سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

30 نشانه ی تشخیصی زود هنگام اختلالات ویژه یادگیری در کودکان ، تشخیص به موقع اختلال یادگیری ، نشانه های مشکلات یادگیری ، ناتوانی ویژه یادگیری

30 نشانه ی تشخیصی زود هنگام اختلالات ویژه یادگیری در کودکان

اختلالات یادگیری اولین بار در منزل و توسط والدین یا در مدرسه و توسط معلم مربوطه حدس یا تشخیص داده می شوند

1 – والدین و تشخیص اولیه :
گاهی والدین نخستین کسانی هستند که به مشکل فرزندشان پی می برند.اگر یک گردش همزمان با فرزند یا فرزندان خود داشته باشند خروجی این گروه دسته جمعی خطوط اختلالات ویژه یادگیری را مشخص می کند. عدم انسجام در بیان وقایع، تأخیر در سخن گفتن ، نارسایی یا دشواری در بیان خواسته ها ، ناشیگری ، سازمان دهی ضعیف ،تمرکزضعیف و فقدان خویشتن داری، همگی علایم اختلالات ویژه یادگیری هستند.

2 – علائم دیگر :
کودکانی که دراوان کودکی زمانی طولانی متحمل سؤ تغذیه شده اند ، یا مهارتهای حرکتی دستان و انگشتان آنان ضعیف و در مواقعی ناهماهنگ و در آزمون های مختلف شناختی عملکرد کم تر ازحد متوسط نشان می دهند. ازخصوصیات فرعی آن ها مشتمل است بر بی میلی با امتناع از رفتن به مدرسه و انجام دادن تکلیف کتبی ، عملکرد تحصیلی ضعیف در سایر زمینه ها مانند ریاضیات، بی علاقگی کلی به کار مدرسه ، فرار از مدرسه و اختلال سلوک.
کودک ممکن است در مرتب کردن اشیا یا یاد گیری تشخیص راست از چپ مشکل داشته باشد. یادگیری مهارت هایی نظیر بستن بند کفش یا گفتن زمان که هم سالانش به راحتی ازعهده ی آن بر می آیند ممکن است برای او مشکل باشد .

3 – مشکلات مهارت های حرکتی:
مطالعات نشان می دهد بیشتر مهارتهای تحصیلی به مهارتهای حرکتی ظریف و درشت وابسته است (رحیمی1392 ) که مشکلاتی نیزبامهارت های حرکتی به ویژه در سنین پایین وجود دارد. این کودکان در مهارت های ظریف

حرکتی و برخی از مهارت های درشت حرکتی نظیر ایستادن روی پله و ایستادن با چشم بسته روی هریک ازدوپا و دوچرخه سواری مشکل دارند. رفتار ناشیانه یا شروع راه رفتن و دوچرخه سواری آن ها با تاخیرهمراه بوده است ،فعالیت های ورزشی رابه دشواری انجام می دهد حرکات بدنی را دوست ندارد.آموزگاران نیز متوجه شده اند که این گونه از دانش آموزان، کارهایی مثل نوشتن ، قیچی کردن ، دگمه دوختن و بستن بند کفش را به سختی انجام می دهند.

4 – مشکلاتی که با شیطنت اشتباه گرفته می شوند اگر کودک نتواند داستانی را برای 2 دقیقه گوش دهد، توانایی تمرکز و گوش کردن به درسی مثل ریاضی را نخواهد نداشت. یا اگر نتواند اشیا را با چشم تعقیب کند،قادر به تعقیب چشمی اعداد و نیز بالا و چپ و راست نخواهد بود. مشکلات رفتاری در منزل نطیر فعالیت زیاد ،بد اخلاقی، ناتوانی در گوش کردن و پی گیری دستورات،دروغ گویی، دزدی، امتناع ازآن چه از وی خواسته می شود،در این کودکان شایع است. این کودکان ممکن است احساس خشم یا افسردگی کنند .ممکن است گوشه گیر یا پرخاشگر و خود سر شوند و از لحاظ اجتماعی منزوی گردند.هم چنین ممکن است مشکل تمرکز،که به بی قراری و تکانش وری منجر می شود، به اشتباه شیطنت تعبیر شود .
5 – مشکلات ناشی از عوامل شخصیتی:
عوامل شخصیتی چون کمرویی و خجالتی بودن و پایین بودن عزت نفس، اعتماد بتفس پایین، خودانگاره منفی ازعوامل مهم دخیل در بروز اختلالات یادگیری است.اکثر کودکان مبتلا به این اختلال از نوشتن و خواندن دل خوشی ندارند و از آن اجتناب می کنند.

