سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تعامل مؤلفه ها در درک مطلب ، بهبود درک مطلب ، تمرینات تقویت درک و فهم بهتر مطالب ،دریافت معنی متن ، نظریه های ثمربخش خواندن

تعامل مؤلفه ها در درک مطلب

طبق نظریه های ثمربخش خواندن ، درک مطلب عبارت است از تعاملی پویا بین سه مولفه خواننده، متن و موقعیت خواندن (ریچک و دیگران، ۱۹۹۶؛ آندرسون و دیگران، ۱۹۸۵)

خواننده. میزان دانش و علائق هر فرد بر توانایی و تمایل وی به خواندن تأثیر می گذارد. به طور مثال، خواننده ضعیفی که دانش زیادی درباره ماهیگیری و علاقه شدیدی به این کار دارد، ممکن است بتواند کتاب ماهیگیری در سطح کلاس ششم را بخواند ولی برای درس تاریخ کتابی بالاتر از سطح کلاس سوم را نتواند بخواند.

متن. متن عبارت است از زبان نوشتاری یا اطلاعات چاپی. وضوح و انسجام متن بر دریافت معنی متن تأثیر می گذارد.

زمینه. موقعیت یا محیط خواندن نیز بر فرایند خواندن تأثیر می گذارد. به طور مثال، سر امتحان ممکن است اضطراب شدید مانع درک خواننده شود، در حالی که همان مطالب در محیط آرام تر به راحتی درک شود. افزون بر این هدف و مقصود از خواندن نیز بخشی از زمینه خواندن را تشکیل می دهد. خواندن هر فرد وقتی سعی می کند دستورالعمل های مفصل یک کتاب آشپزی را بخواند متفاوت با زمانی است که کتاب داستانی را برای لذت بردن می خواند.

این سه عامل و تعامل آنها بر چگونگی دریافت معنی و درک فرد از مطالب تأثیر می گذارد. این تعامل از ابتدا تا انتهای متنی که خوانده می شود ممکن است متغیر باشد. وقتی خواننده اطلاعات متن را در تعارض با دانش موجود خویش بیابد خواندن برایش دشوارتر می شود. وقتی مطالب خوانده شده درباره موضوعی آشنا باشد خواندن به کوشش کمتری نیاز دارد.

 

تعامل مؤلفه ها در درک مطلب – pakdelha

 

متناسب با نیاز خود روی موضوعات زیر کلیک کنید :

1 👈  تشخیص به موقع و دقیق اختلالات یادگیری 

2 👈 فایل های قابل پرینت درمان اختلال یادگیری 

👈 پاورپوینت ، کتاب ورق زن و.. مرتبط با اختلالات یادگیری