سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

کتاب آزمون پیشرفته ادراکی بینایی فراستیگ ، اختلال یادگیری پیش از دبستان ، دکتر تبریزی ، تشکیل خود پنداره ضعیف ،مشکلات یادگیری سن پیش دبستانی

اختلال یادگیری پیش از دبستان

شمار دانش‌ آموزان که اختلال یادگیری دارند بین ۴ تا ۱۲ درصد گزارش شده است.

این تفاوت آماری و طبق تعریفی از اصطلاح ناتوانی های یادگیری ارائه شود ، متفاوت است . چنانچه تعریفی را مدنظر قرار دهیم که کمترین درصد را در برگیرد ، گویای اتلاف ۴ درصد از رقم نجومی بودجه آموزش و پرورش کشور است.

چنانچه تعریف ناتوانی های یادگیری در مفهوم خاص آن عدول کنیم ، هر نوع مشکل ادراکی منجر به افت تحصیلی و کاهش میزان پیشرفت تحصیلی را ناتوانی یادگیری به حساب آوریم؛ تعداد دانش‌ آموزان درگیر این مشکل درصد بسیار بالایی را به خود اختصاص خواهند داد.

مشکلات تنها به افت تحصیلی و اتلاف اقتصاد ملی پایان نمی پذیرد ، بلکه به سرزنش و تحقیر دانش‌ آموزان ، تشکیل خود پنداره ضعیف و کاهش عزت نفس آنان انجامیده و توان شان را به مخاطره می‌ اندازد و چه بسا به مکانیزم های دفاعی ناموفق پوشانده شود.

این مشکلات از دانش‌ آموز و مدرسه به خانه و خانواده راه می گشاید و اضطراب و ناخشنودی را در همه فضای زندگی می پراکند و حاصل این همه ، آسیب سختی است که بهداشت روانی جامعه وارد می شود. بسیاری از مشکلات یادگیری قبل از ورود به دبستان قابل پیشگیری است هستند و می توان با صرف زمانی اندک و هزینه اندک ، علل مشکلات را شناسایی و درمان کرد.

مربیان مهدهای کودک و کلاس های آمادگی در صورتی که تعلیمات لازم را دیده و زیر نظر فرد مجربی کار عملی انجام داده باشند ، می‌ توانند به آسانی و در سطح ملی این گره را بگشاید البته در این مربیان از اطلاعات کافی و مهارت‌ های لازم برخوردار نباشند ، ممکن است بسیاری از اختلالات را در کودک تثبیت نمایند.

کلیک کنید : مشاهده پکیج کامل فایل های پیش دبستانی 

کلیک کنید : مشاهده نرم افزارهای موبایلی و کامپیوتری ویژه پیش از دبستان

حل مشکلات مربوط به یادگیری در سال‌ های پیش دبستانی هم به کارگزاران آموزش و پرورش و هم به خانواده ها مربوط می‌ شود. رسانه های گروهی می‌ توانند با تولید برنامه‌ های ویژه به آموزش عالی همت گمارند.

در حال حاضر بسیاری از خانواده های مرفه یا نیمه مرفه و حتی کم درآمد مبالغ قابل توجهی را صرف به کارگیری معلم خصوصی می‌ کنند و این در شرایطی است که به فرزندان آنها عادی یا بالاتر از عادی است و به نوعی می‌ تواند با اتکا به آموزش‌ های رسمی و بدون نیاز به تدریس خصوصی به تحصیل ادامه دهند و عدم پیشرفت تحصیلی آنها غالباً به وجود یک اختلال یا ضعف در توانایی های همچون تمرکز ، مشکلات حوضه دیداری ، حافظه دیداری ، حافظه شنیداری و حساسیت شنیداری ، ادراک عدم غلبه طرفی و …. مربوط می شود

منبع: کتاب آزمون پیشرفته ادراکی بینایی فراستیگ – دکتر مصطفی تبریزی

اختلال یادگیری پیش از دبستان – سایت پاکدلها