سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

مهارت برنامه ریزی و اولویت بندی ، دانش اموزان ابتدایی ، فایل ، دانلود ،مهارت

مهارت برنامه ریزی و اولویت بندی

 

مهارت برنامه ریزی و اولویت بندی به توانایی ایجاد نقشه ای برای دستیابی به هدف یا انجام کار و هم چنین تصمیم گیری در رابطه با این که به چه چیزی توجه شود، اشاره دارد.

🔆 اکثر افراد بزرگسال این مهارت را هر روز برای کارهای کوتاه مدت مثل آماده کردن وعده های غذایی و برای کارهای طولانی مدت تر مثل شروع یک پروژه جدید در محل کار استفاده می کنند.

🔆 برای انجام یک برنامه ریزی مناسب ابتدا از بین کارها و پروژه هایی که دارید آن کارها یا پروژه هایی که برایتان در اولویت هستند و زودتر باید انجام دهید را انتخاب کنید، بعد یک جدول برای انجام مرحله به مرحله ی پروژه ترسیم کنید و آن کار یا پروژه را به مراحل کوچک تقسیم نموده و در جدول مراحل را یاد داشت کنید، سپس هر مرحله را انجام داده و تا زمانی که مرحله ی قبل کامل تمام نشده است به مرحله ی بعدی نروید.

🔆⬅️ چگونه برنامه ریزی و اولویت بندی رشد پیدا می کند ؟؟

وقتی کودکان خیلی کوچک هستند، والدین اغلب نقش برنامه ریزی کننده را برای آن ها دارند، کاری را با چند مرحله مشخص می کنند و به کودک برای انجام هر مرحله انگیزه می دهند.

🔆 این کارها می توانند مختلف باشند مثل تمیز کردن اتاق خواب، کمک به کودک جهت جمع کردن وسایلش برای رفتن به تعطیلات یا آماده شدن برای کمپ تابستانی.

🔆 والدین با هوش لیست ها و چک لیست هایی را برای کودکان خود درست می کنند تا با کمک آن ها کارها راانجام دهند.

🔆 وقتی این چک لیست ها را والدین برای کار های خود طراحی می کنند، کودکان نیز می بینند که چگونه فعالیت هایمان را سازمان دهی می کنیم، و به آن ها نظم می دهیم و ممکن است باعث شود آن ها هم در آینده از این روش استفاده کنند.

🔆⬅️ افزایش برنامه ریزی و اولویت بندی در موقعیت های روزمره

❇️ برای کودک برنامه ریزی کنید. از جمله (( بیا برنامه بریزیم)) استفاده کنید و بعد آن را در قالب مجموعه ای از مراحل بنویسید. بهتر است از آن کار یک چک لیست درست کنید بنابراین کودک می تواند هر مرحله را وقتی که کامل شد، چک کند.

❇️ تا جایی که امکان دارد کودکتان را در فرایند برنامه ریزی در گیر کنید. تا مدتی برای این که کودک نحوه برنامه ریزی را یاد بگیرد، مانند یک مدل این کار را برای او انجام دهید. سپس از او بپرسید: اول باید چه کاری انجام دهی؟ و بعد چه چیزی؟ و غیره. هر مرحله ای را که کودک می گوید بنویسید.

❇️ برنامه ریزی را از موضوعات مورد علاقه کودک شروع کنید. کودکان ممکن است بیش تر دوست داشته باشند تا برای برنامه ای تلاش کنند که قرار است در آن خانه عروسکی بسازند تا برنامه ای طراحی کنند برای این که چگونه کمد لباس هایشان را تمیز کنند با وجود این که اصول یکسانی برای هر دو این کارها استفاده می شود.

❇️ از کودک بپرسید که چه کاری را باید اول انجام دهد سپس به او علامت بدهید که کارهایش را با رعایت اولویت بندی شروع کند. سوالاتی مثل این بپرسید: مهم ترین کاری که باید امروز انجام بدهی، چیست؟ هم چنین می توانید تا موقعی که کار دارای اولویت را انجام نداده ، نگذارید کارهایی که دوست دارد را انجام دهد.

به عنوان مثال: وقتی که تکلیفت تمام شد می توانی تلویزیون نگاه کنی یا زمانی که ظرف ها را داخل ظرفشویی گذاشتی، می توانی بازی کنی

 

مهارت برنامه ریزی و اولویت بندی – سایت پاکدلها

برای مشاهده و دانلود فایل قابل پرینت تقویت ادراک دیداری و درمان مشکلات یادگیری اینجا کلیک کنید

برای مشاهده و دانلود نرم افزارهای تقویت ادراک دیداری  کمک به درمان مشکلات یادگیری اینجا کلیک کنید