سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

وارونه سازی ، مراحل آغازین خواندن ، چپه سازی هنگام خواندن ، وارونه خوانی ،آموزش آواها ، تدابیر یاد یار ، تقویت تلفظ کلمه ، اختلالات

وارونه سازی

وارونه سازی تمایل به معکوس کردن حروف و واژه هایی است که فقط از نظر ج وارونه سازی یکدیگر تفاوت دارند، نظیر ، b به جای ، no به جای on، یا Saw به جای was (در فارسی و به جای ت، دور به جای رود، زود به جای روز، زار به جای راز).

چپه سازی یکی دیگر خطاهای متداول است، نظیر u به جای n (در فارسی م به جای ما است. خوانندگان ضعیفی ی این مشکل مواجهند حتی ممکن است با برعکس نوشتن خود «نوشتن آینه ای» را تداعی کنند.

وارونه سازی در خوانندگان مبتدی بسیار متداول است. در مراحل آغازین خواندن چنین خطاهایی صرفا نشان دهنده بی تجربگی در حروف و واژه هاست. عموما با کسب تجربه و مهارت در خواندن وارونه سازی ناپدید نمی شود. بنابراین، معلم ها باید تشخیص دهند که وارونه سازی کودک موقتی است و جنبه ای تحولی دارد (در چنین مواردی باید آن را نادیده گرفت) یا اینکه به علت ناتوانی ای است که مانع فرایند خواندن می شود و نیاز به درمان خاص دارد.

در زیر روش هایی ترمیمی ارائه می شود :

۱. هر بار بر یک حرف متمرکز شوید. به طور مثال، با حرف ب آغاز کنید، نمودار بزرگی درست کنید و با کاربرد «واژه یاد آور» نظیر بادام آن را آموزش دهید.

۲. برای اینکه دانش آموز واژه یا حرفی را اشتباه نگیرد آن را روی کارتی بزرگ یا روی تخته سیاه بنویسید یا شکل حروف را برجسته درست کنید و از دانش آموز بخواهید آن را با انگشت لمس و ردگیری کند تا به تقویت حرکتی او نیز بینجامد.

۳. زیر حرف اول کلمه ای که ممکن است دانش آموز را سردرگم کند خط بکشید یا حرف اول آن را رنگی بنویسید.

۴. برای تقویت تلفظ کلمه ای که ممکن است دانش آموز را سردرگم کند به آموزش آواها بپردازید.

۵. کلمه مورد نظر را بنویسید و ضمن نوشتن آن را تلفظ کنید

۶. از تدابیر یاد یار استفاده کنید. به طور مثال، به کودک بگویید برای نوشتن ب اول ، فقط به نصف اول ب آخر نیاز داریم و نصف دوم ب آخر را هر وقت ب آخر آمد به نصف اول آن می چسبانیم

 

وارونه سازی – سایت پاکدلها

 

متناسب با نیاز خود روی موضوعات زیر کلیک کنید :

1 👈  تشخیص به موقع و دقیق اختلالات یادگیری 

2 👈 فایل های قابل پرینت درمان اختلال یادگیری 

👈 پاورپوینت ، کتاب ورق زن و.. مرتبط با اختلالات یادگیری6