تعیین متن برای آزمون و سنجش خواندن
برای ارزیابی و سنجش میزان توانایی خواندن و در نتیجه تعیین میزان مشکل یادگیری در خواندن، باید دو متن از کتاب فارسی دانش آموز تهیه شود.
یک متن برای این که دانش آموز با صدای بلند آن را بخواند و در پایان، پرسش های ذیل متن را نیز با صدای بلند خوانده و جواب دهد.
متن دوم را باید بدون صدا بخواند و در پایان، به پرسش های ذیل متن جواب دهد.
انتخاب متن به میزان درس های تدریس شده در پایه ای که دانش آموز در آن تحصیل می کند، بستگی دارد. اگر نیمی از سال تحصیلی گذشته و شصت درصد کتاب تدریس شده باشد، باید متن از همان قسمت تهیه شود. در تهیه ی متن دقت های علمی لازم است و باید این کار با رعایت اصول روان سنجی صورت بگیرد.
در کتاب های مربوط به اختلال خواندن می توان تست تشخیصی استانفورد(stanford ) تست مهارت خواندن وودکاک (woodkak) ، تست پیشرفت خواندن جاستاک (jastak) ، تست اطلاعات خواندن کرس (kress) و امثال آنها را ملاحظه کرد، اما ترجمه ی هیچ کدام از آنها به دلیل تفاوت های فرهنگی و آسانی و سختی واژه ها برای کشور ما مناسب نیست.
به این منظور متن های برخی از کتابهای داستان یا فایل داستانهایی برای بهبود درک مطلب دانش آموزان ، می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
لازم به یادآوری است که نوع خط متن باید با خط کتاب فارسی مطابقت کند.
تعیین متن برای آزمون و سنجش خواندن – منبع: کتاب درمان اختلالات خواندن ؛ دکتر مصطفی تبریزی – درج شده در سایت پاکدلها