خصوصیات اجتماعی کودک پیش دبستانی
خانواده مرکز دنیای کودک پنج ساله است و معمولاً مادر، کانون همه فعالیت هاست. او دوست دارد رضایت مادرش را جلب کند اما ارتباط با پدر هم برایش لذت بخش است. در این سن ارتباط با پدربزرگ، مادربزرگ، خواهر یا برادر کوچکتر نیز برای کودک شکل عمیق تری به خود میگیرد. کودک در پایان این دوره، رفته رفته خود را فردی مستقل میبیند و الگوهایی که از رفتارهای اجتماعی گرفته است، در او ثابت میشوند.
مفهوم همکاری و مشارکت را درک میکند. دخترها به خصوص به انجام دادن کارهای خانه علاقه مندند و در مهمانی ها و جشن ها شرکت میکنند. پسرها نیز به تجربه های جدید علاقه زیادی نشان میدهند.
کودک پیش دبستانی در این سن دوستانش را خودش برمی گزیند و خیلی زود آنها را تغییر میدهد و معمولاً به کسی دوست میگوید که مطابق میلش رفتار کند.
او بــه بازی هایی که در آن ها به ایفای نقش و قرار گرفتن به جای دیگری میپردازد، علاقه مند است و علایق و آرزوهایش را در این گونه بازیها نشــان میدهد. به بازی های رقابتی و مشارکتی نیز علاقه نشان میدهد و توانایی انجام دادن آنها را دارد اما بیشتر تمایل دارد در بازی ها برنده باشد و اگر جزء برندگان نباشد، ناراحت میشود و با گریه کردن و عصبانیت عکس العمل نشان میدهد.
کودک پیش دبستانی با هم گروهی هایش ارتباط دوسویه برقرار میکند و نیاز به قانون و بازی را رفته رفته درمییابد. یاد میگیرد انتظار بکشد، نوبت را رعایت کند و به درک قواعدی که لازمه مشارکت و تعامل صحیح و اصولی است نائل میگردد. او گاهی برای جلب توجه بزرگسالان و گاهی برای جلب موافقت آنان یا ترس از تنبیه، اقدام به دروغگویی میکند.
کودک پیش دبستانی ضرورت نظم و ترتیب را درک میکند اما رعایت و نهادینه شدن آنها نیازمند تداوم و یادآوری مداوم است.
او برخی از مشاغل، ابزار کار و لباس کار آن ها، نشانه های اساسی کشور (نام، پرچم، زبان و…) را می شناسد. مهارتهای اجتماعی رشد می کنند و متعاقباً همدلی، مهربانی و عطوفت که نتیجه خودپنداری مثبت بروز می کنندـ در او توسعه می یابند.
استقلال بیشتری پیدا میکند و بین بازی وکار تفاوت قائل میشود. با مفهوم مالکیت آشنایی پیدا میکند و بین مفاهیم «مال مــن» «مال تــو» «هدیه دادن و گرفتن» «قــرض دادن و قرض گرفتن» و… تفاوت قائل میشود.
کودک پیش دبستانی همچنان که در مورد جنسیت خود رفته رفته به شناخت میرسد، آنچه را از او در مقام یک دختر و یا پسر انتظار میرود فرا میگیرد و همچنین به نقش های کلیدی (فرزند، خواهر، برادر، نوآموز، دوست و…) و وظایفش در مقابل دیگران پی میبرد. (همان: ۳۸ ـ۳۷)
در اجتماعی شــدن پیشــرفت میکند؛ به طوری که به ملاقات دوستان خود میرود.
به خودکفایی بیشتر میرسد.
محبت او پایدار نیست.
نقش جنسیت برایش مشخص میشود.
از وضع لباس پوشیدن خود آگاه است. (مجیب و دیگران، (۷:۱۳۸۸)