سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

شیوع اختلال پردازش شنیداری مرکزی، اختلال پردازش شنیداری، درمان اختلال پردازش شنیداری، درمان اختلالات شنیوایی، پردازش و درک شنوایی، پاکدلها

اختلال در پردازش شنیداری

علایم

در افراد مبتلا غالباً هیچ نشانه ای از ضایعه مغزی دیده نمی شود و تاریخچه تولد و رشد کودک نیز طبیعی است .

بنابراین علیرغم داشتن هوش و شنوایی طبیعی:

– کودک به راحتی حواسش پرت می شود و اصوات بلند یا ناگهانی به صورتی غیر معمول آزارش می دهند .
– در محیطهای شلوغ احساس ناراحتی می کند و رفتار و کردارش در محیطهای آرام بهتر می شود .
– در دنبال کردن دستورات مشکل دارد .
– بسیار بی نظم و فراموش کار است .
– در روخوانی ، هجی کردن ، نوشتن یا دیگر موارد گفتاری – زبانی مشکل دارد .
– در تفسیر و درک مفاهیم انتزاعی دچار اشکال می شود .
– دنبال کردن گفتگوها برای وی سخت است. سایر علایم عبارتند از:
– پاسخ ناهماهنگ به تحریکات شنیداری
– دامنه توجه کوتاه
– حواس پرتی در هنگام ارائه تحریکات توام دیداری و شنیداری
– اشکال در جهت یابی صوت
– تقاضای مکرر برای تکرار مطالب
– اختلال در حافظه شنیداری کوتاه مدت و بلند مدت
– اشکال در ارتباط دادن مطالب شنیده شده به کلمات نوشته شده
– اشکالات احتمالی در هجی کردن
– اشکال در پایش سطح صدای خود
– اشکال در پردازش سریع داده های شنیداری

با توجه به اینکه اغلب نشانه های اختلال در پردازش شنوایی مرکزی، در حوزه ارتباط و زبان ظاهر می شوند ( چه زبان شفاهی و چه زبان نوشتاری) به نظر می رسد که مبتلایان قبل از مراجعه به سایر متخصصین توانبخشی به آسیب شناسان گفتار و زبان مراجعه کنند. بنابر این ضروری است که این همکاران ضمن توجه کافی و همه جانبه به مراجعین خود، در صورت مشکوک شدن به اختلال پردازش شنیداری مرکزی نسبت به ارجاع به موقع وی به همکاران شنوایی شناس اقدام کنند تا آزمونهای لازم برای تشخیص قطعی انجام شده و بخشی از درمان که در حیطه شنوایی شناسی قرار دارد در صورت لزوم آغاز شود.

اختلال پردازش شنیداری مرکزی غالباً مفهومی دور از ذهن و پیچیده است .

کودکی با شنوایی هنجار و اختلال پردازش مرکزی شنیداری را می توان با کودکی با بینایی هنجار مقایسه نمود که دچار اختلال خواندن باشد. حدت بینائی خوب است اما مغز به دلایل ناشناخته ای قادر نیست از داده های چشمی بهره کامل ببرد . کودک دچار اختلال پردازش شنیداری مرکزی چنین مشکلی را در درک گفتار – به ویژه در محیطهای شنیداری نامناسب دارد . البته تمامی این گونه کودکان مشکل واحدی ندارند . برخی در تعاقب اصوات گفتاری ، برخی در درک گفتار در محیطهای شلوغ و برخی در جنبه های زمانی گفتار دچار مشکل اند . کمبود دانش و آگاهی در این مورد برای همگی دست اندرکاران به ویژه والدین و آموزگاران بسیار دلسرد کننده است هنوز بدرستی مشخصی نیست تدابیر درمانی موجود تا چه حد مفید واقع می شوند، این اختلال به چه دلیل ایجاد میشود و یا مشکل در چه قسمتی است . زیرا غالباً هیچ نشانه ای از ضایعه مغزی دیده نمی شود و تاریخچه تولد و رشد کودک نیز طبیعی است . این مسئله درمان دارویی ندارد آنچه می توان انجام داد تدابیر اصلاحی است . با تکنیکهای تربیت شنوایی و اصلاح محیط شنیداری و راهکارهای جبرانی می توان عملکرد کودک را تا حد بسیار زیادی بهبود بخشید .

