سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تدریس مستقیم مهارتهای ویژه خواندن، تمرین مستقل، تمرین هدایت شده، آموزش مستقیم، معرفي، تدریس مهارتهای تحلیل تکلیف، خواندن، پاکدلها

تدریس مستقیم مهارتهای ویژه خواندن

واژه آموزش مستقیم به طرق مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. مثلا برای بیان یک آموزشی ویژه و نیز برای تشریح جهت گیری معلم – دانش آموز که با توجه دقیق به یک هدف مشخص می شود؛ برای بیان توالی دقیق محتوا، برای بیشتر فعال کردن دانش آموزان و برای بیان نقش معلم در الگو قرار گرفتن، توضیح دادن، نظارت کردن و را بازخوردهای اصلاحی به دانش آموزان.

چنین سبک آموزشی ای مسئولیت سنگینی را عمده معلم قرار می‌دهد. در آموزش مستقیم معلم توضیح می دهد، الگو می شود، تبیین کند و راهنمایی می نماید. آموزش مستقیم بدین معناست، که معلم مستقیما درگیر تدریس و هدایت دانش آموزان می شود و مسئول فعالیتهای آموزشی است.

در آموزش مستقیم مهارتهای خواندن، معلم باید قبل از شروع درس اهداف روشنی را برای آن درس در ذهن داشته باشد (برای نکاتی که در تدوین اهداف آموزش معلم باید در نظر داشته باشد فصل ۱ را ببینید).

تعریف دقیق اهداف اصلی و فرعی، نیازمند تجزیه تکلیف یادگیری به اجزای تشکیل دهنده آن است، به طوری که آموزش هر هدف بتواند بطور پیاپی و منظم پیش رود. به همین دلیل، آموزش مستقیم تقریبا همیشه نیازمند استفاده از تحلیل تکلیف است.

تحقیقات، در زمینه آموزش مستقیم عموما استفاده از آن را تأیید کرده است. برای تدریس مهارتهای تحلیل تکلیف باید از آن به طور گسترده ای استفاده شود. امروزه زبان و آموزش مستقیم نظام مند، به طور موفقیت آمیزی با هم آموزش داده می شوند.

بطور کلی، آموزش مستقیم، یک سری مراحل را دنبال می کند که با درسهای ویژه ای که تدریس می شود قابل انطباق هستند. این مراحل عبارتند از:

معرفی.

معلم یادگیری مربوطه قبلی را مرور می کند، اطلاعات مربوط به مهارتهای پیش نیاز را بررسی می کند، اطلاعات قبلی را بکار می برد و اهداف درس را بیان می کند.

۲- آموزش مستقیم.

معلم تدریس واقعی را شروع می کند یعنی صحبت می کند دستکاری می کند، تبیین می کند، سؤال می کند و تأیید می کند. بهترین تمرین در آموزش مستقیم به یادگیرندگان مبتلا به شرح زیر است:
به آهستگی پیش بروید. مثالهای زیادی بزنید. با استفاده از سؤالاتی یادگیری دانش آموزان را چک کنید.

٣- تمرین هدایت شده.

شاگردان زیر نظر مستقیم معلم مثالهای مختلفی می زنند. مثالها باید محدود، مشخص، برانگیزاننده باشند یا به طریقی در همان آغاز اصلاح شود که موفقیت دانش آموز تضمین شود. بهترین تمرینها عبارتند از اینکه:
از دانش آموزان بخواهید کاری را که انجام می‌دهند شرح دهند.
مستقیما بر مطالب توجه کنید.
در هر مرحله از یادگیری به دانش آموزان بازخورد دهید.
پاسخهای صحیح را با بازخورد تأیید کننده تقویت کنید.
پاسخهای غلط را با سؤالات ساده، مثالها یا آموزش مجدد عناصر تکلیف بررسی کنید.
ملاک حد تسلط بالایی انتخاب کنید (حداقل ۸۰ درصد)

۴- تمرین مستقل.
دانش آموزان به صورت انفرادی یا گروهی برای دریافت تقویت، کار می کنند و مهارتهایشان را گسترش می دهند. بهترین تمرینها در این مرحله عبارتند از:
فعالانه بر عملکرد دانش آموزان نظارت کنید.
تا سر حد خودکار شدن تمرین کنید.
تا دستیابی به میزان بالایی از دقت تمرین کنید.
تا دستیابی به میزان بالایی از پاسخ (سرعت) تمرین کنید.

تدریس مستقیم مهارتهای ویژه خواندن – سایت پاکدلها

متناسب با نیاز خود روی موضوعات زیر کلیک کنید :

1 👈 مشاهده فایل های پیشگیری از بروز انواع اختلالات یادگیری 

2 👈 مشاهده و دانلود نرم افزار موبایلی آموزش فارسی اول ابتدایی

3 👈 مشاهده فایل های تشخیصی انواع اختلالات یادگیری 

4 👈 مشاهده و دانلود فایل های درمانی انواع مشکلات یادگیری