پاکدلها: 1- یخ شویم، ذوب شویم:
هدف: پرورش مهارتهای جسمی- حرکتی – تقویت مهارتهای زبانی
معلم نوآموزان را به فضای باز برده و از آنها میخواهد که به هر سمتی که مایلند شروع به دویدن و پریدن کنند. با فرمان «یخ شوید» از حرکت میایستند و با فرمان «ذوب شوید» دوباره شروع به حرکت میکنند. در پایان، معلم توضیح میدهد که یخ جامد است و نمیتواند حرکت کند اما آب مایع است و در حقیقت ذوب شدهی یخ است و به راحتی در جریان است.
2- تور ماهیگیری:
هدف: پرورش مهارتهای جسمی- حرکتی
معلم نوآموزان را به فضای باز میبرد، یک نفر به عنوان ماهیگیر انتخاب میشود و با دویدن بچهها در حیاط یکی از آنها را لمس کرده و دو نفری مشغول به گرفتن سایر ماهیها میشوند. از آنجایی که دو نفر مسئولیت گرفتن سایر ماهیها را به عهده دارند، ماهیها میتوانند از فضای میان دستهای آنها فرار کرده و بازی تا گیر افتادن آخرین ماهی ادامه
مییابد. اگر تعداد نوآموزان زیاد است میتوان آنها را به چند گروه تقسیم کرد.
3- بپا توپت نیفته:
هدف: تقویت مهارتهای زبانی- جسمی و حرکتی – هماهنگی دست و چشم
معلم نوآموزان را به فضای باز میبرد، یک دایره بزرگ درست میکنند و سپس با توجه به دروس کلاسی (نام فلش کارتها – کلمات و نشانههای فارسی و … ) به هر کدام از نوآموزان یک اسم میدهد معلم با یک توپ در وسط دایره قرار میگیرد و با گفتن نام جدید هر نوآموز توپ را به هوا پرتاب میکند، کودکی که نام او برده شده است، باید به سرعت حرکت کرده و مانع از افتادن توپ بر روی زمین شود، نوآموزی که موفق به گرفتن توپ شود، به جای مربی میایستد و بازی بدین گونه ادامه پیدا میکند.
4- عموجان، آی عموجان:
هدف: پرورش مهارتهای ذهنی – تقویت مهارتهای زبانی
معلم نوآموزان را به فضای باز میبرد کودکان دستهای همدیگر را گرفته و دایرهای درست میکنند. یکی از کودکان عموجان میشود و به وسط دایره میرود، کودکان دایرهوار میچرخند و میگویند عموجان، آی عموجان ما را کجا میبری؟ عموجان هر کجا که دوست دارد را میگوید «مثلاً باغ وحش» یا «مدرسه» بعد کودکان میپرسند با چی
میبری؟ و هر وسیلهای که او گفت شکل همان وسیله میشوند و صدای آن را تقلید میکنند و به دور عموجان
میچرخند.
5- تشکر بازی:
هدف: تقویت مهارتهای زندگی – مشارکت پذیری
معلم موسیقی مربوط به شعرهای کلاس زبان یا فارسی را پخش میکند و یک کلاه به دست نوآموزان میدهد تا آن را دست به دست کنند. سپس کودکی که کلاه را میگیرد میگوید «لطفاً کلاه را به من بده» و دیگری در جواب میگوید «بفرمایید» و کودک اول جواب میدهد «متشکرم» و کودک دوم میگوید «خواهش میکنم». معلم هر چند ثانیه یکبار موسیقی را قطع میکند و کلاه در دست هر کسی ماند او انتخاب میکند با چه کسی تشکر بازی کند.
6- لیلی رو خط صاف:
هدف: تقویت مهارتهای جسمی- حرکتی – هماهنگی بین چشم و پا
معلم یک خط صاف به طول 2 متر روی زمین میکشد. ابتدا بدون خط از نوآموزان میخواهد تا مصافتی را لیلی کنند (هر کدام به تنهایی) سپس از آنها میخواهد تا روی خط صاف به آرامی و با دقت لیلی کنند.
