سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

دانش آموز نارساخوان ، انواع خطاهای خواندن در دانش آموزان ، ارزیابی اختلال خواندن ، استفاده از روشهای چند حسی ،از حفظ خوانی متن بدون تشخیص کلمات

انواع خطاهای خواندن در دانش آموزان

انواع خطاهای خواندن را در دانش آموزان به گونه ای که در پی می آید طبقه بندی کرده اند:

1. حذف: کودک در موقع خواندن بعضی از کلمه ها یا بخشهایی از جمله را حذف می کند.

2. افزایش: کودک کلمه ای را لا به لای متن قرار می دهد که وجود ندارد.

3. جانشین سازی: کودک لغتی را جانشین لغت دیگر می کند.

4. تکرار: کودک بعضی از کلمه ها را موقع خواندن تکرار می کند.

5. حذف و اضافه کردن حروف.

6. وارونه سازی: کودک در موقع خواندن کلمه «باد» را «داب» می خواند.

7. خواندن سریع و بی دقّت و یا کند خواندن و لغت به لغت

8. فقدان درک مطلب

و در ادامه آنچه ما معلمان دوره ابتدایی، بخصوص در پایه اول شاهد آن بوده ایم، از حفظ خوانی متن بدون تشخیص کلمات توسط تعداد زیادی از بچه ها.

پژوهشگران معتقدند که انسان دارای سه توانش زبانی جداگانه است. این سه توانش در سه سطح زبان شنیداری، زبان گفتاری و زبان نوشتاری بروز می کند. برخی از کودکان زبان شنیداری کاملی دارند ولی در زبان گفتاری اشکال دارند مثلاً کتاب را به خوبی می شنوند ولی در گفتار به صورت تتاب بیان می کنند.

اگر در گفتگو به آنان تتاب گفته شود ناراحت می شوند، چون زبان شنیداری کاملی دارند. این گونه کودکان در شنیدن درست می شنوند ولی در گفتن درست بیان نمی کنند این دسته در زبان گفتاری مشکل دارند لذا در زبان نوشتاری نیز غلط می نویسند.

بسیاری از کودکان در هنگام نوشتن «می کنند» می شنوند ولی «می کند» می نویسند و یکی از نون ها را در نوشتن حذف می کنند یعنی زبان شنیداری و زبان نوشتاری آنها تطابق ندارد. قطعاً رفع مشکل هر کدام از این اشتباهات و موارد دیگر، نیازمند توجه مضاعف معلمین گرامی است که آموزش انفرادی این گونه کودکان را پیوست آموزش جمعی آنان نمایند.

در برخورد با این گونه مشکلات راه حل های متعددی وجود دارد ، اما مواردی که در زیر ذکر می گردد به صورت کلی است که لازم است متناسب با نوع ضعف عملکردی دانش آموز از این فعالیتها بهره گرفته شود.

برای برخورد با مشکل خواندن، یکی از مهم ترین راههایی که مورد توجه و تأیید پژوهشهای فراوان بوده است استفاده از روشهای چند حسی است که با عناوین مختلف مورد بررسی قرار گرفته اند. مجموعه ای از این روشها در زیر ذکر شده است:

1. کلماتی که برای دانش آموز نارساخوان مشکل ایجاد می کند، از مقوای رنگی تهیه و بر وری مقوای سفید بچسبانید. دانش آموز در مرحله ی اول، این واژه ها را با انگشت خود و در جهت نوشتن واژه لمس و تعقیب می کند و در حین انجام این تمرین، تلفظ واژه را نیز یاد می گیرد.

2. تمرین بالا را با ماسه یا نمک نیز می توانید انجام دهید بدین صورت که دانش آموز درون ظرفی پر از ماسه نمناک، حروف یا واژه ها را بر روی آن با انگشت خود می نگارد و هم زمان آن ها را با صدای بلند تکرار می کند.

3. دانش آموزان با استفاده از خمیر، حروف الفبا – علائم نقطه گذاری(علامت سؤال، علامت تعجب و …) – واژه های نامفهوم و مدلی از معنای واژگان را می سازند و تمرین می کنند.

هدف این تمرینات این است که دانش آموز، معنای واژه ای را که برایش قابل فهم نیست، به صورت تصویر سه بعدی خلق کند. بدین گونه که وی ابتدا طرح و شکل واژه را با خمیر مدل می کند، سپس از مفهوم آن واژه تصویر ذهنی می سازد و آن تصویر ذهنی را با خمیر، به صورت سه بعدی و عینی تبدیل می کند. پس از آن که واژه و مفهوم آن ساخته شد، دانش آموز واژه را با صدای بلند می خواند و در جمله های متفاوتی به کار می برد.

1. معلم کلماتی را که کودک می خواهد بخواند بر می گزیند و این کلمات را با حروف درشت می نویسد.

2. سپس کودک حروف را با انگشتان خود لمس و ردیابی می کند و همراه با آن تلفظ آن حرف را می آموزد. و این عمل را تا هنگامی که کودک بتواند کلمه ای را به صورت جزئی از حافظه ی خود روی کاغذ بیاورد تکرار می کند.

3. در مرحله ی بعد از کودک خواسته می شود تا با این کلمه جمله بسازد و در باره ی کلمه و جمله ی خود توضیح دهد.

4. معلم هر کلمه ای را که کودک یاد می گیرد بر روی کارتی می نویسد و به صورت الفبایی بایگانی می کند و از کودک می خواهد تا در روزهای بعد از آن کلمات در جملات و صحبت های خود استفاده کند.

5. و در نهایت با در اختیار گذاشتن تمام کلمات از دانش آموزان می خواهیم تا با نگاه کردن به آنها و ترکیب آنها جملات تازه ای بسازد.

 

انواع خطاهای خواندن در دانش آموزان – سایت پاکدلها

متناسب با نیاز خود روی موضوعات زیر کلیک کنید :

1 👈  تشخیص علمی و دقیق اختلالات یادگیری 

2 👈 فایل های قابل پرینت درمان اختلال یادگیری 

👈 دانلود پاورپوینت ، کتاب ورق زن و.. مرتبط با اختلالات یادگیری