سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

اصول خواندن، راه و روش درست خواندن فارسی، اجزاء ساختاری زبان گفتاری، مشکلات یادگیری خواندن، شناسایی آسان و درست کلمه های نوشتاری، اختلالات رایج در نارسا خوانی

ویژگیهای رفتاری دانش آموزی که اختلال خواندن دارد

۱) بیش تر این کودکان پسر هستند. بنابر برخی تحقیقات، تعداد پسرانی که این مشکل را دارند، چهار برابر دختران است.
۲) در کلاس های درس غالبا مشکلات رفتاری دارند.
۳) تمایل به خواندن ندارند.
۴) قادر نیستند یک دایره ی لغات بینایی ایجاد کنند.
۵) دامنه ی توجه شان کوتاه است.
۶) در تمرکز، مشکل دارند.
۷) معمولا در مدرسه افت تحصیلی دارند.
۸) معمولا دارای مشکلات جسمی مانند ضعف بینایی و شنوایی هستند.
۹) اغلب شان مسائل هیجانی دارند.
۱۰) احساس ناامیدی، بی لیاقتی و کم جراتی می کنند.
۱۱) در خواندن شفاهی و کلامی تردید می کنند و گاه دچار لکنت می شوند.
۱۲) هنگام خواندن، به جای این که چشم هایشان را تکان دهند، سرشان را حرکت می دهند.
۱۳) کلمه به کلمه می خوانند.
۱۴) به زحمت، با صدای کشیده و لحن یکنواخت می خوانند.
۱۵) به نقطه گذاری ها توجه ندارند و از توجه کردن به معنی کلمات غافل اند.
۱۶) وقتی مطلبی را آهسته می خوانند، لب های شان را تکان می دهند یا در ذهن شان کلمات را می خوانند.
۱۷) واژه ها را غیرمرتبط با محتوا و غیرمرتبط با عناصر آوایی حدس می زنند.
۱۸) کلماتی را که تازه خوانده اند، جا به جا یا تکرار می کنند.
۱۹) حافظه ی دیداری و شنیداری شان ضعیف است.
۲۰) فاقد تمیز و تشخیص کافی شنیداری هستند.
۲۱) محیط خانوادگی شان برای موفقیت در مدرسه به آن ها فشار می آورد و یا این که نگرش منفی افراطی به عملکرد مدرسه دارند.
۲۲) در مدرسه سازگاری مناسبی ندارند.
۲۳) رشد اجتماعی کافی ندارند.
24)افعال را به میل خودشان تغییر می دهند
25) ) ضعف توانایی در خواندن کلمات، ضعف در حافظه دیداری جهت ارتباط علائم زیانی
26) اشکال در تخیل و تجسم کلمات، اشکال در ذخیره سازی و بازیابی اسامی حروف نوشته شده.
27) از خواندن لذت نمی برند.
28) اشکا لات در نوشتن دیکته، اشکال در اعمال آنچه نسبت به موقعیت های اجتماعی یا یادگیری خوانده شده است.
29) خط ناخوانا، پریشانی در استفاده از حروف و جایگزینی حروف همخوان مانند همپازی به جا همبازی .
30) نسنجیدگی و بیقراری در استفاده از دست..
31) دامنه توجهشان کوتاه اس
33) منفی افراطی به عملکرد مدرسه دارند.
نارساییهایی که به مشکلات خواندن منجر می شوند

☘️می‌توان گفت سبب‌شناسی این اختلال تقریباً در تمام تئوری‌ها بر پایه چهار اصل بنا شده است:

1- درک بینایی و حافظه بینایی مختل
2- ترکیب بین حسی مختل
در این مورد معلم میبایستی بر ترکیب هجاها تاکید کند.
3- یادآوری مختل نظم تداعی‌ها و سری‌ها
4-پردازش کلامی مختل

🌹در رویکردهای تربیتی و بازپروری، طبقه‌بندی‌های مختلفی درباره علل و انواع اختلال خواندن صورت گرفته است که این امر حاکی از دقت‌های نظری محققان و پژوهشگران است اگرچه هرقدر اطلاعات درمانگر از دیدگاه‌های گوناگون بیشتر باشد، دانایی بیشتری خواهد داشت اما درمانگر اختلالات یادگیری، بیش از اینکه به ظرافت‌های نظری تئوری‌ها آشنا باشد، باید به توانمندی در درمان و بازپروری مجهز شود. نکته دیگری که برای درمانگر لازم است پرهیز از تشخیص گذاری‌های قالبی است. اگرچه مشکلات یادگیری و ویژگی‌های افراد دارای مشکلات یادگیری مشخص شده است، اما حتماً باید به این نکته توجه داشت که هر کودک موجودی است بی‌همتا و بی‌مانند و مشکل او نیز بی‌همتاست و شیوه درمانش نیز بی‌همتا و بی‌مانند باید باشد.

🔻استفاده تمرینات سایت پاکدلها ،برای درمان اختلال خواندن گزینه مناسبی خواهد بود.

 

ویژگیهای رفتاری دانش آموزی که اختلال خواندن دارد – سایت پاکدلها

 

متناسب با نیاز خود روی موضوعات زیر کلیک کنید :

کلیک کنید : 👈 مشاهده فایل های قابل پرینت مرتبط با یادگیری ( رایگان)

مشاهده کنید : 👈 دانلود کتاب های اختلال یادگیری

دانلود کنید : 👈 دانلود کتاب های ورق زن مرتبط با اختلالات یادگیری