سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

پیشگیری از ناتوانی یادگیری

راههایی برای پیشگیری از ناتوانی یادگیری (The ways to prevent learning disability)

پاکدلها

با توجه به این که میزان شیوع این اختلال در کودکان بین ۱۲- ۴  درصد گزارش شده است لذا برنامه ریزی برای تغییر و پیشگیری از این اختلال کاملا احساس می شود چرا که هزینه های مادی و روانی قابل ملاحظه ای بر دوش خانواده ، مدرسه و اجتماع می گذارد که اگر با این اختلال درست و اصولی برخورد شود جلوی بسیاری از این هزینه های سنگین گرفته میشود . حال هدف ما  این      این مطالب این است که تا حدامکان به شناخت مراحل رشدکلی فرزندانمان بپردازیم و تا جایی که امکان دارد محیط و شرایط رادر جهت تحقق اهداف عالی آموزش و پرورش و تربیت کودکانمان مهیاکنیم .

 

– درک مراحل رشد

همچنانکه کودک شما رشد می کند ، پیشرفت اوتوقف ناپذیر است و با سرعتی که ویژه خود او است انجام می گیرد ، ولی شما میتوانید آنرا تشویق و تحریک نمایید ، آنچه شما نمی توانید تغییردهید مراحل رشداو است .

– چند اصل کلی

رشد یک پدیده مستمر است . ممکن است در بعضی زمینه ها کند شود ولی هرگز متوقف نمی گردد .گاهی نیز به نظر می رسدکودک در زمینه های خاصی پیشرفت بیشتری نشان دهد اما در مقابل رشد در زمینه های دیگر کندتر می شود . از نظر سرعت رشد ، هیچ دو کودکی مثل هم نیستند . مثلا کودک شما حتما قبل از اینکه راه برود نشستن را می آموزد ، ولی زمانهای دقیق نشسن و راه رفتن او باسایر کودکان فرق خواهد داشت .

رشد همچنین بستگی کامل به درجه بلوغ مغز ، دستگاه عصبی ، و سایر قسمتهای بدن دارد . تا زمانی که دستگاه عصبی ، عضلات ، و مفاصل به بلوغ کافی نرسیده باشند کودک نمی تواند راه برود به همین ترتیب و از همه مهمتر ، هیچ کودکی نمی تواند کنترل ادرار و مدفوع خود را بدست آورد مگر اینکه تمام ارتباطات عصبی بین مغز ، نخاع ، مثانه و روده شکل گرفته باشد . هر قدر تمرین نشستن روی لگن نمی تواند تغییری در این امر ایجاد کند . تکلم وابسته به رشد عضلانی و مغز است ، تا زمانی که دهان بزرگ ، کام قوس دار ، و زبان کوچکتر نشود ( بین ۲۴ تا ۳۶ هفتگی عمر کودک ) امواج و عضلات مربوط به تکلم قادر به تولید صداهای لازم برای بیان کلمات نخواهند بود .معمولا مغز تا قبل از ۱۲ ماهگی رشد کافی برای حرف زدن پیدا نمی کند . تنها پس از رسیدن به این مرحله از رشد است که می توان حرف زدن را ( یاد داد ).

برخی بچه ها اولین کلمه خود را خیلی زود در ۳۲ هفتگی و بعضی خیلی دیر در سه یا چهار سالگی ، به زبان می آورند . معمولا دخترها زودتر از پسرها حرف می زنند . اولین کلمات فرزند شما اسم هستند . بعد از آن کودک از فعل استفاده می کند . با ملاحظه دقیق کودکتان متوجه خواهید شد که رشد ، در زمینه هر مهارتی که تصورش را بکنید همیشه از سر به طرف پا پیش می رود. مثلا ، هر چند ممکن است عجیب به نظر برسد ، اولین مرحله راه رفتن کنترل سر است حفظ تعادل و ایستادن بر روی دوپا آخرین مراحل هستند . همچنانکه کودک شما بزرگتر می شود ، متوجه می شوید که همگام با بلوغ کودکتان ، مهارتهای وی ظریفتر و دقیقتر میشوند . مثلا تلاشهای اولیه برای صحبت کردن عبارتند ازتکان دادن و بالا وپایین بردن تمام بدن ، حتی تکان دادن دستها و پرتاب کردن پاها ، تا اینکه بالاخره گفتار به حرکات دهان و حالات صورت محدود می شود .

