سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

چطور کندخوانی را درمان کنیم؟ ،فرایند تشخیص کلمه ، آموزش به کودکان کندخوان ، درمان کندی در نوشتن و خواندن ، علل کندخوانی ، رفع کند خوانی

چطور کندخوانی را درمان کنیم؟

یکی از دلایل کند خوانی و مشکلات روخوانی ؛ مشکل حرکت چشم های دانش آموز می باشد

1 –  برای بهبود این مشکل ؛ کودک با وضعیت ایستاده یا نشسته ، دستش را جلو برده و مدادی را در دست می گیرد( مداد را عمود می گیرد که نوک آن رو به بالا باشد)
حالا در حالی که به نوک قلم نگاه می کند، بسیار آرام دستش را به منتهی الیه سمت راست برده و بعد به منتهی الیه سمت چپ می برد . این حرکت را چند بار تکرار کند

2 – در مرحله ی بعد ، نوک مداد را نگاه کرده و آن را به بالا و پایین می برد.

3 – در مرحله بعدی باید در حالی که به نوک مداد نگاه می کند ، روی هوا #دایره رسم کند

🎈 تمرین خسته کننده است و روزی فقط 1 یا 2 نوبت و 5 دقیقه بیشتر این تمرین را در روز انجام ندهید

آموزش به کودکان کندخوان

۱ ـ ترکیب الفبا را با وی کار کنید از ترکیب های دو حرفی شروع کنید و آن را ادامه دهید تا به ترکیبهای چهار حرفی می‌رسید. نکته‌ی ظریف در این میان این است؛ چون نامبرده در نوشتن وضعیت بهتری دارد پس از این مسیر وارد می‌ شویم و خواندن از طریق نوشتن را انجام دهید.

بگذارید اوّل کودک کلمه را بنویسد؛ بعد آن را بخواند. بی‌ شک خواندن نوشتار خودش راحت‌ تر از خواندن متون چاپی و دست‌ خط دیگران است؛ پس اجازه دهید نوشتار دیگران را به زبان خودش ترجمه کند، بنویسد و بعد آن را بخواند. در مورد این فعالیت کاربرگ خواندن از طریق نوشتن توضیحات لازم درج شده است که می‌ توانید به آن مراجعه فرمایید.

مورد بعدی در ترکیب حروف و نشانه‌ ها، توجه به این نکته است که ما همواره ترکیب صامت و مصوت را انجام می‌ دهیم من هنوز دلایلش را نتوانستم بیابم ولی احتمالاَ‌ چون ساده‌ تر است یا به این دلیل چون از قبل این کار را کرده‌اند پس ما هم این کار را انجام می‌ دهیم.

در حالی که برای کودکان و بخصوص کودکان که دارای اختلال یادگیری خاص هستند؛ ترکیب مصوت و صامت هم بسیار ضروری است؛ چون در عمل و میدان تجربه بسیاری از کلمه‌ها با مصوت شروع می‌شوند نه با صامت. برای آشنایی با این نوع تمرینات هم می‌توانید به پست مجموعه فلش کارت ترکیب نشانه‌ ها مراجعه فرمایید و از آنها الگوبرداری نمایید.

۲ـ عوامل جسمی و عوامل روانشناختی در فرایند خواندن نقش دارند ما بنا را بر این می گذاریم که دانش‌آموز شما هیچ‌گونه مشکل جسمی قابل مشاهده‌ ای از نظر بینایی و شنوایی یا سایر اندامهای مرتبط با بیان ندارد. لطفاً اگر به موردی مشکوک هستید وی را به متخصص مربوطه ارجاع دهید.

در مورد  موارد روانشناختی و تقویت و پرورش آنها ( دقت و توجه، حافظه؛ بیان و ادراک ) اگر امکان داشت کودک را به مراکز مشکلات ویژه‌ی یادگیری ارجاع دهید.

۳ـ از دشواری سطح دروس بکاهید و به خواندن یک یا دو پاراگراف از هر درس فعلاً‌ رضایت دهید؛ بگذارید کودک موفقیت و به دنبال آن رضایت را تجربه کند که بی‌ شک، حس خوب یادگیری را به دنبال خواهند داشت.

