سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

درک جمله  ، بهبود درک مطلب ، تقویت جمله نویسی ، روش های آسان تقویت انشا، نقش نماها، معماها، پیدا کردن تصویر، دستورالعملهای جمله نویسی

درک جمله 

درک جمله دشوار تر از درک واژه است. بعضی از دانش آموزان دچار ناتوانی های یادگیری نیاز به تمرینی سازمان یافته برای درک جمله ها دارند.

ا. دستورالعمل ها. دستورالعمل های ساده را به صورت جمله هایی بگویید که برای دانش آموز تجربه های لازم را برای درک جمله فراهم می کنند. مثلا بگویید: « آن دستمال آبی را به من بده.» یا «کتاب را روی میز بگذار.»

 ۲. پیدا کردن تصویر. چند تصویر را در یک ردیف بچینید. یکی از آنها را با یک جمله توصیف کنید و از دانش آموز بخواهید به تصویر صحیح اشاره کند. می توان این تمرین را با اضافه کردن تعداد جمله ها هنگام توصیف تصویر دشوار تر کرد.

۳. نقش نماها. واژه های ساختی یا نقش نماها ارتباط های ساختاری بین اجزای جمله و معنی دستوری آن را برقرار می کنند. نقش نماها عبارت اند از: معرف های اسمی، فعل های کمکی، کلمات تبعی، حروف ربط، حروف اضافه و واژه های پرسشی. این واژه ها را نمی توان به تنهایی تدریس کرد؛ آنها را باید در داخل جمله یا عبارت درس داد. می توان واژه هایی نظیر رو، زیر، پشت ، جلو، بالا، پایین، کنار و داخل را با قرار دادن اشیا در داخل جعبه یا زیر صندلی و غیره تدریس کرد، البته باید عبارت کامل برای دریافت معنی تکرار شود.

۴. معماها. از دانش آموزان بخواهید به جمله ای گوش کنند و کلمه ای بگویند که به طور کامل آن جمله را توصیف می کند. به طور مثال، برای واژه سورتمه می توان گفت «دارم به واژه ای فکر می کنم که هر وقت بخواهیم از تپه ای برفی پایین بیاییم از آن استفاده می کنیم.)

 

 

درک جمله  –  pakdelha.ir

 

متناسب با نیاز خود روی موضوعات زیر کلیک کنید :

1 👈  تقویت خواندن و درک مطلب پایه اول تا سوم ابتدایی

2 👈 راه های بهبود روان خوانی

👈 دانلود پاورپوینت ، کتاب ورق زن و.. مرتبط با اختلالات یادگیری