– کارکردن با کودک خود

برای ارائه کمک مناسب در زمان مناسب به منظور حداکثر ساختن شانس رسیدن فرزندتان به استعداد بالقوه کامل او ، باید تلاشهای خود را با مرحله ای از رشد که کودکتان در آن قرار دارد هماهنگ کنید .

مابا ارائه پیشنهاد های ساده و عملی درجهت تحقق این مراحل گام بر می داریم . هدف از پیشنهادات داشتن کودکی شاد ، صمیمی ، و مطمئنی به محبت والدین است . در هیچ جا گفته نشده است که شما باید کجا ، چه موقع ، هرچند وقت یکبار ، یاچه مدت این فعالیتها را انجام دهید ، زیرا باید به طور خود انگیز و به مدت زمان طبیعی انجام شوند . به طور کلی هر موقعیتی برای تفریح ، بازی ، و نزدیکی به کودک زمان مناسبی است ، و بی حوصلگی کودک شما نشانه زمان توقف آن کار است . بنابراین می توان گفت روزی چهار یا پنج بار و هر بار سه یا چهار دقیقه ، حداقل تعداد دفعات لازم برای انجام هر فعالیت پیشنهادی است .هدف از این فعالیتها این نیست که کودک خود را تیز هوش کنید ، بلکه یکی از اهداف جانبی آن است که انتظارات غیر واقع بینانه برای کودک خود نداشته باشید ، و کودک خود را برای رسیدن به معیارهای دلبخواه و بی ضابطه ، تحت اجبار یا فشار قرا ندهید ، بلکه فقط به صورت حمایتگر در کنار او قرار گیرید . از آنجا که کودکان در سالهای اول زندگی بیش از هر زمان دیگری یاد می گیرند ، والدین مسئولیتهای

سنگینی به عنوان معلمهای دلسوز و صبور در قبال کودکان پیش دبستانی خود به عهده دارند . تصورایفای نقش پدر یا مادر به عنوان معلم ، بسیار جذاب است . این نقشی است که سر گرم کننده وبی نهایت پر ثمر خواهد بود .

– رشد جابجایی حرکتی

هر چند ممکن است عجیب به نظربرسد ولی کودک شما برای اینکه راه رفتن ، دویدن ، لی لی کردن و پریدن را بیاموزد ابتدا لازم است توانایی کنترل سر خودرا به دست آورد بنابراین وقتی کودک شما درسن چهار هفتگی شروع به بلند کردن سر خود میکند ، در

واقع شاهد نخستین تلاشهای کودکتان برای راه رفتن هستید . در کلیه جنبه های رشد ، پیشرفت از سر به طرف پا صورت میگیرد بنابراین کنترل سر نخستین مرحله اساسی در جابجایی حرکتی است . در طی هفته های نخست ، پاها و دستهای کودک شما هر روز وضعیت رشد یافته تری به خود می گیرند که همه این وضعیتها گامهایی به سوی نیل به جابجایی حرکتی موفقیت آمیز است . پس از آن ، طی مراحلی کاملا محسوس ، کودک شما همزمان با قوی شدن عضلات ، با دستها و پاهای خود حرکات دقیقترو هماهنگ تری انجام می دهد ، این حرکات ابتدا کودک شما را قادر می سازد راست بنشیند ، سپس با چهار دست و پا حرکت کند ، بعد بایستد و سر انجام راه برود . البته برخی بچه ها قبل از اینکه یاد بگیرند راه بروند ممکن است بیاموزند با روشهای مختلف دیگری از مکانی به مکان دیگر نقل مکان کنند . برخی ازآنان در حرکت به وسیله غلتیدن مهارت می یابند ، عده ای ممکن است با جهشهای متوالی روی نشیمنگاه خود جلو بروند ، بعضی دیگر نیز با کمک یک دست و یک طرف باسن یاهردودست و دو طرف باسن حرکت می کنند ، و برخی دیگر نیزبا چهار دست و پا رو به عقب حرکت می کنند . وقتی که کودک شما بر حرکات اساسی لازم برای جابجایی حرکتی تسلط یافت ، آنها را دقیقتر و دقیقترمی سازد تا زمانی که بتواندبه راحتی بدود ، لی لی کند ، و بپرد وبعد نیز اسکیت کند ، سوار دوچرخه شود و بالا برود .

