سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

اتاق مرجع و اختلالات یادگیری ، کلاس خاص اختلال یادگیری در مدرسه ، دکتر مصطفی تبریزی ، مدرسه اختلال یادگیری ، دانش آموزان دچار اختلال یادگیری

اتاق مرجع و اختلالات یادگیری

یکی از عوامل نبود موفقیت تحصیلی در دانش آموزان، وجود اختلالات یادگیری در آنان است که منجر به افت تحصیلی، کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس و ترک تحصیل آنها می شود.

برچسب های «عقب مانده»، «تنبل» و غیره به این قبیل دانش آموزان آنها را از ادامه تحصیل بازمی دارد و لطمات جبران ناپذیری از نظر روانی و اقتصادی به کودک و خانواده و نظام آموزش و پرورش کشور وارد خواهد کرد.

از آنجا که دانش آموزان مبتلا به مشکلات یادگیری ، جزو بچه های در معرض خطر و شکننده محسوب می شوند، آموزش و پرورش باید از این افراد پشتیبانی کند و یک سپر دفاعی برای آنان باشد. همچنین نظام اجتماعی نیز باید از آنان حمایت و مراقبت کند. برای کاهش آمار بالای مبتلایان به این اختلالات و عوارض جانبی، ضرورت دارد معلمان با این اختلالات آشنایی پیدا کنند.

در سال ۱۳۶۹ این امکان توسط مدیریت و انجمن اولیا و مربیان یکی از مدارس منطقه ۴ تهران به وجود آمد که یک اتاق مناسب با وسایل لازم در دبستان برای درمان مشکلات یادگیری اختصاص یابد

با توجه به اینکه چنین اقدامی در مدارس کشور بی‌ سابقه بود ، از مدارس دیگر نیز دانش‌ آموزان برای درمان به آنجا معرفی می‌ شدند.

تجارب به دست آمده در آن مدرسه بسیار راضی کننده بود و منجر به اتخاذ این تصمیم شد که کودکانی که قرار بود در مهرماه به مدرسه بروند ؛ در خرداد ماه همان سال مورد ارزیابی قرار بگیرد و در صورت مشاهده هرگونه مشکلی که منجر به کاهش توانایی آنان در پیشرفت تحصیلی می‌ شد ، به اتاق کار دعوت شده ؛ تحت درمان قرار بگیرند .

این نوع درمان ها به وسیله بازی و با صرف وقت بسیار اندکی مقدور است . این شیوه اکنون در شمار محدودی از مدارس معمول شده است.

دکتر تبریزی : در سالهای اخیر وزارت آموزش و پرورش کودکان را برای تشخیص میزان آمادگی ورود به دبستان مورد آزمون و ارزیابی قرار می‌ دهد ، اما اختلالات یادگیری در این آزمون مورد عنایت قرار نگرفته و لذا فاقد هرگونه فعالیت درمانی است. امیدوارم با وقوف به اهمیت ناتوانی های یادگیری ، به آن عنایتی درخور شود.

سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز مدتی است با تشکیل کمیته و چند مرکز تشخیص درمان اختلالات یادگیری ، همت قابل تقدیر از خود نشان داده است و من به همکاری ناچیز خودم با این بخش می بالم

اتاق مرجع و اختلالات یادگیری -سایت پاکدلها

منبع: کتاب آزمون پیشرفته ادراکی بینایی فراستیگ – دکتر مصطفی تبریزی

 

اگر شما هم قصد دارید به جمع مربیان موفق درمان مشکلات یادگیری بپیوندید  ، اینجا کلیک کنید