سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

در یادگیری باید به نقش حافظه توجه شایانی کرد، البته حافظه تعاریف گوناگونی دارد که از تمام این تعاریف این گونه می توان چنین نتیجه گرفت که حافظه نوعی فعالیت ذهنی است که به ما امکان می دهد حالات خودآگاهی از قبیل لذات، دردها، خواسته ها، تمایلات، احساسات ، اندیشه ها ، قضاوتها و دریافت های حسی را حفظ کرده و آنها را دوباره در ذهن خویش بازیابیم.

یادگیری بدون حافظه ممکن نخواهد شد. این که می توانیم بخوانیم، بنویسیم، حساب کنیم همه نشانه هایی از اهمیت حافظه است.
? در تقسیم بندی حافظه هم باید گفت سه نوع حافظه وجود دارد.
” حافظه حسی، حافظه کوتاه مدت و حافظه بلندمدت”
?متخصصان آموزش و پرورش از دیدگاه خود حافظه را این گونه تقسیم بندی می کنند.
۱- حافظه بازشناسی: به شناختن موضوع فعلی از موضوعی که قبلاً مطالعه و یا تجربه شده است حافظه بازشناسی می گویند مثل سؤالات چندگزینه ای.
۲- حافظه یادآوری: این حافظه دشوارتر از حافظه بازشناسی است که با استفاده از تجربیات گذشته و در غیاب آن تجربیات بتوان شناسایی و بازسازی را انجام داد. مثل به خاطر آوردن افرادی که در مجلس عروسی یا جشن تولد شرکت کرده بودند.
۳- حافظه خلاق: توانایی حل مسائلی که فرد قبلاً آن را نیاموخته است.
۴- حافظه حرکتی: ذخیره سازی و بازسازی الگوها و یا زنجیره های حرکتی را می گویند.
۵- حافظه دیداری: توانایی یادآوری مطالب و چیزهایی را که فرد قبلاً دیده است را می گویند و رایج ترین نوع حافظه است. این حافظه برای انجام تکالیف، جور کردن از راه دیدن، کپی کردن اشکال، محاسبه مسائل ریاضی، یادگیری طرز استفاده از وسایل و بازی ها بسیار مهم است. از این رو کودکانی که در زمینه حافظه دیداری دارای مشکل هستند نمی توانند کلمات با صدای یکسان و شکل متفاوت را صحیح بنویسند. با این که هیچ مشکلی در بینایی خود ندارند، ولی در یادآوری و بازشناسی حروف الفبا ، اعداد، اشکال، مسائل ریاضی و.‎/‎/ دچار ضعف هستند. به طور مثال نمی دانند کلمه صحبت را با کدام (ص-ث- س) بنویسند.
۶- حافظه شنیداری: به تنهایی ذخیره سازی و بازخوانی چیزهایی که فرد می شنود، گفته می شود. با این که دانش آموزان دارای ضعف در حافظه شنیداری از حس شنوایی سالمی بهره مندند، اما در دیکته کلمات را جا می اندازند، یا برخی صداها را جا می اندازند، در تشخیص صداهایی که قبلاً شنیده اند، تطبیق معانی با لغات و یا نام اعداد، یادگیری نام اشیا، اعمال و مفاهیم ریاضی، دنبال کردن دستورالعمل ها، زبان شفاهی بیانی و پاسخ گویی به سؤالات یا رویدادهای متوالی دچار ضعفند.
لازم به ذکر است که نباید تصور شود که در ذهن انسان، هر حافظه به وسیله دیواره ای از دیگری جدا شده است، بلکه در نهایت پردازش اطلاعات و پاسخ فرد به محرکها تنها چند ثانیه و یا کمتر صورت می گیرد و هر کدام از حافظه ها با یکدیگر یکپارچگی و همبستگی دارند.
از آن جایی که یکی از مباحث مهم در پائین بودن نمرات درسی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری بحث حافظه و بویژه حافظه دیداری- شنیداری است و این مشکلات به خاطر تفاوت ناشی از توانایی متفاوت آنها در حافظه است، می توان راهکارها و تمریناتی را برای تقویت حافظه دیداری و حافظه شنیداری انجام داد. اما قبل از شروع هر تمرین لازم است فراخنای حافظه هر دانش آموز مشخص شود.

شاید موضوعات زیر هم برای شما مفید باشند:

مشاهده و دانلود فایل های تخصصی شناخت + درمان انواع اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود مقالات رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود نرم افزارهای رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود کتاب های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود پرسشنامه و تست های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی(روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود فایلهای pdf رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود فیلم و کلیپ های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده 1500 مطلب علمی و آموزشی مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود نرم افزارهای رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)