سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

اجرای برنامه آموزشی مداخله زودرس ، مهارت های خودیاری و خودپنداشت ، رشد مهارت های اجتماعی کودک ، تمرین مهارت های فکری؛ یادگیری

اجرای برنامه آموزشی مداخله زودرس

کودکان پیش دبستانی دچار ناتوانی های یادگیری به برنامه درسی جامعی نیاز دارند که برانگیزاننده باشد و تمرین در زمینه های زیادی را برای آنها تدارک ببیند.

👈 بسیاری از اجزای برنامه آموزشی در قلمروهای یادگیری رشدی یا پیش تحصیلی است.

💥 برخی از مؤلفان معتقدند خردسالانی که به علت ناتوانی های رشدی داشته باشند مهارت های پیش تحصیلی با آمادگی را کسب کنند، در سال های بعد که به مدرسه میرونه دچار ناتوانی های یادگیری تحصیلی نمی شوند (گرگ و چانست، ۱۹۸۴).

با مداخله ی زودرس مهارت های پیش تحصیلی با آمادگی به کودک آموزش داده می شود تا کودک برای یادگیری های تحصیلی بعدی نظیر خواندن، نوشتن و ریاضیات آماده شود.

 

مداخله ها و راهبردهای تدریس برای بسیاری از قلمروهای پیش تحصیلی، به ترتیب در زیر مشخص شده است.

۱، مهارت های خودیاری و خودپنداشت:

کودکان باید یاد بگیرند از طریق فعالیت هایی نظیر :لباس پوشیدن، غذا خوردن و رعایت بهداشت شخصی از خودشان مرقت کنند.

👈 پیگیری مهارت های خود یاری باعث تسریع رشد خود پنداشت مثبت و احساس استقلال می شود

۲. فعالیتهای حرکتی درشت.

در مهارت های حرکتی درشت از عضلات بزرگ برای حرکت بازوها، ساق و ران، تنه، دستها و پاها استفاده می شود.

👈 فعالیت هایی که به رشد مهارت های حرکتی درشت در کودکان کمک می کند، شامل راه رفتن، خزیدن، بالا پریدن، پرتاب کردن و غلتیدن است. (رک. فصل ۱۰کتاب ناتوانی های یادگیری عصمت دانش )

٣. فعالیت های حرکتی ظریف.

در فعالیت های حرکتی ظریف مثل حرکت انگشت ها و مچ ها و
همچنین هماهنگی چشم و دست و هماهنگی دو دست، از عضلات کوچک استفاده می شود.

👈 فعالیت هایی که باعث پیشرفت در توانایی های حرکتی ظریف می شوند عبارت است از معماها، بازی های دستی، بریدن و چسباندن، نقاشی کردن، بستن دگمه و ملیله دوزی. (رک. فصل ۱۰.) .

۴. فعالیت های شنیداری و آگاهی به آواشناسی

از مهارت های مهم پیش از خواندن، آگاهی به صداهای موجود در واژه ها ( آگاهی به آواشناسی) است.

👈 فعالیت هایی که به کودکان کمک می کند تا قدرت تشخیص شنیداری صداها و حافظه شنیداری خود را تقویت کنند، بازی با واژه ها، بازی با اشعار قافیه دار و بازی هایی است که در آنها از بر کردن واژه مهم است (رک. فصل های ۱۰ و ۱۱.)

۵. فعالیت های دیداری

از جمله بازی هایی که به رشد تشخیص دیداری، حافظه دید انسجام دیداری – حرکتی (مثل هماهنگی چشم و دست) کودکان کمک می کند. تشخیص تفاوت ها و شباهت ها در تصاویر، شکل ها و حروف است.

۶. فعالیت های ارتباطی و زبانی.

توانایی استفاده از زبان برای ایجاد ارتباط بین افکار خود ، محور یادگیری است. این توانایی هم شامل گوش دادن است و هم صحبت کردن. زبان شامل توانایی فهم زبان دیگران، پاسخ دادن به توصیه ها، مبادرت به ارتباط گیری، توضیح دادن و درگیر شدن در گفتگوهاست.

۷. فعالیت های شناختی.

بسیاری از بازی ها به تمرین مهارت های فکری؛ یادگیری رابطه ها و تفاوت ها، طبقه بندی، مقایسه و سنجش عقاید؛ و حل مسائل کودکان کمک می کند.

۸. فعالیت های اجتماعی.

فعالیت هایی است که به رشد مهارت های اجتماعی کودک کمک می کند. این فعالیت ها شامل تعامل و سازگاری با دیگران است که از طریق ایجاد رابطه های متناسب با سن خود با سایر کودکان و با بزرگسالان از طریق یادگیری بازی های گروهی صورت می پذیرد.

 

اجرای برنامه آموزشی مداخله زودرس – سایت پاکدلها

 

متناسب با نیاز خود روی موضوعات زیر کلیک کنید :

کلیک کنید : 👈 دانلود فایل های پیشگیری از بروز انواع اختلالات یادگیری

مشاهده کنید : 👈 دانلود فایل های تشخیص انواع اختلالات یادگیری

مطالعه کنید : 👈 مطالعه مطالب علمی و معتبر در رابطه با اختلال یادگیری

دانلود کنید : 👈 دانلود نرم افزارهای ویژه سن پیش از دبستان