دانش‌ آموز شما هر چقدر مشکل داشته باشد؛ باز هم این حق را دارد که یاد بگیرد؛ حالا به کمی و بیشی آن کاری نداریم بگذارید این احساس در وی بوجود بیاید که یک یاد گیرنده است نه یک شکست خورده‌ ای که باز هم قرار است چند باره‌ و صد باره شکست بخورد. (شاید بشود گفت نوعی درماندگی آموخته شده)

۴ـ این کند خوانی باعث بروز نگرانی و اضطراب در کودک می‌ شود و به تبع آن اضطراب بر شدت و میزان اختلال خواهد افزود. در جلسات خصوصی با کودک در تعامل باشید و بگویید که شما از اینکه وی کلمه‌ ها را خیلی کند و آهسته می‌ خواند؛ از دست وی شاکی نیستید و ناراحت هم نیستید و لازم نیست تو هم نگران باشی. به کودک بگویید که من می‌ خواهم به تو کمک کنم و دوست دارم که تو در خواندن بهتر و بهتر شوی.

پس با کمک هم این تمرینات را انجام دهیم. البته مشکل اینجاست که حرف زدن خیلی راحت است بخصوص زمانی که عمل ما با آن در تضاد است بهتر و استادانه‌ تر حرف می‌ زنیم. تا می‌ توانید همسویی حرف و عملتان را دنبال کنید و این با اصلاح و ایجاد مدل ذهنی مناسب با موقعیت و شرایط خاص شما و کودک امکان پذیر است.

۵ـ در شرایط بحرانی، کتب پایه‌ های قبلی و یا کتاب داستانهای ساده (اینجا یعنی دارای نوشتار کم ولی با فونت درشت و خوانا) انتخابی مناسب‌ تر است. یا حتی می‌ توانید عبارتی از دروس قبلی خودش را دوباره تایپ کنید و یا از بخشی از آن را اسکن بگیرید و آن را در نمایی بزرگتر و در نتیجه با حروفی درشت تر چاپ کنید.

تا بتواند راحت‌تر با آن ارتباط برقرار نماید. به اصلاح زمینه و شاخ و برگهای اضافه حذف گردد. حتی برخی وقتها کودک در مقابل یادگیری محتوای درس خوانداری خویش واکسینه شده است و ناگیرایی گرفته است، یعنی آموزش این گونه محتوا و فرایند یادگیری آن‌ قدر با انواع هیجانات منفی همراه شده است که اگر نگوییم تنفر، از آنها بیزار شده است. شما می‌ توانید با انتقال نوشتار کتاب به بستری دیگر ( چاپ در کاربرگ) راه گریزی برای این مشکل بیابید.

۶ـ استفاده از فلش کارت و کلمه‌ های ساده و بعد دارای ارزش خوانداری و توخالی ( برای رنگ‌آمیزی و خواندن آن و تکرار آن در هنگام رنگ‌ آمیزی) مفید است به پست فلش کارت: کلمه‌های کتاب فارسی اوّل با فونت تحریری کتاب درسی مراجعه نمایید تا از این نمونه‌ کاربرگها را هم ببینید. (دانلود کاربرگ نقطه گذاری متن بدون نقطه )

۷ـ سعی نمایید معنی و مفهوم هر جمله و عبارتی را که کودک می تواند؛ بخواند را از وی بپرسید. همانطور که قبلاً اشاره کردیم درک مطلب یکی از علل کند خوانی است. در مورد متن خوانده شده با وی به گفتگو بپردازید و به زبان خودش آن را برایش ترجمه کنید یعنی به زبانی که کودک معنی آن جمله و عبارت را درک کند.

۸ـ داستانها بیشتر از دروس انتزاعی و یا سایر درسهایی که روایت داستانی ندارند؛ تاثیرگذارترهستند. پس از نوشتارهای کت اب روایتی داستانی بسازید. همچنین شعرها با توجه به آهنگین بودن و بالابودن میزان تکرار هم در رشد خواندن مؤثر هستند؛ (خواندن آنها به صورت آهنگین و گروهی و حفظ آن توسط کودک)

۹ـ گروه خوانی را فراموش نکنید؛ همه با هم درس را بخوانید؛ یا کودک را در گروهی کوچک عضو کنید ( که سایر افراد گروه وضعیت مطلوبی از لحاظ خواندن دارند.) که با صدای بلند درس را بخوانند. از کودک هم بخواهید در خانه با صدای بلند (یعنی طوری که یکی از اعضای خانواده که مسؤل نظارت و راهنمایی وی بر عهده‌ ی اوست؛ آن را بشنود.) درسها را بخواند.