– رشد مهارتهای دستی

پاکدلها: نوزادان در بدو تولد دارای چند بازتاب ( رفلکس ) غیر ارادی هستند . برای کسب مهارتهای دستی ابتدا باید این بازتابها از بین بروند . بازتاب چنگ زدن نوزاد ، که آنقدر نیرومند است که می تواند وزن او را تحمل کند . این بازتاب باید از بین برود تا کودک بتواند به طور ارادی چنگ بزند و چیزی را در دست بگیرد . بازتاب یکه خوردن نیز ، که همه نوزادان از آن بر خوردارند ، به صورت بازکردن انگشتان به شکل ستاره به طرف بیرون تظاهر می یابد . این بازتاب باید کنار گذاشته شود تا کودک بتواند نوشتن با مداد را بیاموزد . کودک خردسال از دهان خود به عنوان عضو اصلی لامسه استفاده می کند . بعدها انگشتان جای آن را می گیرند . در طی سال اول ، او چنگ زدن خود رااصلاح می کند ، طوری که به جای گرفتن مکعب با کف دست می تواند آن را بین انگشتان شست و اشاره خود نگهدارد . این پیشرفت ویژه است که ما را از سایر گونه های جانوران متمایز می کند . هیچگونه دیگری دارای چنین تواناییهای بر جسته استفاده از دستها نیست . پیشرفت مهم دیگر هنگامی است که کودک شما به آسانی جسمی را رها میکند در این حال عضلات مخصوص رهاسازی یاد گرفته اند در مقابل عضلات مربوط به نگهداشتن عمل کنند طوری که این دو گروه عضلات متضاد ، با یکدیگر همکاری می کنند . شمامی توانید با انجام فعالیتهای ارائه شده به کودک خود را کسب و تکمیل این مهارتها ، که هر روزه درغذا خوردن ، لباس پوشیدن ، و بازی به کار می روند و برای مستقل شدن او ضروری هستند ، کمک کنید .

– رشداجتماعی

کودکان از همان لحظه که به دنیا پا می گذارند به خوبی برای تعامل با والدین خودمجهزند ، آنها دارای غرایز اجتماعی هستند که والدینشان را تشویق میکند با کودک خود تبادل پیام کنند . به عبارت دیگر هم والدین و هم نوزاد برای اختلاط دو طرفه ای که زیر بنای تمامی تعاملهای اجتماعی است ، آماده اند . در مقابل ، ارتباط کودک با اسباب بازیها امری یک طرفه است و کودک نیز این را می داند . اسباب بازیها می توانند او را خوشحال کنند ولی خودشان خوشحال نمی شوند . در این نوع ارتباط ، هیچ نوع پسخوردی که بتواند سبب ایجاد رابطه ای گرم و مستمر گردد ، وجود ندارد . کودکان در جستجوی توجه محبت آمیز هستند که فقط انسانها می توانند آن را فراهم کنند و فقط انسانها ، بخصوص پدر و مادر هستند که می توانند با توجه محبت آمیز مخصوص به خود ، کودک را به موجودی اجتماعی تبدیل کنند . این پاسخ طلبی از دیگران در رفتار تمام کودکان خردسال مشهود است و اگر می خواهیم کودکانمان به بزرگسالانی اجتماعی و با محبت تبدیل شوند باید از همان ابتدا نیازهای آنها را برآورده سازیم و به آنها پاسخ دهیم . با این کار باعث می شویم آنها به افرادی پاسخ دهنده به دیگران با رفتاری دوستانه ، اجتماعی و بامحبت تبدیل شوند و در این صورت خدمت مناسبی به آنها کرده ایم زیرا دیگران نیز آنها را می پذیرند و دوست دارند . رابطه ای که کودک با والدینش و در وحله اول با مادرش ایجاد می کند ، طرحی کلی برای همه روابط دیگر او خواهد بود . کودکان با تقلید از ما اجتماعی می شوند . آنها ابتدا از حالتهای صورت تقلید می کند و بعد ازژستها ( اشارات ) ، بعد از حرکات و سرانجام از کل الگوهای رفتاری در همان فاصله زمانی کوتاه سال اول زندگی ، کودک بسیاری از تشریفات پایه اجتماعی را از والدین دریافت می کند و می آموزد . بنابراین پدر و مادر مسولیت دارند که آگاهی اجتماعی خود را بیش از هر زمان دیگری افزایش دهند . کودکان از بدو تولد به صداهای زیر انسانی پاسخ می دهند و از همین زمان است که شما باید شروع به صحبت کنید و همیشه به این کار ادامه دهید. با شروع به صحبت کردن با کودک خود ، اورا در مسیر اجتماعی شدن می اندازید .

