سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

نقش حرکات دست ها در یادگیری

نکته مهم این است که هر کودکی با هر گونه توانایی می تواند از وسایل موسیقایی استفاده کند. از طبل و زنگ های بزرگ گرفته تا پیانو و گیتار.

در این فعالیت ها، درمانگران، در ابتدا در پی تقویت تطابق چشم و دست هستند. در ابتدا، درمانگران با استفاده از طبل ها کودکان را تشویق به اجرا می کنند. بعد از تکمیل این قسمت، درمانگران، با کوچک تر کردن سایز طبل ها، شرایطی به وجود می آورند که اجرای طبل احتیاج به دقت بیشتری داشته باشد. بعد از این مرحله، کودکان با ساز های کوبه ای دیگری آشنا می شوند که اجرای آنها، سخت تر است و تطابق چشم و دست بیشتری را می طلبد. در مراحل بعد، کودکان به روی ” زایلوفون ” و یا ” متالفون ” ها هدایت می شوند. ( ساز های موسیقی کودکان )

نکته دیگری که در تعریف فوق جلب توجه می کند، تعامل محیط و دست برای یادگیری است. این تعامل باعث تقویت بازی و مهارت های روزانه ی کودکان نیز می شود. والدین برای رسیدن به این هدف نقش بسیار زیادی می توانند داشته باشند. اکثر بازی های کودکان، با دست ها انجام می شود و همین طور اکثر مهارت های روزانه. مشکلی که در این بین وجود دارد، عدم همکاری و همیاری والدین و مشارکت آنان در فعالیت های کودکان خود است. والدین با کمی حوصله و خلاقیت می توانند تعامل کودک خود را با محیط اطراف زندگیش بالا ببرند. به طور مثال، آیا کودک شما می تواند در پاک کردن نخود و یا لوبیا به شما کمک کند؟ آیا شده برای بکار گیری انگشت اشاره و شست کودکتان او را به حیاط خانه و یا پارک ببرید و با هم سنگ ریزه جمع کنید؟ انجام این امور برای کودکان بسیار مفید و در عین حال واجب به نظر می رسد.

در فعالیت های موسیقی درمانی این اتفاقات می افتد. مثلا” اگر کودک شعری را در مورد باغچه می خواند، در ابتدا با مربی خود به باغچه می رود. در مورد باغچه و کار برد آن برای کودکان توضیح داده می شود. کودک با بیلچه در جای مشخصی زمین را می کند. ( همراه با مربی ) گلی در اختیار وی قرار می گیرد تا در باغچه بکارد و در حین انجام این کار شعر باغچه را با هم می خوانند:

گُل می کارم، در توی باغچه

بعد از کاشت برای کودک توضیح می دهند که گُل برای غذا خوردن به آب احتیاج دارد. مربی و کودک با هم به گُل آب داده و می خوانند:

آب می پاشم، بر روی آن

بدین ترتیب کودک با مفاهیمی که در شعر گفته شده است آشنایی پیدا می کند. شما در حین کاشتن گُل، بغییر از مهارت لامسه، مهارت های شنیداری و گفتاری کودکان را نیز تحریک کرده اید.