🔹 ظاهری منظم داشته باشید و در نظر بگیرید که زیبایی، سادگی است.
🔹در کارهایتان نظم داشته باشید تا الگویی مناسب برای دانش آموزان باشید.
🔹 زمان هر جلسه تدریس را در نظر داشته باشید تا با کمی یا زیادی وقت مواجه نشوید. وقت کلاس را به مطالب بیهوده و کم فایده صرف نکنید.
🔹 به هنگام درس دادن، نشاط روحی و عاطفی خویش را حفظ نمایید؛ با خوشرویی تدریس کرده و همواره چهره بشّاشی داشته باشید.
🔹 سعه ی صدر داشته باشید و از فضل فروشی بپرهیزید.
🔹 وفای به عهد، خوش قولی و تواضع را از یاد نبرید؛ به هنگام تدریس، آرامش خود را حفظ کنید.
🔹از قضاوت ناصحیح نسبت به دانش آموزان پرهیز نمایید و اشتباهات خویش را توجیه نکنید.
🔹از به کار بردن کلمات خارج از نزاکت بپرهیزید و پرگویی نکنید.
🔹 رازدار و محرم اسرار دانش آموزان باشید و از آنان توقعات بیش از اندازه نداشته باشید.
🔹 در تدریس ذوق و سلیقه به کار برید و آرام و شمرده تدریس کنید.
🔹 در املاء کلمات دقت نمایید و کلمات را صحیح روی تابلو بنویسید یا بیان کنید.
🔹ذوق و استعداد دانش آموزان را شناسایی و هدایت نموده، بین آنان رقابت سالم و مثبت ایجاد کنید.
🔹 در برخوردها عدل و انصاف را رعایت نمایید و به دانش آموزان نگاه یکسان داشته باشید و سخن آنها را بی مورد قطع نکنید.
🔹کارها و فعالیتهای مربوط به کلاس را بین دانش آموزان تقسیم و به آنان مسئولیت بدهید؛ از تشویق به موقع غافل نشوید.
🔹پیش از تدریس، شناختی اجمالی از وضعیت، موقعیت وسطح معلومات دانش آموزان به دست آورید. بر موضوعات درسی، تسلط کافی داشته باشید.
🔹در تدریس از گروه گرایی و بازی استفاده کنید و به سۆالات دانش آموزان با لحن خوب و مناسب پاسخ دهید.
🔹 در افزایش آگاهیها، محتوای علمی و درسی خود بکوشید. مطالعه پیش از تدریس و آمادگی قبلی جهت آموزش داشته باشید.
🔹 از ابتکار و خلاقیت در تدریس استفاده کنید؛ از روشهای تدریس و نحوهی به کار گیری آنها آگاه باشید.
🔹 از تجربیات تدریس دیگران استفاده نمایید و در هر درس مطالب تازهای بیان کنید.
🔹 سعی کنید دانش آموزان در ارتباط با درس فعالیت عملی داشته باشند و آنان را نسبت به یادگیری مشتاق نمایید.
🔹 در صورتی که احساس خستگی در چهره دانش آموزان مشاهده نمودید، تدریس را ادامه ندهید.
🔹 درس را مرحله به مرحله تدریس کرده؛ از طرح شبهات و اشکالات بدون جواب بپرهیزید.
🔹 هنگام تدریس، در یک مکان ثابت توقف نکنید؛ از داشتن لحنی یکنواخت و تن صدای ثابت بپرهیزید.
🔹وقت تدریس از وسائل و امکانات آموزشی موجود حداکثر بهره را ببرید؛ دقت نمایید تمرینها یا مسائل (تکالیف) در حد توان دانش آموزان باشد.
🔹 زمانی که پاسخ بعضی سۆالات را نمیدانید، به راحتی اقرار نمایید که پاسخ را نمیدانم و باید مطالعه کنم.
🔹تجارب تازه خود را در اختیار دانش آموزان قرار دهید؛ به یاد داشته باشید:« معلم هنرمند کسی است که با ایجاد شرایط و موقعیتهای مناسب آموزشی، خود کمتر تدریس میکند، ولی دانش آموزان بیشتر یاد میگیرند. »
🔹 در آخر جمع بندی درس را فراموش نکنید؛ خلاصهی درس را در انتهای تدریس بازگو نموده و درباره آن از دانش آموزان پرس و جو نمایید.