سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

همانطور که می دانید یکی از فاکتورهای لازم برای گفتاری با سرعت و قدرت کافی، داشتن عضلاتی سالم می باشد. برخی از فرزندان ما دچار ضعف در عضلات اندامهای گفتاری می باشند. بنابراین لازم است که یکسری حرکات را شما والدین محترم با کودکانتان انجام دهید تا مانند ورزش که باعث تقویت عضلات می گردد این حرکات نیز باعث تقویت عضلات گردد و سرعت و قدرت و میدان حرکت طبیعی (یا نزدیک به طبیعی) بوجود آید، این حرکات را حتما در جلوی آینه انجام دهید تا توجه کودک به اندامهای گفتاریش جلب شود. این تمرینات ممکن است کمی برای کودک سخت باشد به همین دلیل در برابر انجام آن از خود مقاومت نشان می دهد. برای رفع این مشکل این کار را در ساعتی از روز انجام دهید که کودک بسیار سرحال و پر انرژی است و بعد از انجام تمرین به او جایزه دهید و یا تشویقی کنید که او به ادامه این تمرینات جلب شود.

این فعالیت ها باید بسیار آرام با صورت و زبان و لبهای کودک انجام گیرد تا باعث درد در این اندامها نگردد.

در ضمن توجه داشته باشید از مطالب زیر  متناسب با سطح توانایی کودک استفاده نمایید .

✅تمرینات روی صورت

با نوک انگشتان حود آرام به صورت ضربه های ملایم به همه جای صورت کودک ضربه بزنید. (پیشانی، اطراف تیغه بینی، گونه ها، بالای لب، چانه) لازم به ذکر است اگر پوست دست شما زبر است قبل از ماساژ چرب نمایید و ناخن ها نیز بلند و تیز نباشد.

دو دست خود را از دو طرف صورت از ناحیه گوش به سمت گوشه لبها حرکت دهید بطوریکه با حرکت دست شما لبها غنچه گردند. (توجه کنید بعد از هر حرکت دست را بلند کنید و دوباره از گوشها به سمت لبها حرکت دهید هرگز حرکت برگشتی با دستهای خود روی صورت انجام ندهید.) 5 بار تکرار نمائید.

✅ تمرینات روی لب ها

از کودک بخواهید لبهایش را تا جایی که می تواند به جلو حرکت دهد مانند حالت گفتن صدای /او/ و بعد هر اندازه که می تواند لبهایش را به عقب بکشد مانند حالت گفتن صدای /ایی/ (یا حالت خنده) 5 بار به آرامی تکرار کنید و بعد استراحت بدهید. کم کم تعداد حرکت ها را بیشتر و استراحت را کمتر نمائید.

به کودک بگوئید لبهایش را بهم بچسباند و گونه هایش را باد کند (فضای بین لبها و لثه ها نیز باید باد شود) چند ثانیه در این حالت باشد سپس هوا را خارج کند.

به کودک بگویید که لبهایش را غنچه کند و شما از سمت گوشه لبها به بیرون با دست فشار دهید تا لبهایش را به شکل کشیده درآورید و او باید مقاومت کند تا لبهایش باز نشود(این حرکت را شما به آرامی انجام دهید و فشاری که وارد می کنید متناسب با توان کودک باشد).

برای کودکانی که قادر به بستن لبها روی هم نیستند شما با دو دست آرام لبها را روی هم قرار دهید و تا ۵ ثانیه نگه دارید و سپس استراحت دهید و این کار را تا 5 بار تکرار کنید.

به کودک بگوید که لبها را به حالت کشیده یا خنده درآورد و شما با هل دادن لبها به سمت جلو  فشار آورید کودک باید در برابر دست شما مقاومت کند و نگذارد لبها حالت کشیده خود را از دست بدهد. 5 بار تکرار شود.

✅ تمرینات روی زبان

از کودک بخواهید که زبانش را تا جایی که می تواند بیرون بیاورد و سپس در داخل دهان عقب برده و گلوله کند. این کار را ۵ بار تمرین کند و سپس استراحت کند.

با یک مسواک نرم روی زبان و لثه ها و داخل گونه ها را ماساژ دهید. حرکت مسواک روی زبان از عقب به جلو باشد بسیار نرم و لطیف انجام دهید اگر مسواک را زیاد عقب ببرید حالت تهوع به کودک دست می دهد در این حالت کمی به او استراحت دهید (چند ثانیه).

از کودک بخواهید نوک زبان خود را به لب بالا و سپس به لب پایین بزند (۵ بار تکرار شود) می توانید از یک آبنبات چوبی خوشمزه برای تحریک بیشتر استفاده کنید.

 

از کودک بخواهید نوک زبان خود را به گوشه لبها در سمت بیرون بزند. این حرکت نیز ۵ بار تکرار شود. یکبار به سمت راست و یکبار به سمت چپ و بعد استراحت. کم کم سرعت زبان را افزایش دهید و زمان استراحت بین حرکات را کم کنید.

از کودک بخواهید که نوک زبان خود را به سمت بالا و روی لثه ها ببرد (در سمت داخل دهان) و بعد نوک زبان را به سمت پائین و زیر لبها و روی لثه ها قرار دهد.

از کودک بخواهید که نوک زبان خود را در سمت داخلی دهان زیر گونه ها ببرد یکبار به سمت راست و یکبار به چپ و بعد استراحت ٢ ثانیه ای.