 
عوامل موثر در شیوع اختلال پردازش شنیداری مرکزی :
– جنس :
این اختلال در پسران بیشتر از دختران است .
– نیمکره غالب :
در کل ناتوانی های درکی و روخوانی در چپ دستها بیشتر است .
– افت شنوایی محیطی :
معمولاً این اختلال در افراد دچار افت شنوایی شدید ، بیشتر دیده می شود . افت حلزونی نیز میتواند تاثیر سوء روی دستگاه عصی مرکزی داشته باشد .
– وضعیت اقتصادی – اجتماعی :
شیوع این اختلال در افراد سطح پائین اجتماع ، بیشتر است ( کتز ، 1994 ) .
– ارتباط با اوتیت میانی :
معمولاً افراد دچار اختلال پردازش شنیداری مرکزی در سالهای اولیه زندگی دچار اوتیت میانی بوده اند . در این میان تعداد دفعات ابتلاء ، طول مدت و سن شروع بیماری ، عوامل مهمی به شمار می روند . یک سال و نیم اول زندگی هر کودک بسیار بحرانی و حائز اهمیت است ( کتز ، 1994 ) . نتایج پژوهش ها حاکی از این است که سابقه اوتیت میانی در اوائل زندگی کودکان می تواند سبب آسیب های زبانی یا واج شناختی شود ( مهدوی ، 1378 ) .

 

میزان شیوع اختلال پردازش شنیداری مرکزی :

در این مورد اطلاعات اندکی در دست است . چرماک و موزیک ( 1997 ) میزان شیوع اختلال پردازش شنیداری مرکزی را در کودکان 3-2% با نسبت 2 به 1 در پسران به دختران دانستند . کوپرو گیتس ( 1991 ) خاطر نشان ساختند این میزان در سالخوردگان بالاتر از 60 سال به 6/22% می رسد ( چرماک ، 1998 ) . البته این گونه برآوردها بسته به تعریف مورد استفاده آزمونهای تشخیصی و نمونه انتخاب شده متفاوت خواهد بود ( آلپینر ، 2000 ) . عموماً موارد ملایم این اختلال نیز ناشناخته باقی می ماند . همچنین عملکرد افراد ، با افزایش سن به میزان قابل توجهی بهبود می یابد . بنابراین تعیین فراوانی دقیق بروز مشکلات پردازش شنیداری مرکزی امری غیر ممکن است ( مهدوی ، 1378 ؛ کوپر ، 1999 )

درمان اختلال پردازش شنیداری

– استفاده از وسایل کمک شنوایی مانند سمعک یا سیستم های fm با هدف تسهیل دسترسی به سیگنال های شنیداری

– تمرینات تربیت حس شنیداری و استحکام بخشیدن به مهارتهای سطح بالای فرازبانی و فراشناختی

– تهیه و تدارک فعالیت ها و بازی های هدفدار و کامپیوتری که منجر به تحریک بیشتر فعالیت شنیداری می شود.

– مراجعه به گفتار درمانگر متخصص تا حد زیادی در فرایند بهبود کمک کننده خواهد بود.

منبع: کانال آموزش و درمان اختلالات یادگیری در تلگرام

متناسب با نیاز خود روی موضوعات زیر کلیک کنید :

کلیک کنید : 👈 مشاهده و دانلود فرم تحلیل اشتباهات املا

مشاهده کنید : 👈 دانلود پکیج تشخیص و درمان اختلال املا

دانلود کنید : 👈 مشاهده و دانلود نرم افزارهای مکمل درمان اختلال دیکته