سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تعریف اختلالات ویژه در یادگیری، اجزای مشترک تعریف های اختلالات یادگیری، اختلال ویژه یادگیری، ماهیت اختلالات یادگیری از تعریف تا درمان

ماهیت اختلالات یادگیری از تعریف تا درمان

اختلال ویژه یادگیری دارای ماهیتی ناهمگن است که این ناهمگنی در الگوهای تحصیلی و ضعف پردازش اطلاعات و همچنین در سیستمهای طبقه بندی اصلی به عنوان اختلالات تحصیلی حوزه ی خاص مانند اختلال خواندن و یا اختلال ریاضی منعکس می شود. (کسی ۲۰۱۲) .

بسیارند کودکانی که ظاهری طبیعی دارند، رشد جسمی، قد و وزنشان حاکی از بهنجار بودن آنان و هوش کم و بیش عادی و بالاتر از عادی دارند، به خوبی حرف می زنند و مانند سایر کودکان بازی می کنند، مثل همسالان خود با سایرین ارتباط برقرار می کنند، در خانه نیز خود یاری های لازم را دارند کارهایی را که والدین به آنها می سپارند، به خوبی انجام می دهند، و از رفتار و اخلاق عادی برخوردارند، لیکن زمانی که به مدرسه می روند و می خواهند خواندن و نوشتن و حساب یاد بگیرند دچار اختلالات جدی می شوند.

این کودکان به تدریج در می یابند که سایر کودکان از نظر وضع درسی بهتر از آنها هستند و احساس حقارت را تجربه می کنند و کم کم بیزاری از درس و مدرسه در آنها به وجود می آید. والدین آنها که اغلب از دلایل اختلالات ویژه یادگیری آنها بی خبر هستند، مشکل را بیشتر می کنند و با فشارهایی که به کودک وارد می آورند، دشواری را چند برابر می کنند. (احدی، ۱۳۸۲)

بدیهی است این کودکان در مراجعه به هر متخصصی، مشکلی تازه در خود می یابند. هر متخصص مشکل آنها را از دریچه چشم خود نگریسته و تنها بعدی از ابعاد پیچیده آن را زیر ذره بین تخصص خویش قرار می‌دهد.

گفتنی است که در این میان، امر اساسی توجه به این نکته است که در این گونه موارد، ضرورت باید به جای تشخیص های انفرادی، از شیوه نظام چند رشته یی سود جست که در آن معمولا مجموعه ای از تجربیات و تخصص ها توأمان مورد استفاده قرار می گیرد. بدین معنی که با همگام شدن عده ای از متخصصان و یک سو و یک جهت شدن تلاش های مختلفی که از طرف صاحبان فن و تجربه صورت می گیرد، راهی برای تحلیل، تشخیص و درمان اساس مسائل یادگیری گشوده می شود. (لرنر به نقل فریار، ۱۳۷۹)

اداره تعلیم و تربیت ایالات متحده (۱۹۹۷) اختلالات ویژه در یادگیری را بدین صورت تعریف می کند:

اختلالات ویژه در یادگیری به معنی اختلالات در یک یا چند فرایند روانشناختی در زمینه و به کار بردن زبان اعم از کلامی یا نوشتاری است که به صورت اختلالات در زمینه گوش تر کردن، صحبت کردن، هجی کردن یا خواندن، نوشتن و حساب کردن بروز می کند.

این اصطلاح شامل شرایطی از قبیل نقیصه های ادراکی، آسیب مغزی، عملکرد ناقص مغز، نارسا خوانی و آفازی رشدی می باشد. این اصطلاح کودکانی که اختلالات یادگیری آنها در نتیجهی نقیصه های بینایی، شنوایی یا حرکتی، عقب ماندگی ذهنی، اختلالات عاطفی و عقب ماندگیهای محیطی، فرهنگی و اقتصادی است را در برنمی گیرد.

کمیته بین نهادی اختلالات یادگیری (۱۹۸۷) که نمایندگی ۱۲ نهاد در بخش خدماتی، بهداشتی و انسانی و بخش آموزش و پرورش را دارد جنبه های زیر را در تعریف خود از اختلالات ویژه در یادگیری مورد تأکید قرار می دهد:

۱. کودک ممکن است اختلالاتی در مهارتهای گوش کردن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن،
استدلال ریاضی و یا اجتماعی داشته باشد.

۲. اختلالات در یادگیری ممکن است همراه با شرایطی از قبیل عوامل اجتماعی – محیطی و
اختلالات توجهی باشد.

۳. اختلالات حالت ذاتی دارد و تصور می شود از نقص در نظام عصبی مرکزی ناشی شود. کمیته مشترک ملی اختلالات یادگیری که مجموعه ای از چندین حرفه دیگر در اختلالات یادگیری است تعریفی از اختلالات یادگیری ارائه می دهد که از این قرار است:

اختلالات یادگیری اصطلاحی کلی است که به گروه ناهمگنی از اختلال ها اطلاق می شود که با اشکالات مهمی در اکتساب و کاربرد تواناییهای گوش کردن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن، استدلال یا ریاضی نمود می یابد. تصور می شود این اختلال ها که حالت ذاتی دارند در اثر نقص در نظام عصبی مرکزی باشند و در طول زندگی فرد نمود پیدا می کنند.
همراه اختلالات ممکن است اختلالاتی در زمینه رفتار خودگردانی، ادراک اجتماعی، و تعامل اجتماعی وجود داشته باشد اما به خودی خود باعث ایجاد اختلالات یادگیری نمی شوند. اگر چه اختلالات ممکن است با نقیصه های دیگر (مثلاً معلولیتهای جسمی، عقب ماندگی ذهنی و اختلالات عاطفی شدید) یا تأثیرات محیطی (مثلاً تفاوتهای فرهنگی) آموزش ناقص یا نامناسب و عوامل زیستی- روانی همراه باشد اما به خودی خود نتیجه این شرایط نیست.

اجزای مشترک تعریف های اختلالات یادگیری

۱- اختلال کارکرد دستگاه عصبی مرکزی

۲- الگوی رشد ناهماهنگ و تفاوت در پردازش اطلاعات

۳- دشواری در انجام دادن تکالیف تحصیلی و یادگیری

۴- اختلاف بین سطوح پیشرفت و توانایی

۵- حذف علتهای دیگر نظیر بیش فعالی، آسیب‌های حسی

 

ماهیت اختلالات یادگیری از تعریف تا درمان – سایت پاکدلها

 

متناسب با نیاز خود روی موضوعات زیر کلیک کنید :

کلیک کنید : 👈 مشاهده موضوعات سایت پاکدلها

مشاهده کنید : 👈 مشاهده پکیج های تخصصی تشخیص و درمان اختلالات یادگیری

دانلود کنید : 👈 دانلود پاورپوینت های آماده مرتبط با اختلالات یادگیری وبش فعالی