7- موش و گربه:
هدف: پرورش مهارتهای جسمی- حرکتی – هماهنگی بین اعضای بدن
معلم کودکان را به فضای بازی میبرد، نوآموزان یک دایره تشکیل میدهند، یکی از کودکان گربه میشود و دیگری موش مادر. بقیه کودکان موش هستند. گربه در وسط دایره میایستند. موش مادر میگوید: «موش کوچولو بیا پیش من» موش میگوید: «من نمیتونم بیام گربه منو میخوره». موش کوچولو به سمت مادر میدود و گربه او را تعقیب میکند هر کس گرفته شود نقش گربه را در دور بعدی بازی میکند.
8- شناسایی شی فرضی:
هدف: پرورش مهارتهای ذهنی – تقویت مهارتهای زبانی
کودکان دایرهوار مینشینند، سپس معلم یک شی مثلاً مداد را نشان میدهد و میپرسد این شی چیست؟ همه میگویند مداد سپس با آن شی عمل دیگری انجام میدهد مثلاً موهایش را شانه میکند و یا مسواک میزند. سپس سایر نوآموزان حدس میزنند. بدین ترتیب تمام نوآموزان با اشیا موجود بر روی میز کارهای دیگری کرده و سایر نوآموزان حدس
میزنند.
9- ضربههای موزون:
هدف: تقویت ماهیچه های دست – هماهنگی بین گوش و دست
معلم با ضربههای موزونی بر روی میز میزند و به آرامی صدای ضربههای خود را تندتر و کندتر میکند و همزمان بچهها سعی میکنند که حرکات بدن خود را تندتر و کندتر کنند. در مرحله بعد با صدای یکسان و موزون ریتم معلم دست
میزنند و لحظهای که معلم ریتم را تندتر یا کندتر میکند، حتی اگر دستهایشان برای دست زدن به هم نزدیک شده بود از حرکت میایستند.
10- پرش از وسط دایره:
هدف: پرورش مهارتهای جسمی- حرکتی
معلم دایرهای به قطر 2 متر در حیاط میکشد و از کودکان میخوهد تا از مرکز دایره به روی خطها ی دایره بپرند و اگر این کار از ابتدا مشکل بود به ترتیب فاصلهی پرش را زیاد میکند تا در نهایت روی خط دایره بپرند.
11- هر چی اوستا میگه:
هدف: تقویت مهارتهای زبانی
معلم دستورالعملهای ساده به دانشآموزان میدهد و آنها اجرا میکنند، برای مثال «چشمهایت را ببند» و یا «دستت را روی سرت بگذار» و سپس به ترتیب فرمانها را سختتر و حتی چند فرمان پشت سر هم به نوآموزان میدهد و آنها از آسانترین به سختترین اجرا میکنند.
12- مرا به دوستانم برسان:
هدف: پرورش مهارت مشاهده
معلم نوآموزان را به حیاط میبرد (بهتر است در فصل پاییز و یا ابتدای زمستان که برگها روی زمین ریختهاند این کار انجام شود) و از آنها میخواهد تا یک برگ، یک تکه چوب و یا هر چیز دیگری که معلم روی زمین قرار داده را پیدا کرده و سپس به دنبال جفتش بگردند و او را به نوعی به دوستانش برسانند.
13- خرگوش و هویج:
هدف: تقویت مهارتهای جسمی- حرکتی
کودکان به دو قسمت تقسیم میشوند، گروه بیشتر نقش دور میایستند و یک گروه کمتر نقش خرگوش را در وسط دایره بازی کرده و جست و خیز میکنند. در خارج دایره به فاصله 2 متر یک سبد حاوی تعدادی هویج قرار میگیرد که از تعداد خرگوشها کمتر باشد. با فرمان معلم خرگوشها به سمت سبد هویج رفته و در مدت مثلاً 10 ثانیه میتوانند یک هویج برای خود بردارند. خرگوشی که دست خالی برگردد به گروه اول ملحق میشود و بازی ادامه پیدا میکند و هر بار معلم تعداد هویج را کم میکند و در پایان جای دو گروه را عوض میکند.