اگر هم فرصت داشتید خودتان با کودک دونفره و همزمان درس را بخوانید. در مرحله‌ اول مهم نیست که چه تعداد کلمه را می‌تواند درست بخواند؛ مهم این است که پا به پای شما بخواند.

۱۰ـ از خانواده به عنوان معلم یار یا دستیار آموزشی بهره ببرید. کودکان دارای اختلال یادگیری خاص ( همان مشکلات یادگیری خودمان) نیازمند حمایت آموزشی بی‌ دریغ و پیوسته هستند و شما به عنوان معلم فقط بخشی از زمان را در اختیار دارید . یکی از اعضای خانواده که می‌ تواند این نقش را بر عهده بگیرد را طی یک یا دو جلسه در مدرسه آموزش دهید. لطفاً برایش نسخه‌ های عجیب و غریب نپیچید؛ کلی گویی نکنید؛ اهداف دراز مدت و دست نیافتی تعیین نکنید که فرقی با بی‌ هدفی ندارد.

خیلی ساده و ریز دستورالعملی کاربردی با قابلیت اجرایی بدهید؛ مثلاً هر روز ۵ دقیقه یک پاراگراف را با هم بخوانید. بعد از یک هفته آخر هفته نتایج را به بنده گزارش نمایید. منظور این است که دستیار آموزشی شما بایستی بداند چه کاری را و چگونه انجام دهد که تاثیرگذار است. و درطول روند آموزش هم نظارت کنید و بازخورد دهید .

بگذارید اولیاء و کودک هم متوجه شوند که شما بر شرایط تسلط کافی دارید و اگر نگوییم همه چیز و لی جزئیات را زیر نظر دارید. اگر کمی فراموشکار و یا پرکار هستید می‌  توانید موارد درخواستی و خلاصه‌ ای از فعالیت‌ ها را در جایی یادداشت کنید و با مراجعه به آنها از وضعیت قبلی و تکالیف مثلاً هفته‌ ی قبل و بعد کودک آگاه شوید.

۱۱ـ تمرینات و روشهای زیر را هم انجام دهید:

ـ‌ کاربرگ های مرتبط با حوزه‌ ی دقت و توجه حافظه‌ ی دیداری را می‌ توانید چاپ کنید و آن را در اختیار والدین/ کودک بگذارید تا در خانه آنها را انجام دهد. 

ـ کامل کردن کلمه‌ های ناقص یا نوشتن هم خانواده برای یک کلمه

ـ ساخت کلمه با حروف درهم ریخته

ـ تمرین خواندن کلمه‌ های دو حرفی با صدای بلند و بعد سه حرفی و البته کلمه‌ های آسان و ساده.

۱۲ ـ هنگام خواندن تمام کلمه را با کارتی بپوشانید و بعد از راست به چپ حرف حرف، رد شوید تا کودک یکی یکی آنها را بخواند و دوتا دوتا ترکیب کنید و بعد ترکیب های دوتایی را با هم دوباره ترکیب کند و در نهایت کل کلمه را بخواند.

همه‌ ی اینها را انجام دهید؛ تا فرایند تشخیص کلمه به فرایندی خودکار تبدیل شود و کودک هوشیاری و انرژی خویش را برای درک مطلب و یادگیری در اختیار داشته باشد. امید اینکه سرانجام کودک به یادگیری طبیعی و لذّت یادگیری برسد.

چطور کند خوانی را درمان کنیم؟ -سایت پاکدلها 

 

متناسب با نیاز خود روی موضوعات زیر کلیک کنید :

1 👈 مشاهده فایل های درمانی انواع اختلالات یادگیری 

2 👈 مشاهده و دانلود نرم افزار موبایلی آموزش فارسی اول ابتدایی

3 👈  دانلود فایل تقویت مهارت های دست ورزی