پاکدلها : سبک یادگیری کلامی
در دانش آموزان کلامی ساختار نمادین نقش مهمی در تفکر و یادگیری ایفا می کند.
اینان کسانی هستند که وقتی فکر می کنند به زبان کلمات و جملات با خود حرف می زنند و می توانند افکار خود را مستقیم روی کاغذ بیاورند.
استدلال ریاضی را مرحله به مرحله و جز به جز درک میکنند و چون مراحل اثبات به پایان میرسد مراحل درک ریاضی آنان خاتمه مییابد.
آنان از جلو به سمت درک کل حرکت میکند و معمولا نظریه های آنان در چگونگی همنشینی جزئیات بسیار قوی است .
اما در همبستگی مبانی و ساختار کلی ضعیف می باشند.
درک آنان از تاریخ نیز از جز به کل است و بسیاری از تحولات بسیار کند اجتماعی برایشان قابل درک نیست.
در برابر آن اجزا موثر در وقوع یک صحنه تاریخی برای شان بسیار سهل است .
?
از بین فیلسوفان معروف فلسفه و سبک شناختی ارسطو – کندی – ابن سینا زیر چتر این نوع مهارت تفکر و یادگیری قرار دارند.
ویژگیهای سبک یادگیری (دیداری)
تصویری دیداری ها افرادی هستند که بیشتر به کیفیت های دیداری توجه دارند و تصاویر برایشان بیشتر جلب نظر می کند.
از آنچه دیده اند بیشتر
صحبت میکنند .
هیجانی ترند .
سریعتر صحبت می کنند.
از حرکات دست بسیار استفاده می کنند.
ومی کوشند سخنان خود را با حرکات به تصویر بکشند.
سریع راه می روند.
چون سرعت کلامشان با سرعت تصویر متحرک ذهن شان برابر نیست
معمولا برای بیان اندیشه های خود شتاب در برخی کلمات را حذف میکنند.
و آنچه را می گویند طوری می گویند که مخاطب تصویر آن را در ذهن خود ببیند.
راهبرد های پیشنهادی ??
1. روند آموزش از رنگ ها – تصاویر اشکال -نمادها – اسلاید ها و جداول استفاده کنید.
2. برای یادگیری بهتر به حرکات و چهره آموزگار نگاه کنید .
3.یک محیط آرام و بدون سر و صدا را برای مطالعه برگزینید
نشانه ها و علائم سبک یادگیری دیداری :
افراد با سبک یادگیری دیداری ۶۵ درصد جمعیت را شامل می گردد.
خصوصیات این نوع افراد به قرار زیر است ?
1.با مشاهده و ترکیب تصاویر با اطلاعات ، اطلاعات را به خاطر میسپارند.
2. برای برقراری ارتباط با دیگران و همچنین سازماندهی اطلاعات از تصاویر ، نقشه ها و نمودارهای استفاده می کنند.
3. معمولا برای خاطر آوردن مطلبی چشمان خود را برای تجسم آن در ذهن خود می بندند.
4. معمولا افراد مرتب و منظم می باشند .
5. اینگونه افراد در تجسم اشیا و طرح ها و نتایج در ذهن خود توانا می باشند.
6. معمولاً در کلاس درس نیمکتهای ردیف جلو را اشغال میکنند .
7.تمایل به برداشتن یادداشت های مفصل و یا با جزئیات فراوان دارند.
8. جذب کتابهای مصور میکردند.
9. در به خاطر آوردن لطیفه ها مشکل دارند.
10. برای برجسته ساختن نکات کلیدی از ماژیک های رنگ روشن استفاده می کنند.
این گروه مادامی که تصویر کلی و روشن از موضوع درسی در ذهن داشته باشند ، نمیتوانند درس رادرک کنند از جزئیات نامرتبط بیزارند.
شاید این موضوعات هم مورد پسند شما باشد ⇓