6 – ویژگی های عمومی:
اگر چه نمی توان ویژگی های صد در صد مشابهی را در این کودکان مشاهده کرد چرا که متفاوت بودن ویژگی مشترک آنهاست، اما می توان گفت اغلب آنان ویژگی های زیررا دارند:

1- بیشتر این کودکان پسر هستند. تعداد پسران چهار برابر دختران است.
2- اغلب درکلاس های درس مشکلات رفتاری دارند.
3-تمایل به خواندن ندارند.
4-قادرنیستند یک دایره ی لغات بینایی ایجاد کنند.
5- دامنه ی توجهشان کوتاه است.
6- در تمرکز مشکل دارند.
7- معمولاً دارای مشکلات جسمانی مثل، ضعف بینایی و شنوایی
هستند.
8- اغلب مسائل هیجانی دارند.
9- معمولا در مدرسه افت تحصیلی دارند.
10-احساس نا امیدی ،بی لیاقتی و کم جرائتی می کنند.
11-در خواندن شفاهی و کلامی تردید می کنند و گاهی دچار لکنت می شوند.
12-به جای این که چشم هایشان را هنگام خواندن حرکت دهند سرشان را تکان می دهند.
13- کلمه به کلمه می خوانند.
14 به زحمت وبا صدای کشیده و لحن یک نواخت می خوانند .
15- به نقطه گذاری توجه ندارند و از توجه به معنی لغت غافل اند.
16-وقتی مطلبی را آهسته می خوانند، لبهایشان را تکان می دهند
یا در ذهنشان لغات را می خوانند.
17- حافظه دیداری و شنیداری شان ضعیف است

18- فاقد قدرت تمیز و تشخیص کافی شنیداری هستند.
19- در مدرسه سازگاری اجتماعی ندارند.
20-رشد اجتماعی کافی ندارند.
21-به اندازه کافی شادابی و کنجکاوی ندارند .
22 نمی تواتتد کاغذ را با قیچی برش دهند .
23- در لی لی کردن توانایی کافی ندارند.
24- برتری جانبی (همه اعضا در یک طرف برتر باشند)ندارند .
25-خطوط اول و دوم و سوم در دیکته دارای کمترین اشتباه و بابیشتر شدن دیکته اشتباهات نوشتاری آنان نیز زیاد می شود.
26-معمولا در سوابق تحصیلی کودکانSLD تکرار پایه وجود دارد.

27-معمولا قادر به اجرای دستوالعمل های سه و چهار مرحله ای نیستند.
28-در حل مسائل ریاضی خطا در علامت ها زیاد دیده می شود.
29-معمولا در حل مسایل ریاضی و حساب بیشتر به انگشتان خود تکیه دارند.
30-در زنگ های درسی که مشکل دارد مثل دیکته و ریاضی معمولا دچار حالت تهوع و دل درد می شوند

 

30 نشانه ی تشخیصی زود هنگام اختلالات ویژه یادگیری در کودکان – سایت پاکدلها

کلیک کنید : 👈 مشاهده فایل های تشخیصی انواع اختلالات یادگیری

کلیک کنید : 👈 مشاهده پاورپوینت تشخیص و درمان اختلالات یادگیری