکسانی که در پیش رو دارند ساختارهای شناختی یکسانی داشته باشند .

مجاری شناخته دانش‌آموزان به پنج حس محدود می‌شود.👇
که از میان آنها حس بینایی ، حس شنوایی و حس لامسه در ارتباط با جهان خارج و یادگیری بر دیگر حس ها غلبه دارند.

حس بینایی مبنای تفکر تصویری ، و حس شنوایی مبنای تفکر کلامی ، و حس لامسه مبنای تفکر دست ورزی و ساختنی را پایه ریزی می کند.

هر چه مهارت های تفکر دانش آموزان طیفی بین سه مهارت تفکر است اما معمولاً در دانش آموزان یکی از این سه سبک یادگیری در بر دیگران غلبه دارد .

‍ ‍ ‍

‍ سبک یادگیری کلامی :

در دانش آموزان کلامی ساختار نمادین نقش مهمی در تفکر و یادگیری ایفا می کند.

اینان کسانی هستند که وقتی فکر می کنند به زبان کلمات و جملات با خود حرف می زنند و می توانند افکار خود را مستقیم روی کاغذ بیاورند.

استدلال ریاضی را مرحله به مرحله و جز به جز درک می‌کنند و چون مراحل اثبات به پایان می‌رسد مراحل درک ریاضی آنان خاتمه می‌یابد.

آنان از جلو به سمت درک کل حرکت می‌کند و معمولا نظریه های آنان در چگونگی همنشینی جزئیات بسیار قوی است .

اما در همبستگی مبانی و ساختار کلی ضعیف می باشند.

درک آنان از تاریخ نیز از جز به کل است و بسیاری از تحولات بسیار کند اجتماعی برایشان قابل درک نیست.

در برابر آن اجزا موثر در وقوع یک صحنه تاریخی برای شان بسیار سهل است .

از بین فیلسوفان معروف فلسفه و سبک شناختی ارسطو – کندی – ابن سینا زیر چتر این نوع مهارت تفکر و یادگیری قرار دارند.

‍ سبک یادگیری تصویری :

در دانش آموزان تصویر شهود و تصویرسازی نقش مهمی در تفکر و یادگیری ایفا می‌کند.

وقتی این دانش آموزان به تفکر می‌پردازند روند تفکر به زبان مفاهیم و ارتباط بین آنها پیش می‌رود و بازنویسی روند تفکر برای ایشان نیاز به زحمت مضاعف دارد.

استدلال ریاضی توسط ایشان به صورت کلی و مانند نگاه کردن به اجزای یک تابلو به طور سراسری می‌شود.

در واقع از درک کل به سوی درک جزئیات حرکت می‌کنند و معمولا نظریه های آنان در ساختار و مبانی دقیق است .

اما در همنشینی و برقراری رابطه بین اجزا ضعیف عمل می نمایند.

درک آنان از تاریخ نیز از کل به جز است بر عکس دانش آموزان کلامی در ادراک تحولات اجتماعی توانا هستند تفکر شهودی و تجربه نقطه قوت ایشان است.

آموزش در این دانش‌آموزان حرکت از تصویر به مجرد می باشد.

افلاطون ، فارابی ، ابن عربی، سهروردی و ملاصدرا

زیر چتر این نوع مهارت یادگیری و تفکر قرار می گیرند.

‍ سبک دست ورزی:

در دانش آموزان دست ورز که ساختارگرا هستند .
باز سازی ساختارها و دست و فکرشان نقش مهمی در تفکر و یادگیری ایفاا می‌کند.

آنان با به کار بردن ابزارها و ساختن اشکال و بازسازی ذهنی ساختار در ذهن خود مفاهیم را یاد می‌گیرند.

و مهارتها را کسب می‌کنند استدلال ریاضی را تا وقتی خودشان باز سازی نکنند نمی فهمند .

و تاریخ را نیز باید به زبان ذهن خود بازسازی کنند تا بتوانند از آن درس یاد بگیرند.👇

🌹 بسیاری از صنعتگران و مخترعین زیر چتر این مهارت یادگیری و تفکر قرار می گیرند

در این دانش آموزان حرکت از ملموس به مجرد می باشد.

‍ ‍ ‍

‍ ویژگیهای سبک یادگیری (دیداری)

تصویری دیداری ها افرادی هستند که بیشتر به کیفیت های دیداری توجه دارند و تصاویر برایشان بیشتر جلب نظر می کند.
از آنچه دیده اند بیشتر صحبت می‌کنند . هیجانی ترند . سریعتر صحبت می کنند.

از حرکات دست بسیار استفاده می کنند.

ومی کوشند سخنان خود را با حرکات به تصویر بکشند.
سریع راه می روند.
چون سرعت کلامشان با سرعت تصویر متحرک ذهن شان برابر نیست

معمولا برای بیان اندیشه های خود شتاب در برخی کلمات را حذف می‌کنند.
و آنچه را می گویند طوری می گویند که مخاطب تصویر آن را در ذهن خود ببیند.

‍ ‍ ‍

‍ راهبرد های پیشنهادی 👇👇

1. روند آموزش از رنگ ها – تصاویر اشکال -نمادها – اسلاید ها و جداول استفاده کنید.

2. برای یادگیری بهتر به حرکات و چهره آموزگار نگاه کنید .

3.یک محیط آرام و بدون سر و صدا را برای مطالعه برگزینید

 نشانه ها و علائم سبک یادگیری دیداری :

افراد با سبک یادگیری دیداری ۶۵ درصد جمعیت را شامل می گردد.

خصوصیات این نوع افراد به قرار زیر است 👇

1.با مشاهده و ترکیب تصاویر با اطلاعات ، اطلاعات را به خاطر می‌سپارند.

