سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تعریف حل مسئله

تعریف حل مسئله

حل مساله فرآیندی است که شخص با توجه به تجارب عملی و توانمندی های ذهنی خود بتواند در جهت حل مسئله یا مشکل قدم برداشته و به نتیجه مطلوب دست یابد.

چرخه حل مسأله

چرخه حل مسأله شامل
۱- تشخیص مسأله
۲- تعریف مسأله
۳- تنظیم راهبرد حل مسأله
۴- سازماندهی اطلاعات درباره مسأله
۵- تخصیص منابع
۶- نظارت و ارزیابی است

مهارت حل مسئله

مهارت حل مسئله، بنیاد تمام زمینه های دانش مانند ریاضیات، علوم و هنر است. چه کودک خردسالی که می خواهد بیابد لکه خیس فرش از چه چیزی ساخته شده و چه دانشمندی که می خواهد درمانی برای سرطان کشف کند، هر دو یک فرایند یکسان تفکر و حل مسئله را به کار می گیرند. از طریق یادگیری حل مسئله است که کودکان مهارت های فکری شان را می سازند. همچنین آموزش مهارت حل مسئله به کودکان باعث افزایش توانمندیهای عاطفی، اجتماعی، بدنی، زیباشناسی و اخلاقی آنها می شود.
فرزند شما با یادگیری مهارت حل مسئله، چه چیزی را کسب می کند؟
یادگیری مهارت حل مسئله به کودکان کمک می کند که:
– خلاقیتشان افزایش یابد
– توانمندی شان در ریاضیات بالا برود
– اعتماد به نفسشان در انجام کارهایی که تا کنون نکرده اند زیاد شود
– در رهبری توانمند شوند

مسأله را می توان به زبان ساده تعریف کرد. هر گاه فردی بخواهد کاری انجام دهد ولی نتواند به هدف خود برسد، برایش مسأله ایجاد می شود. به عبارت دیگر هر موقعیت مبهم یک مسأله است. حل مسأله نوعی از یادگیری بسیار پیچیده است. مسأله و تلاش برای حل آن جزئی از زندگی هر فرد است. فرآیند برخورد با شرایط زندگی همان مسأله است.

دو دیدگاه متفاوت در آموزش ریاضیات نسبت به حل مسأله وجود دارد:
1- ریاضی یاد بدهیم تا دانش آموزان بتوانند مسأله حل کنند.
2- ریاضی را با حل مسأله آموزش دهیم.
در دیدگاه اول آموزش ریاضی مطابق با محتوای موضوعی است و مفاهیم متفاوتی تدریس می شوند. انتظار داریم دانش آموزان با استفاده از دانش ریاضی خود مسائل متفاوت را حل کنند. اما در دیدگاه دوم آموزش ریاضیات از طریق حل مسأله اتفاق می افتد. یعنی دانش آموز مسأله حل می کند و در ضمن آن محتوا و مفاهیم جدید ریاضی را می سازد، کشف می‌کند و یا یاد می گیرد. در حال حاضر، دیدگاه دوم در آموزش ریاضیات بیشتر مطرح است. در این نگاه حل مسأله نقطه تمرکز یا قلب تپنده آموزش ریاضیات است.

آموزش حل مسأله
آیا حل مسأله آموزش دادنی است؟

یکی از دلایل فقدان طرحی برای آموزش حل مسأله به دانش‌آموزان، این است که آموزشگران ریاضی تا چندین سال پیش معتقد بودند که حل مسأله آموزش دادنی نیست بلکه یک هنر یا ویژگی و توانایی است که بعضی از انسا‌ن‌ها دارند و بعضی ندارند. بنابراین هیچ کس تلاش برای حل مسأله به دانش‌آموزان نمی‌کرد. اما تعداد کسانی که درمورد آموزش حل مسأله تحقیق می‌کنند بیشتر است.

یکی از افرادی که در مورد چگونگی حل مسأله و آموزش آن تحقیق کرد، جرج پولیا است. حاصل کار او در کتاب «چگونه مسأله حل کنیم» منتشر شد. مرحوم احمد آرام این کتاب را ترجمه کرده است. او در مقدمه کتاب خود می گوید: « من یک ریاضیدان هستم. متخصص آموزش ریاضی نیستم، اما علاقه‌مندم بدانم چرا من می‌توانم مسأله ریاضی را حل کنم و دیگران نمی‌توانند؟ چرا بعضی از دانشجویان مسأله ریاضی را حل می‌کنند ولی بعضی نمی توانند؟ او همین سؤال ها را دنبال کرد و مدلی برای تفکر حل مسأله و آموزش راهبردها ارائه کرد. پولیا دو حرف اساسی دارد. 1- مدل چهار مرحله ای برای تفکر حل مسأله 2- آموزش راهبردها که البته نکته دوم در آموزش اهمیت بیشتری دارد.

 

تعریف حل مسئله -سایت پاکدلها

برای دانلود فایل تمرینات تخصصی و قابل پرینت تقویت هوش ، حافظه و یادگیری اینجا کلیک کنید

برای دانلود نرم افزار کامپیوتری تقویت هوش و حافظه و یادگیری اینجا کلیک کنید