یادگیری رشدی و پیش دبستانی
دو قلمرو وسیع ناتوانی های یادگیری
۱) ناتوانی های یادگیری رشدی
۲) ناتوانی های یادگیری تحصیلی
🔵 ناتوانی های یادگیری رشدی :به مشکلات مهارتهای پیش دبستانی اطلاق می شود
ناتوانی های یادگیری تحصیلی: به مشکلات عملکرد تحصیلی اشاره دارد نظیر خواندن، نوشتن، املا و ریاضیات
📗 ناتوانی های یادگیری رشدی پیش درآمد ناتوانی های یادگیری تحصیلی در آینده است .
تاخیر یا انحراف خاصی در رشد حرکتی ادراکی و زبانی در سال های پیش دبستانی، با ورود این کودکان به مدرسه ابتدایی به ناتوانی های یادگیری تحصیلی منتهی می شود.
📗مهارت های رشدی اساس یادگیری تحصیلی است
به طور مثال ،برای یادگیری نوشتن لازم است در بسیاری از مهارت های حرکتی، برنامهریزی حرکتی، هماهنگی حرکات ظریف انگشتها و هماهنگی چشم و دست تبحر داشت
برای یادگیری خواندن هم باید توانایی فهم زبان و مهارت در کاربرد آن؛ ادراک شنیداری و مهارت در تشخیص صدای واژه ها و توانایی دیداری برای تمایز و تشخیص حروف الفبا و واژه ها را کسب کرد.
📗ارزش رشد حرکتی
مربیان دوره اول کودکی ،رشد مهارت حرکتی را پایه بررسی رشد کودک می دانند .
راهبردهای مداخلاتی در مورد کودکان پیش دبستانی دوره دچار ناتوانی های یادگیری که از نظر هماهنگی، تعادل و موزونی حرکات یا تصویر بدنی کمبود هایی دارند، باید شامل روش هایی باشد که به ایجاد مهارت های حرکتی ،آگاهی فضایی و برنامه ریزی حرکتی بینجامد.
📗 پژوهشی که در دهه ۱۹۷۰ انجام شد این نتیجه را عنوان کرد که مهارتهای تحصیلی کودکان بزرگتر پس از تمرین های آموزشی حرکتی بهبود نمی یابد .
آموزش مهارتهای حرکتی درصورتی به بهبود پیشرفت تحصیلی می انجامد که همراه با آموزش مهارتهای تحصیلی نباشد.
📗سه مفهوم زیربنایی درباره یادگیری حرکتی
۱) یادگیری انسان با یادگیری حرکتی آغاز میشود
۲) مراحل رشد حرکتی از یک توالی طبیعی برخوردار است
۳ )کارآمدی تحصیلی و شناختی در بسیاری از حیطه ها بر پایه تجربه های حرکتی موفق استوار است.
📗نظریه ادراکی حرکتی
نظریه ادراکی حرکتی در مورد ناتوانی های یادگیری را یکی از پیشگامان ناتوانی های یادگیری نیوول کفارت تدوین کرد .
نظریه ادراکی _حرکتی معتقد است کودکانی که رشد ادراکی _حرکتی بهنجار دارند مفهومی سه بعدی و یکپارچه از جهان در ذهن خود تشکیل می دهند
در مقابل، عدهای از کودکان دچار ناتوانی های یادگیری ، رشد حرکتی نابهنجار نیز دارند
آنها مجبورند با جهان ادراکی-حرکتی ناپایدار و غیر منسجمی دست و پنجه نرم کنند برای حل و فصل مواد درسی نمادین کودکان باید یاد بگیرند به طور دقیق تری به مشاهده فضا و زمان بپردازند و سپس این مشاهده ها را با اشیا و رویدادها مرتبط سازند.
📗تحول الگوهای حرکتی
نظریه ادراکی _حرکتی برپایه آن نظریه پیاژه استوار است که نخستین یادگیری کودک یادگیری حسی_ حرکتی است. کودک از طریق تجربه های حرکتی با جهان به تعامل می پردازد و درباره آن یاد می گیرد .
کفارت عقیده داشت مشکلات یادگیری بیشتر در این مرحله شروع می شود، زیرا حرکات کودک به صورت الگوهای حرکتی در نیامده است.
یادگیری رشدی و پیش دبستانی -سایت پاکدلها
منبع : کتاب ناتوانی های یادگیری – عصمت دانش
برای دانلود کاربرگ های قابل پرینت پیشگیری از بروز مشکلات یادگیری سن پیش دبستانی اینجا کلیک کنید
برای مشاهده و دانلود اپلیکیشن های موبایلی پیش از دبستان اینجا کلیک کنید