2. برای برقراری ارتباط با دیگران و همچنین سازماندهی اطلاعات از تصاویر ، نقشه ها و نمودارهای استفاده می کنند.

3. معمولا برای خاطر آوردن مطلبی چشمان خود را برای تجسم آن در ذهن خود می بندند.

4. معمولا افراد مرتب و منظم می باشند .

5. اینگونه افراد در تجسم اشیا و طرح ها و نتایج در ذهن خود توانا می باشند.

6. معمولاً در کلاس درس نیمکت‌های ردیف جلو را اشغال می‌کنند .

7.تمایل به برداشتن یادداشت های مفصل و یا با جزئیات فراوان دارند.

8. جذب کتاب‌های مصور می‌کردند.

9. در به خاطر آوردن لطیفه ها مشکل دارند.

10. برای برجسته ساختن نکات کلیدی از ماژیک های رنگ روشن استفاده می کنند.

این گروه مادامی که تصویر کلی و روشن از موضوع درسی در ذهن داشته باشند ، نمی‌توانند درس رادرک کنند از جزئیات نامرتبط بیزارند.

‍ ‍ ‍ ‍‍ ویژگی سبکی یادگیری شنیداری (سمعی) :

شنیداری ها به گفتار ما توجه دارند.

به تحسین ها تقدیرها تشکرها به اظهار علاقه گفتاری و گفتار شیرین به موسیقی و خوش آهنگی صدا .

با سمعی ها کمی آرامتر از بصری ها صحبت کنید.

اما مراقب باشید که خیلی هم آرام نشوید خلاصه نکنید.

اما شرح و تفسیر فراوان هم ندهید.

🌹 آفرین برای یک سمعی هزار مرتبه بیشتر از یک شاخه گل می ارزد.

به گفتار سمعی ها بیش از بقیه گوش دهید.

سمیعی خوش سخن است.

آنها سر کلاس یاد می گیرند.

در کلاسی که استاد خوب حرف بزند خوب یاد می گیرند.

یادگیری ایشان از راه گوش رخ می‌دهد .

شنیده ها برایشان کفایت میکند. حتما زمانی که به استاد نگاه نکند باز هم تک تک جملات استاد را درک کرد و به خاطر می سپارد.

یادگیرنده شنیداری شیفته اطلاعاتی است که از طریق ابزارهای شنیداری به او عرضه می شود.

لزومی نمی بیند که هنگام صحبت استاد ، چهره معلم را ببیند.

‍ ‍ ‍ ‍

‍ نشانه ها و علائم :

در جملات این افراد مفاهیم احساس قالب است .
آنها با حالات و حرکات زیر با دیگران ارتباط برقرار می کنند.

1. به هنگام اندیشیدن به پایین و طرف راست نگاه می کنند.

2. صدایشان عمیق است و کلمات شمرده از دهان خارج میشود.

3. حرکات دست تغییرات چهره و اعمال جنسی آنها زیاد است .

4. معمولا دستشان را پایین نگه می دارند و خود را به کرات لمس می‌کنند.

5 تنفس این عده عمیق است واز تمام قفسه سینه برای تنفس استفاده می کنند.

 

‍ نشانه ها و علائم سبک یادگیری شنیداری

افراد با سبک یادگیری شنیداری ۳۰ درصد جمعیت را شامل می گردد خصوصیات این گونه افراد به قرار زیر است👇👇

1. تمایل دارند بیشتر با اثبات و موسیقی سر و کار داشته باشند.

2.قادرند ریتم و تن صدا را تشخیص دهند .

3.از طریق گوش دادن یاد می گیرند.

3.برای به خاطر سپردن اطلاعات آنها را با یک صدای خاص ترکیب می‌کنند.

4. در محیط های شلوغ و پرسروصدا تمرکز خود را از دست می‌دهند .

5.به یادداشت برداشتن تمایلی ندارند .

6.تمایل دارند مطالب را با صدای بلند بخوانند.

7. برای به خاطر سپردن مطالب دروس خود ،را با صدای بلند مکررا روخوانی می کنند.

اگر برای یک انسان شنیداری ساعت کار می کنید شاید چندان متوجه ناراحتی شما نشوند.

اما با گفتن یک کلمه اعتراض آمیز خواهید دید که سر بلند خواهد کرد و متوجه شما خواهد شد.

‍ ویژگی های سبک یادگیری لمسی :👇👇

دانش آموزان یا دانشجویان بیشتر به کیفیت های لمسی توجه می‌کنند.

از آنچه لمس کرده‌اند بیشتر حرف میزنند.

هیجان شان خیلی کمتر است.

خیلی آرامند.

حتی یک نوع رخوت و سستی را در آنها می توان دید.

احساس آنها از دیگران عمیق تر است .

با آنها ملایم صحبت کنید.

شاید بتوان گفت که لمسی ها از بصرری ها متنفرند. لمسی ها آنچه را که با دست و تن حس می کنند ، میانه گرمی دارند .

هل دادن ، کتک زدن ،تنه زدن آنچنان موجب آزارشان می‌شود که گویی تیر خورده اند.

باید دستانشان را به گرمی فشردو دست تحسین بر پشتشان زد.

آنها عاشق مرور مطالب بوده و ده ها بار و صدها بار جزوه خود را مرور می کنند.

 

سبک های شناختی در آموزش ریاضی – پاکدلها

برای مشاهده مطلبی با عنوان : سبک های یادگیری اینجا کلیک کنید

برای مشاهده کتاب ورق زن مرتبط با اختلالات ریاضی و یادگیری ریاضی اینجا کلیک کنید