– رشد شخصیتی

برای خوشبخت بودن ، کودکان ما باید قادر به سازگاریهای شخصی و اجتماعی موثری باشند . در فرهنگهایی که زندگی اجتماعی بسیار پیچیده است شخصیت حائز اهمیت میباشد . درک این نکته برای والدین مهم است که شخصیت کودک آنها بیشتر به آنچه

کودکشان از آنها یاد می گیرد بستگی دارد تا وراثت . فرضیه مبتنی بر ضرب المثل ( تره به تخمش می کشد ) مدتهاست منسوخ شده است . در نتیجه مسئولیت اینکه بچه ها چگونه از آب در می آیند به عهده پدر و مادر است و بنابراین باید مراقب باشند صفاتی را در کودکان خود پرورش دهند که بعدا در زندگی آنها مفید واقع شود .

بسیاری ازویژگیهای شخصیتی کودک شما از قبیل توانایی برقراری ارتباط با مردم و سازگاری با آنها ، درس گرفتن از اشتباهات ، تمایل به همکاری و سخت کوشی ، قدرت مشاهده ، تمرکز و تحقیق و سرانجام توانایی خلاق ، دقیق ، مصمم و جاه طلب بودن در سرنوشت آینده کودک شما موثر است . تمامی این خصوصیات به کودک شما کمک میکنند ، در حالی که خصوصیاتی مثل تنبلی ، ناتوانی در تمرکز ، کندی تفکر و ناتوانی در بیان مقصود و احساسات ، باعث عقب افتادن کودک شما می گردد . والدین میتوانند تاثیر عمیقی بر اکتساب این خصوصیات شخصیتی داشته باشند و کمک زیادی به تحکیم صفات ذاتی از قبیل استقلال ، پاسخ دهی ( به آسانی لبخند زدن ) ، دقت ، خونسردی و اعتماد به نفس بنمایند . والدین همچنین مسئول انتقال خودآگاه یا ناخودآگاه صفات شخصیتی خود به کودکانشان می باشند . یک پدر یا مادر ناشکیبا به ندرت یک کودک صبور تربیت می کند . یک کودک سخت گیر غالبا والدین سخت گیری داشته است . سخت گیر بودن یک کودک غالبا پاسخ طبیعی به یک چارچوب خانوادگی سخت گیرانه است  یک پدر و مادر خونسرد که هر مشکلی را به سادگی می پذیرد و با آن برخورد می کند ، بسیار به ندرت ممکن است فرزندی سخت گیر داشته باشد به یاد داشته باشید که تمامی زندگی کودک شما در سالها و حتی ماههای اول زندگی او شکل می گیرد . اگر نیازهای اساسی کودک شما بر آورده شود و به مقدار زیاد از محبت ، توجه و انگیزش برخوردار گردد ، احتمال اینکه در بزرگسالی انسانی شاد و خوشبخت باشد زیاد است .