14- صندلی بازی:
هدف: تقویت مهارتهای زندگی (نوع دوستی)
معلم تعدادی صندلی در وسط کلاس میچیند اما تعداد صندلیها باید کمتر از تعداد نوآموزان باشد، دانشآموزان با شروع موسیقی به دور صندلی میچرخند و با توقف موسیقی، نوآموزی که موفق شود دوستش را در کنارش جا دهد و با هم روی یک صندلی و یا حتی روی پای هم بنشینند برنده است و بازی تا جایی ادامه پیدا میکند که دیگر امکان جا دادن همهی کودکان بر روی صندلیهای موجود نباشد.
15- سطل خالی را پر از آب کن:
هدف: تقویت مهارتهای جسمی- حرکتی – هماهنگی بین چشم و ماهیچههای دست
کودکان به دو قسمت مساوی تقسیم میشوند و دو گروه به فاصله 2 متر از هم و پشت سر هم قرار میگیرند. سپس با سوت معلم نفر اول هر گروه کاسهی خود را در سطل آب جلوی خود فرو میبرد و این لیوان دست به دست تا آخرین نفر میرود و نفر آخر آب موجود در لیوان را در سطل خالی میریزد تا آب سطل اول تمام شود در پایان هر گروه که آب بیشتری در سطل دوم داشته باشد برنده است.
16- گرفتن گوشه:
هدف: تقویت مهارتهای جسمی- حرکتی
معلم نوآموزان را به فضای باز میبرد و بسته به تعداد گوشههای حیاط مدرسه تعداد گروهها را مشخص میکند. (مثلاً اگر حیاط مدرسه 5 ضلع دارد. 6 نوآموز را انتخاب میکند) با صدای سوت معلم، بچهها هر کدام در یک گوشه قرار میگیرند و نوآموزی که نتواند یک گوشه را بگیرد گرگ محسوب میشود، با صدای موسیقی نوآموزان گوشههای خود را عوض میکنند و اگر در این میان گرگ کسی را بگیرد جای گرگ و آن نوآموز عوض میشود.
17- شی بر روی سر:
هدف: تقویت حفظ تعادل – هماهنگی چشم با سایر اعضای بدن
معلم یک خط صاف بر روی زمین میکشد و از نوآموزان میخواهد تا با چشم بسته تعادل خود را روی خط حفظ کرده و راه روند، در مرحله بعد یک شی مثل کتاب روی سر آنها قرار میدهد و از آنها میخواهد تا دستهایشان را کاملاً به دو طرف باز کرده و روی همان خط را ه بروند.
18- به من اعتماد کن:
هدف: تقویت مهارتهای زندگی
معلم کودکان را دو به دو تقسیم میکند. معلم مبدأ و مقصد را به کودکان نشان میدهد، سپس درگروه چشم یکی از کودکان را میبندد و از او میخواهد تا دستش را روی شانه دیگری بگذارد و دیگری با گفتن راست، چپ، پایین یا بالا به مقصد نزدیک میشود. (معلمان عزیز مسیر بازی باید پر پیچ و خم و با مانع باشد). بعد از رسیدن به مقصد دو
دانشآموز جایشان را با هم عوض میکنند.
19- مسابقه امدادی:
هدف: تقویت مهارتهای جسمی- حرکتی و مهارتهای زندگی
معلم نوآموزان را به گروههای دو نفری تقسیم میکند. در هر گروه، نوآموزان هم قد و هیکل قرار میگیرند و از پشت با یکدیگر بازو به بازو میشوند. با پخش موسیقی و یا شمارش معلم، نوآموزان سعی میکنند تا از زمین بلند شوند. از آنجاییکه حفظ تعادل در این مرحل کار سادهای نیست؛ گروههایی برنده هستند که سریعتر و با قطع موسیقی حالت ایستا شوند.
20- تکمیل تصویر:
هدف: تقویت مهارت مشاهده و تثبیت جهتها – تقویت مهارتهای زندگی (کمک به دیگران)
شاید این موضوعات هم مورد پسند شما باشد ⇓