سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ویژگی های نوجوانان دچار مشکلات یادگیری ،نبود انگیزه ، نقصان توجه ، مشکلات اجتماعی و رفتاری نوجوانان ، خودپنداشت ضعیف ، یادگیری منفعل

ویژگی های نوجوانان دچار مشکلات یادگیری

یادگیری منفعل:

نوجوانان دچار ناتوانی های یادگیری فراگیرانی «منفعل» شناخته می شوند. این نوجوانان در واکنش به تجربه های منتهی به شکست به «در ماندگی آموخته شده) دچار می شوند.

آنها می آموزندی یادگیرنده هایی منفعل باشند نه فعال. به جای تلاش برای حل مسئله تمایل دارند منفعلانه منتظر بمانند تا معلم آنها را راهنمایی کند و به آنها بگوید چه کنند.
آنها در انجام دادن تکلیف درسی از ربط دادن اطلاعات جدید به دانش قبلی خود عاجزند و نمی توانند با دقت به بسط اندیشه های خود بپردازند (دشلر، الیس و لنز، ۱۹۹۶؛ لواین و سوارتز، ۱۹۹۵؛ تورگسن، ۱۹۹۱).

خودپنداشت ضعیف :

سال ها شکست و ناکامی به خود پنداشت ضعیف و عزت نفس پایین منتج می شود.
نوجوانان دچار ناتوانی های یادگیری اعتماد چندانی به توانایی یادگیری و پیشرفت خویش ندارند. افزون بر این، نداشتن تجربه های درست غالبا مشکلات هیجانی نیز به دنبال دارد.

نوجوانان دچار ناتوانی های یادگیری همچنین اغلب عزت نفس و اعتماد به نفس ندارند (دشلر و دیگران، ۱۹۹۶؛ سیلور، ۱۹۹۵ ب).

مشکلات اجتماعی و رفتاری:

در خلال سال های حساس نوجوانی که تایید دوستان و همالان برای فرد اهمیت زیادی می کند، مشکلات مربوط به درک اجتماعی مانع دیگری برای نوجوانان دچار ناتوانی های یادگیری می آفریند.

از آنجا که نوجوانان دچار ناتوانی های یادگیری مکرر در روابط خود رفتارهای نابجایی از خود نشان می دهند، غالبا در پیدا کردن و نگه داشتن دوستان خود به مشکل بر می خورند.

مشکلات اجتماعی و رفتاری این نوجوانان حتی ممکن است از مشکلات درسی بارز تر باشد. سال ها شکست خوردن، عزت نفس پایین، انگیزه ضعیف، پذیرش نا کافی همالان و رفتار سازش نایافته و اخلالگرانه ضرر زیادی به این نوجوانان می زند (بریان، ۱۹۹۱ با وان، ۱۹۹۱؛ وان، مکینتاش و اسپنسر – راو، ۱۹۹۱)؛ همچنین رک. فصل ۱۵ کتاب ناتوانی های یادگیری، عصمت دانش

نقصان توجه :

بسیاری از نوجوانان دچار ناتوانی های یادگیری به اندازه ای که درس های مقطع دبیرستان ایجاب می کند نمی توانند حواس خود را جمع کنند.

در مقطع دبیرستان نیازها بیشتر است و باید برای یادگیری زحمت زیادی متحمل و زمان های بیشتری به اقتضای برنامه درسی دبیرستان ممکن است بیش از ظرفیت نوجوان باشد.

برای توجه به منابع متنوع اطلاعاتی که معلم ها، مواد آموزشی و همسالان نوجوان به او ارائه می کنند، نیاز به تمرکزهای طولانی مدت، که لازمه مطالعه و گوش کردن در کلاس درس است از یک سو، و وجود نقصان هایی در زمینه توجه کردن از سوی دیگر ممکن است به طور جدی مانع پیشرفت نوجوان شود (لواین و سوارتز، ۱۹۹۵؛ لرنر، لونتال و لرنر، ۱۹۹۵).

لواین (۱۹۸۸) از نوجوان ۱۴ ساله ای می گوید که مشکلات توجهی خود را این چنین شرح داده است: «حالا به شما می گویم که سر من شبیه چیست. سر من مثل یک دستگاه تلویزیون است. فقط با یک تفاوت: سر من دستگاه انتخاب کننده کانال ندارد، در سر من همه برنامه های ارائه شده در آن واحد دیده می شود» (صفحه ۱۵).

نبود انگیزه:

تا زمانی که دانش آموزان دچار ناتوانی های یادگیری به دبیرستان برسند شکست های زیادی تجربه می کنند. در نتیجه این وضع اعتقاد پیدا میکنند که تلاش هایشان برای کسب موفقیت یک عبث است (لوتر، ۱۹۹۳).

این نوع احساس به سهم خود از میزان پشتکار آنها می کاهد؛ آنها در مقابل هر کاری که به نظر شان دشوار بیابد به سرعت دست از تلاش می کشند. این نوجوانان حتی وقتی موفقیت را تجربه می کنند، باور نمی کنند که خودشان در این پیشرفت نقش داشته اند.

آنها موفقیت هایشان را به عوامل خارجی نظیر بخت و اقبال، لطف معلم یا آسان بودن تکلیف نسبت می دهند ( یاسوتیک و برایان، ۱۹۹۵؛ لیچت و کیستنر، ۱۹۸۶). بنابراین، حتی کسب موفقیت موجب خشنودی یا بیشتر شدن اعتماد به نفس آنها نمی شود.

ایجاد انگیزه در چنین دانش آموزانی برای به کار انداختن ماهرانه کوشش های مورد نیاز برای یادگیری بسیار دشوار است. افزون بر این، بهترین تصمیم گیری ها درباره اینکه چه موضوعاتی و چگونه با استفاده از ماهرانه ترین شیوه ها باید تدریس شود تا موفقیت حاصل شود، فقط وقتی به نتیجه می رسد که دانش آموز برای یادگیری انگیزه داشته باشد و بتواند موفقیت های خود را به تلاش های خویش نسبت دهد (زیگموند، ۱۹۹۰؛ زیگموند و تورنتون، ۱۹۸۸؛ زیگموند و
دیگران، ۱۹۸۶). (برای بحث بیشتر درباره انگیزش و نظریه اسناد رک. فصل ۱۵).

 

ویژگی های نوجوانان دچار مشکلات یادگیری – سایت پاکدلها

متناسب با نیاز خود روی موضوعات زیر کلیک کنید :

کلیک کنید : 👈 مشاهده موضوعات سایت پاکدلها

مشاهده کنید : 👈 مشاهده پکیج های توانمند سازی تمام مقاطع تحصیلی

دانلود کنید : 👈 دانلود پاورپوینت های آماده مرتبط با اختلالات یادگیری وبش فعالی