سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

کودکان خردسال دچار ناتوانی یادگیری ، اختلالات یادگیری در سن پیش از دبستان ،مشکلات یادگیری سن پیش دبستانی ، تشخیص و درمان اختلال یادگیری

کودکان خردسال دچار ناتوانی یادگیری

ص۳۱۵ به بعد کتاب ناتوانی های یادگیری عصمت دانش

📗اهمیت سال‌های پیش دبستانی

دوره اول کودکی برای همه کودکان سال‌ های سرنوشت‌ ساز است، اما برای کودکی که از نظر ذهنی ،فیزیکی، رفتاری، رشدی یا خصوصیات یادگیری انحراف هایی از هنجار دارد، این سال‌ ها تعیین کننده تر و حساس تر است.
یافته های پژوهشی رشته های متعددی مشاهدات مربیان دوره اول کودکی را تایید می‌ کند و آن اینکه در سال‌ های اولیه زندگی زیربنای یادگیری در سراسر زندگی است. اگر در خلال این سال‌ های سرنوشت‌ ساز فرصتی برای رشد ذهنی و هیجانی کودکان فراهم نشود، زمان گران‌ بهای یادگیری برای همیشه از دست می‌رود.
📗مزایای مداخله زودرس

فرضیه زیربنای آموزش ویژه در دوره اول کودکی این است که مداخله زودرس در رشد و تحول کودک تغییرات مهمی ایجاد می کند.
اگر مشکلات کودک زود تشخیص داده شود، می توان در حد وسیعی جلوی شکست‌ های تحصیلی او را گرفت یا میزان آن را کاهش داد.

📗مداخله زودرس مزایای زیر را در بر دارد

۱)هوش تعدادی از کودکان را افزایش می دهد

۲) در تمامی زمینه های رشد( جسمانی ،شناختی، زبان و گفتار ،روانی اجتماعی و خود یاری) پیشرفت‌ های چشمگیر ایجاد می‌ کند

۳) از ناتوانی های ثانویه جلوگیری می کند

۴)تنش خانواده را کاهش می دهد

۵ )وابستگی و موسسه زدگی را کاهش می‌دهد

۶ )از نیاز به خدمات آموزش ویژه در سنین مدرسه می‌کاهد

۷ )در هزینه های بنیادی بهداشت و آموزش ملی و اجتماعی صرفه‌ جویی می‌ کند

📗اجزای برنامه آموزشی مداخله زودرس

۱) مهارتهای خود یاری و خود پنداشت

۲) فعالیت های حرکتی درشت

۳) فعالیت های حرکتی ظریف

۴) فعالیت های شنیداری و آگاهی به آوا شناسی

۵) فعالیت های دیداری

۶) فعالیت های ارتباطی و زبانی

۷) فعالیت های شناختی

۸)فعالیت های اجتماعی

🔵 مهارتهای خودیاری و خودپنداشت

کودکان باید یاد بگیرند از طریق فعالیت هایی نظیر لباس پوشیدن، غذا خوردن و رعایت بهداشت شخصی از خودشان مراقبت کنند.

یادگیری مهارت‌های خودیاری باعث تسریع رشد خود پنداشت مثبت و احساس استقلال می‌ شود.
🔵 فعالیت های حرکتی درشت

فعالیت‌هایی که به رشد مهارت های حرکتی درشت در کودکان کمک می‌ کند شامل راه رفتن، خزیدن، بالا رفتن، پریدن، پرتاب کردن و غلتیدن است
🔵فعالیت های حرکتی ظریف

فعالیت هایی که باعث پیشرفت در توانایی های حرکتی ظریف می شوند عبارت است از معماها، بازی های دستی ،بریدن و چسباندن ،نقاشی کردن بستن دگمه و ملیله دوزی

🔵فعالیت های شنیداری و آگاهی به آواشناسی

از مهارتهای مهم پیش از خواندن ،آگاهی به صداهای موجود در واژه ها( آگاهی به آواشناسی) است.
فعالیت هایی که به کودکان کمک می‌کنند تا قدرت تشخیص شنیداری صداها و حافظه شنیداری خود را تقویت کنند بازی با واژه ها، بازی با اشعار قافیه دار و بازی هایی است که در آنها از بر کردن واژه مهم است.
🔵فعالیت های ارتباطی و زبانی

توانایی استفاده از زبان برای ایجاد ارتباط بین افکار خود محور یادگیری است.
این توانایی هم شامل گوش دادن است و هم صحبت کردن.
زبان شامل توانایی فهم زبان دیگران، پاسخ دادن به توصیه ها، مبادرت به ارتباط‌گیری، توضیح دادن و درگیر شدن در گفتگوها است.
🔵 فعالیت های شناختی

بسیاری از بازی های سن پیش از دبستان به تمرین مهارت های فکری؛ یادگیری رابطه ها و تفاوت ها ،طبقه بندی ،مقایسه و سنجش عقاید؛ و حل مسائل کودکان کمک می کند.
🔵 فعالیت های اجتماعی

فعالیت هایی است که به رشد مهارتهای اجتماعی کودک کمک می‌کند .
این فعالیت ها شامل تعامل و سازگاری با دیگران است که از طریق ایجاد رابطه های متناسب با سن خود با سایر کودکان و بزرگسالان ازطریق یادگیری بازی های گروهی صورت می پذیرد.

 

کودکان خردسال دچار ناتوانی یادگیری – سایت پاکدلها

برای دانلود کاربرگ های قابل پرینت پیشگیری از بروز مشکلات یادگیری سن پیش دبستانی اینجا کلیک کنید