سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

کار با کودک کند خوان ،الفبا ، ترکیب حروف و نشانه ها، کندخوانی ، کلمه ، داستان ، کندنویسی ، اختلال خواندن ، مشکلات یادگیری ،

کار با کودک کند خوان

راهکارهایی پیشنهادی برای بهبود کند خوانی و تقویت خواندن

۱ ـ ترکیب الفبا را با وی کار کنید از ترکیب های دو حرفی شروع کنید و آن را ادامه دهید تا به ترکیبهای چهار حرفی می‌رسید. نکته‌ی ظریف در این میان این است؛ چون نامبرده در نوشتن وضعیت بهتری دارد پس از این مسیر وارد می‌شویم و خواندن از طریق نوشتن را انجام دهید. بگذارید اوّل کودک کلمه را بنویسد؛ بعد آن را بخواند. بی‌شک خواندن نوشتار خودش راحت‌تر از خواندن متون چاپی و دست‌ خط دیگران است؛ پس اجازه دهید نوشتار دیگران را به زبان خودش ترجمه کند، بنویسد و بعد آن را بخواند. در مورد این فعالیت کاربرگ خواندن از طریق نوشتنتوضیحات لازم درج شده است که می‌توانید به آن مراجعه فرمایید.
مورد بعدی در ترکیب حروف و نشانه‌ها، توجه به این نکته است که ما همواره ترکیب صامت و مصوت را انجام می‌دهیم من هنوز دلایلش را نتوانستم بیابم ولی احتمالاَ‌ چون ساده‌تر است یا به این دلیل چون از قبل این کار را کرده‌اند پس ما هم این کار را انجام می‌دهیم. در حالی که برای کودکان و بخصوص کودکان که دارای اختلال یادگیری خاص هستند؛ ترکیب مصوت و صامت هم بسیار ضروری است؛ چون در عمل و میدان تجربه بسیاری از کلمه‌ها با مصوت شروع می‌شوند نه با صامت. برای آشنایی با این نوع تمرینات هم می‌توانید به پست مجموعه فلش کارت ترکیب نشانه‌ها مراجعه فرمایید و از آنها الگوبرداری نمایید.

۲ـ عوامل جسمی و عوامل روانشناختی در فرایند خواندن نقش دارند ما بنا را بر این می گذاریم که دانش‌آموز شما هیچ‌گونه مشکل جسمی قابل مشاهده‌ای از نظر بینایی و شنوایی یا سایر اندامهای مرتبط با بیان ندارد. لطفاً اگر به موردی مشکوک هستید وی را به متخصص مربوطه ارجاع دهید. در مورد موراد روانشناختی و تقویت و پرورش آنها ( دقت و توجه، حافظه؛ بیان و ادراک ) اگر امکان داشت کودک را به مراکز مشکلات ویژه‌ی یادگیری ارجاع دهید.

۳ـ از دشواری سطح دروس بکاهید و به خواندن یک یا دو پاراگراف از هر درس فعلاً‌ رضایت دهید؛ بگذارید کودک موفقیت و به دنبال آن رضایت را تجربه کند که بی‌شک، حس خوب یادگیری را به دنبال خواهند داشت. دانش‌آموز شما هر چقدر مشکل داشته باشد؛ باز هم این حق را دارد که یادبگیرد؛ حالا به کمی و بیشی آن کاری نداریم بگذارید این احساس در وی بوجود بیاید که یک یادگیرنده است نه یک شکست خورده‌ای که باز هم قرار است چندباره‌ و صدباره شکست بخورد. (شاید بشود گفت نوعی درماندگی آموخته شده)

۴ـ این کندخوانی باعث بروز نگرانی و اضطراب در کودک می‌شود و به تبع آن اضطراب بر شدت و میزان اختلال خواهد افزود. در جلسات خصوصی با کودک در تعامل باشید و بگویید که شما از اینکه وی کلمه‌ها را خیلی کند و آهسته می‌خواند؛ از دست وی شاکی نیستید و ناراحت هم نیستید و لازم نیست تو هم نگران باشی. به کودک بگویید که من می‌خواهم به تو کمک کنم و دوست دارم که تو در خواندن بهتر و بهتر شوی. پس با کمک هم این تمرینات را انجام دهیم. البته مشکل اینجاست که حرف زدن خیلی راحت است بخصوص زمانی که عمل ما با آن در تضاد است بهتر و استادانه‌تر حرف می‌زنیم. تا می‌توانید همسویی حرف و عملتان را دنبال کنید و این با اصلاح و ایجاد مدل ذهنی مناسب با موقعیت و شرایط خاص شما و کودک امکان پذیر است.

۵ـ در شرایط بحرانی، کتب پایه‌های قبلی و یا کتاب داستانهای ساده (اینجا یعنی دارای نوشتار کم ولی با فونت درشت و خوانا) انتخابی مناسب‌تر است. یا حتی می‌توانید عبارتی از دروس قبلی خودش را دوباره تایپ کنید و یا از بخشی از آن را اسکن بگیرید و آن را در نمایی بزرگتر و در نتیجه با حروفی درشتر چاپ کنید. تا بتواند راحت‌تر با آن ارتباط برقرار نماید. به اصلاح زمینه و شاخ و برگهای اضافه حذف گردد. حتی برخی وقتها کودک در مقابل یادگیری محتوای درس خوانداری خویش واکسینه شده است و ناگیرایی گرفته است، یعنی آموزش این گونه محتوا و فرایند یادگیری آن‌قدر با انواع هیجانات منفی همراه شده است که اگر نگوییم تنفر، از آنها بیزار شده است. شما می‌توانید با انتقال نوشتار کتاب به بستری دیگر ( چاپ در کاربرگ) راه گریزی برای این مشکل بیابید.

۶ـ استفاده از فلش کارت و کلمه‌های ساده و بعد دارای ارزش خوانداری و توخالی ( برای رنگ‌آمیزی و خواندن آن و تکرار آن در هنگام رنگ‌آمیزی) مفید است به پست فلش کارت: کلمه‌های کتاب فارسی اوّل با فونت تحریری کتاب درسی مراجعه نمایید تا از این نمونه‌ کاربرگها را هم ببینید.

۷ـ سعی نمایید معنی و مفهوم هر جمله و عبارتی را که کودک می تواند؛ بخواند را از وی بپرسید. همانطور که قبلاً اشاره کردیم درک مطلب یکی از علل کندخوانی است. در مورد متن خوانده شده با وی به گفتگو بپردازید و به زبان خودش آن را برایش ترجمه کنید یعنی به زبانی که کودک معنی آن جمله و عبارت را درک کند.

 

کار با کودک کند خوان -سایت پاکدلها

برای مشاهده و دانلود فایل قابل پرینت درمان کند خوانی و کند نویسی اینجا کلیک کنید

برای مشاهده و دانلود نرم افزارهای مرتبط با تقویت حس دیداری و بهبود خواندن و روان خوانی اینجا کلیک کنید