سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

سازمان دهی در کودکان ، افزایش سازماندهی کودکان دارای اختلال نقص توجه بیش فعالی ، ضعف در برنامه سازماندهی ، مفهوم سازماندهی در زندگی کودکان

سازمان دهی در کودکان

نظم دادن به زندگی کلید مهم در مسیر دستیابی به اهداف است. سازماندهی، به توانایی ایجاد و استفاده از یک سیستم متشکل از پوشه ها، جعبه ها، فایل ها، و… برای مرتب کردن دسته ای از اشیاء مهم اشاره دارد.

وجود یک سیستم که به اسباب بازی ها، کتاب ها، وسایل درسی، وسایل کاری و… در داخل خانه نظم می دهد، باعث می شود مجبور نباشیم زمان زیادی را صرف گشتن دنبال وسایل یا مرتب کردن فضا برای شروع کاری کنیم. وقتی محیط منظم تر است استرس کمتری به فرد وارد می شود.

🔆در واقع سازماندهی مفهوم راحت و واضحی است و درک آن سخت نیست. ولی زمانی که این مفهوم به مرحله اجرا گذاشته می شود، کار هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان بسیار سخت می شود.

به خصوص برای بزرگسالان تغییر در عادات سازماندهی ممکن است سخت تر از کودکان باشد. چرا که آنها سالهاست به در هم ریختگی محیط خود عادت کرده اند و ایجاد تغییر کار بسیار سختی می شود. توصیه می شود آموزش این مهارت ها را برای همه کودکان حتما از سنین پایین شروع کنید.

🔆⬅️ ضعف در برنامه سازماندهی به صورت زیر قابل مشاهده است :

✔️هنگام نیاز به وسایل مدرسه ، نمی تواند آنها را پیدا کند.

✔️وقتی از مدرسه به خانه بر می گردد وسایلش را سر جایش نمی گذارد.

✔️لباس هایش همیشه شلوغ و به هم ریخته است و آنها را سر جایش نمی گذارد.

✔️وسایلش را در مدرسه گم می کند.

✔️وسایل مورد نیاز برای انجام تکالیف درسی را از مدرسه نیاورده است.

✔️در تمیز کردن و مرتب کردن اتاق مشکل دارد.

✔️اطلاعات الکترونیکی خود را گم می کند نمی داند فایل هایش را کجا و به چه اسمی در کامپیوتر، تبلت یا گوشی ذخیره کرده است.

✔️کاغذها یا تکالیف مهم را گم می کند.

✔️اسباب بازی ها را به جای خود بر نمی گرداند.

 

نمونه ای از ابزارهایی که برای سازماندهی اتاق کودک کمک کننده هستند.

سازمان دهی در کودکان ، افزایش سازماندهی کودکان دارای اختلال نقص توجه بیش فعالی ، ضعف در برنامه سازماندهی ، مفهوم سازماندهی در زندگی کودکان

 

⬅️ توصیه هایی جهت افزایش سازماندهی کودکان دارای اختلال نقص توجه بیش فعالی

✅ ۱. داشتن یک پوشه یا کاور برای گذاشتن یا برداشتن برگه های تکالیف، برای کودکان دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی بسیار کمک کننده است. با این روش کودک به مرور زمان برای نگهداری از وسایلش حس مسئولیت بیشتری پیدا می کند. همچنین می توانید پوشه ها را در رنگ های مختلف تهیه کنید.

✅ ۲. وقتی از قفسه ها یا جعبه ها برای سازماندهی وسایل استفاده می کنید ( برای مثال عروسک ها در جعبه آبی و پازل ها در جعبه قرمز ) چسباندن نشانه های تصویری مثل برچسب روی قفسه می تواند به سازماندهی هرچه بیشتر کمک کند. دیدن برچسب عروسک روی جعبه آبی باعث می شود کودک راحت تر به یاد بیاورد که عروسک ها باید در کدام جعبه قرار گیرند.

✅ ۳. چک لیست هایی برای کودکانی که سواد خواندن ندارند باید با تصاویر تهیه شود اما برای کودکانی که می توانند بخوانند می توان از تصویر و متن و یا صرفا متن استفاده کرد.

✅ ۴. برای هر درس، لیستی از وسایل مورد نیاز تهیه شود. قبل از رفتن به مدرسه کودک لیست را چک کند و وسایلی را که باید به همراه داشته باشد، از مکان مخصوص وسایل مدرسه بردارد.

✅ ۵. راهبردهای سازماندهی را که به مطالعه و یادگیری بهتر درس ها کمک می کند به کودک دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی آموزش دهید. نمونه ای از این راهبردها عبارت اند از جدول درست کردن، نکته برداری کردن و پر رنگ کردن نکات مهم در تکلیف.

✅ ۶. کودکان دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی ممکن است ساعت ها برای سازماندهی افکار، تصمیم ها و یا وسایل وقت بگذارند. محدوده زمانی قرار دهید و سرعت را افزایش دهید.

✅ ۷. از وسایلی برای سازماندهی استفاده کنید که جذاب هستند و توجه کودک دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی را به خود جلب می کنند. برای نوشتن لیست کارهای روزانه از چارت ها یا جداولی استفاده کنید که رنگی و جذاب هستند.

✅ ۸. وسایل بی ارزش را دور بریزید. کودک هرچه بیشتر وسیله داشته باشد، سازماندهی آنها برایش سخت تر می شود.

✅ ۹. از گام های کوچک شروع کنید. لازم نیست در ابتدا همه چیز دارای سازماندهی شود.

✅ ۱۰. زمانی که کودک مشغول سازماندهی محیط است، عوامل پرت کننده حواس مثل تلفن، تلویزیون و غیره را قطع کنید تا بتواند راحت تر کار را ادامه دهد.

 

سازمان دهی در کودکان – سایت پاکدلها

کلیک کنید : 👈 مشاهده فایل های درمانی انواع اختلالات یادگیری (فایل های قابل پرینت اختلالات یادگیری )

کلیک کنید : 👈 مشاهده و دانلود نرم افزار موبایلی آموزش فارسی اول ابتدایی