اگر کودک شما قادر به حرکت درآوردن زبان خود به سمت بالا و پایین و یا چپ و راست نیست باید شما با یک گاز استریل (لطفاً از دستمال کاغذی استفاده نکنید زیرا به زبان کودک می چسبد و بسیار ناراحت کننده است) زبان وی را بگیرید و بسیار آرام به چپ و راست و بالا و پایین حرکت دهید. مراقب باشید این کشش، بند زیر زبان وی را تحت فشار قرار ندهد. بند زیر زبان همان رگ آیی است که زیر زبان قرار دارد و بسیار حساس است.

تمرینات سرعتی

  بعد از انجام تمرینات روی صورت، لبها و زبان حالا نوبت به حرکت اندامها همراه با صدا می شود.

از کودک بخواهید که این صداها را پشت سر هم و تند بگوید.

/ او – ایی /  /ایی- او/  /آ – او/  / اِ – اَ / / آ – ایی /

بعد این صداها را تمرین کنید:

/ دا- دا- دا – دا ……./ / تا- تا- تا ……../

/ لا- لا- لا …………../  / پا- پا- پا ……../

/ با- با- با ……………/   / کا- کا- کا ……/

و بعد این صداها:

/ بادا- بادا  …………../   /کُ لا- کُ لا ……/

/ پِ تِ- پِ تِ ………./   / کِ تِ- کِ تِ ……../

و بعد این صداها:

/ پِ تِ کِ- پِ تِ کِ …………./

/ بِ دِ گِ- بِ دِ گِ ……………./

برای کودک یا تعداد تکرارها را مشخص کنید (مثلاً 10 بار تا با سرعت هر چه تمام تر ادا شود) یا اینکه ثانیه ها را که کودک باید برای تولید صداها در نظر بگیرد تعیین کنید (مثلاً 30 ثانیه)

✅ جریان هوا

داروهای گشاد یا تنگ کننده ی برونش،حرکت هوای ریوی را در کل حنجره تحت تاثیر قرار میدهند.

?اثرات جانبی منفی: nervousness ، ترمور

✅ توازن مایع:

?اثر مستقیم بر تولید صدا

?وسیعترین گروه عوامل کاهش ادم: decongestants

?ادم غشای مخاطی حنجره ناشی از این موارد است:

تروما، vocal abuse ، عفونت، مواد حساسیت زا

✅ترشحات مجرای تنفسی فوقانی

? آنتی هیستامین ها، شایع ترین خشک کننده ها هستند.

?موثر ترین عامل مرطوب کننده آب است.

? اکسپکتورانت ها، ترشحات را افزایش میدهند.

✅تغییرات در ساختار تارهای صوتی

?آندروژن ها، ساختار واقعی تارهای صوتی را تغییر می دهند.

? آندروژن ها باعث افزایش جرم تارهای صوتی میشوند.

✅ برخی داروهای رایج و اثر آنها بر تارآواها

? ضد تنگی نفس:

بیمارانی که استرویید را استشمام می کنند، گاهی اوقات علایم تغییرات صوتی مثل فقدان کامل صوت را تجربه می کنند.

? ضد افسردگی:

ممکن است اثر خشک کننده روی بدن داشته باشند که شامل تارهای صوتی هم می شود. ممکن است منجر به خشونت صدا، زخم شدگی، یا لارنژیت مزمن شود. بعلاوه بافت خشک مستعد آسیب هایی نظیر ندول است.

? ضد حساسیت:

آنتی هیستامین ها اثر خشک کننده ای روی غشای موکوسی دارند که ممکن است منجر به خشونت صدا، زخم شدگی، یا لارنژیت مزمن شود. به علاوه بافت خشک مستعد آسیب هایی نظیر ندول است.

مکانیسم آواسازی بطور طبیعی به کار کردن موثر و با کفایت تمایل دارد. به رفتارهایی که این تمایل طبیعی را منحرف می کنند، نادرست استفاده کردن از صدا میگویند.

سیستم باکفایت بهترین نتایجش را با کمترین تلاش تولید می کند.

✅رفتارهای صوتی که به عنوان نادرست استفاده کردن شناخته شده اند:

 الف) افزایش تنس

قضاوت راجع به این مساله تاحدی ذهنی است.

گزارش بیمار از احساس تنس، یا گاهی اوقات درد به هنگام حرف زدن

نشانه های قابل مشاهده: حنجره بالا، فشردگی زیاد میانی، هارد گلوتال اتک

تماس چاکنایی سخت

? شیوه آغاز تولید واکه

?بسته شدن کامل و سریع تارآواها قبل از آواسازی

?نیاز به فشار زیاد چاکنای دارد تا بر مقاومت تارهای صوتی غلبه کند.

?ویژگی های صدا: سریع، شروع ناگهانی و انفجاری

?حداقل دو شیوه برای تولید این صدا وجود دارد:

– فشردگی تارآواها در خط وسط در هنگام تولید صدا

– انقباض حنجره ای قبل از آواسازی به طوریکه تارهای کاذب ، آریتنوییدها و اپی گلوت به هم نزدیک می شوند. وقتی که آواسازی آغاز می شود،کاهش در نزدیک شدگی با قدرت ایجاد می شود و حنجره باز می شود و تارآواها قابل دیدن می شوند.

موقعیت بالای حنجره

فشردگی قدامی خلفی

ب) سطح نامناسب ارتفاع

Puberphonia

Persistent glottal fry

Lack of pitch variability

ج) صحبت بیش از حد

D) Ventricular phonation

H) Aphonia and dysphonia of psychological origin

شاید این موضوعات را نیز بپسندید ⇓

مشاهده و دانلود فایل های تخصصی شناخت + درمان انواع اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود مقالات رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود نرم افزارهای رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود کتاب های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود پرسشنامه و تست های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی(روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود فایلهای pdf رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود فیلم و کلیپ های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده 1500 مطلب علمی و آموزشی مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود کاربرگ های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)