حال مابا بررسی علل ایجاد کننده ی ناتوانی های یادگیری یا LD که به هر نحوی در فرایند رشدی کودک دیده می شود می توانیم حتی المقدور از ایجاد LD  با کنترل شرایط محیطی سالم و مناسب جلوگیری کنیم و این شرایط را تنها و تنها والدین محترم می توانند درست کنترل کنند که از صدمات روحی و روانی حاصل از شکستهای مختلف در طول زندگی آغازین از تولد تا مدرسه را به کمترین حد ممکن برسانند .

– نقش پدرو مادر به عنوان آموزگار :

 به عنوان پدر یا مادر از شماانتظار می رود نقشهای متعددی در زندگی کودک خود ایفا کنید

یکی از مهمترین این نقشها ، ایجاد یک محیط پر مهر و محرک برای فرزندتان است . نقش دیگر ، نظارت منظم بر رشد سالم اوست نقش دیگر شما آن است که به کودک خود کمک کنید تصویر خوبی از خود داشه باشد ، هر چند ما هیچ عامل مهمی را نمی شناسیم که مطلقا برای کمک به کودک شما در دستیابی به این تصویر نقش اساسی داشته باشد ولی آنچه که می دانیم این است که پذیرش همیشگی نامشروط ، اهمیت دادن ، همدردی و احترام ، حفظ یک رابطه مشترک بزرگ منشانه بین کودک با خودتان و تشویق آزادی و استقلال در چارچوبهای مشخص ، مسلما بهترین زیر بنا برای ایجاد چنین تصوری است . می دانیم که کودک از بدو تولد شروع به جذب اطلاعات میکند وقسمت اعظم این اطلاعات را از والدین می گیرد بنابراین مسئولیت کامل یادگیری اولیه کودک بر عهده والدین است و نقش آنها به عنوان معلم بسیار حائز اهمیت است .

از جمله مسئولیتهای پدر یا مادر تشویق قوه تخیل ، آموزش تدریجی نظم و انضباط و آموزش مفید بودن به کودک است .

– اهداف مناسب تعیین کنید

از قرار دادن اهدافی که مبهم یا همواره فراتر ازتوانایی های کودک شماست بر حذر باشید هرگز کمال گرانباشید زیرا این مسئله سبب سر خوردگی شما و کودکتان خواهد شد و نهایتا کودکی غمگین و سر خورده خواهید داشت که فاقد شکوفایی و رشد دلخواه است . هرگزدر دام انتظارات بیش از حد در کوتاه مدت نیافتید ولی در جریان دستاوردها و موفقیتهای کوچکی که کودک شما هر روز به آنها دست می یابد باشید . فکرتان رابر کمبودها متمرکز نکنید سعی کنید از هر گونه عمل مثبت یا پیشرفت کودک متوجه شوید و از آنها تقدیر کنید . نرمش بیش از حد نیز به همین اندازه برای کودک مضر است بی شک انگیزه های شما خیر خواهانه است ولی نرمش بیش از اندازه و لوس کردن و حمایت افراطی از کودک ، ممکن است فرزند شما را وابسته نگهدارد و باعث شود او احساس بی دست و پایی کند و احتمالا سبب شود نقش یک قربانی را به خود بگیرد که در این صورت سازگاری او با زندگی بسیار دشوار خواهد شد .سایت پاکدلها/

 

شاید این موضوعات هم مورد پسند شما باشد ⇓

مشاهده و دانلود فایل های تخصصی شناخت + درمان انواع اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود مقالات رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود نرم افزارهای رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود کتاب های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود پرسشنامه و تست های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی(روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود فایلهای pdf رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود فیلم و کلیپ های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری وبیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده 1500 مطلب علمی و آموزشی مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)
مشاهده و دانلود کاربرگ های رایگان مرتبط با اختلالات یادگیری و بیش فعالی (روی متن کلیک کنید)