?کلمه به کلمه خواندن ومکث زیاد روی کلمات نشانه دهنده عدم تطابق آواها با سیستم آوایی کودک است. مکث زیاد روی کلمات بدلیل این است که دانش آموز مهارتهای روخوانی و روانی خوانی ونیز روی کلمات وساختار جمله تسلط کافی ندارد.مکث های 3و 5ثانیه در خواندن موجب کند خوانی و از دست دادن محتوا می گردد.
?علل:
?عدم شناخت حروف و آوا ها
?تمرکز بیش از اندازه روی یک واژه یا حرف
?اختلال در دامنه دید
?عدم شناخت کلمه
?اشکال در درک مطلب وارتباط معنایی
?عادات نادرست به هنگام خواندن
?استرس و ترس و فقدان تمرکز روی هدف
??تمرینات اصلاحی:
✅الف)انتخاب متن های آسانتر جهت خواندن دانش آموز.
✅ب)استفاده از کتاب داستانهای ساده .
✅ج)بالا بردن توانایی کودک در شناخت کلمات معمول ومتداول.
✅د)استفاده از کارت همراه با تصویر (به این صورت که کلمه نا آشنا را زیر تصویر آن بنویسید سپس لغت جدید را در کلمه به کار ببرید).
✅ه)به کودک اجازه دهیدتامتن داستان را بخواند وسپس آن را بصورت نمایش اجرا کند.
✅و)به کودک اجازه دهید تا داستانهای مهیج ومورد علاقه را با صدای بلند بخواند.
✅ز)از دانش آموزبخواهید تا متن واشعار را مرتباتکرار کند.
✅ح)از دانش آموزان بخواهید تامطالب کتاب را بصورت گروهی بخوانند.
✅ط) تطابق آوایی و تولید آواها تمرین شود.
✅ی) دامنه دیدکودک و هماهنگی چشم و دست و زبان تمرین شود. اینها را در کتاب توضیح دادم
✅ک) تمرینات ریتمیک آوایی و حرکتی در قالب موسیقی انجام پذیرد.
✅?نویسنده : رحیمی، محمد، درمانگر اختلالات ویژه یادگیری،
……………………………………………………………………………….
مشاهده و دانلود مقالات رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود نرم افزارهای رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود کتاب های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود پرسشنامه و تست های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود فایلهای pdf رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود فیلم و کلیپ های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری (روی متن کلیک کنید)
مشاهده 1500 مطلب علمی و آموزشی مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود نرم افزارهای رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری (روی متن کلیک کنید)