راهکارهایی کاربردی برای والدین درزمینه ی تقویت هوش درون فردی
هوش درون فردی درواقع اشاره به این دارد که افراد از دامنهی عواطف و احساسات خودآگاهی داشته باشند، این قابلیت را داشته باشند که بین احساساتشان تمایز قائل شوند و آنها را نامگذاری کنند، آنها را بهصورت کدهای نمادین دربیاورند و از آنها بهعنوان ابزاری برای درک و فهم و هدایت رفتار خود مدد گیرند. بهرهگیری از این هوش به افراد این آگاهی را میدهد که وارد موقعیتی شوند یا از آن اجتناب کنند. در سطوح بسیار پیشرفته، هوش درون فردی به فرد اجازه میدهد مجموعهای از احساسات پیچیده و بسیار متفاوت را شناسایی کند و نمادین سازد. هوش درون فردی توانایی شناخت حالات، خلقوخو، انگیزهها و قصد و نیت افراد را فراهم میآورد.
سایت پاکدلها – در اینجا فعالیتهایی وجود دارد که کودک از آنها لذت میبرد:
1- خواندن زیاد، مخصوصاً خواندن رمانها و کتابهایی که در آن احساسات، باورها و افکار مختلف توصیف میشوند به افراد کمک میکند تا نسبت به این موارد آگاهی یابند و آنها را در خود شناسایی و نامگذاری کنند.
2- داشتن روابط گستردهی اجتماعی به شناخت احساسها، باورها و افکار افراد مختلف کمک میکند.
3- از کودکان بخواهید تا در هرلحظه از احساسات خودآگاهی یابند و به تفسیر آنها بپردازند.
4- برای کودکان فرصتهای تجربههای مختلف را فراهم آورید و احساسات آنها را در آن موقعیتها جویا شوید.
5- داشتن روابط دوستانهی گسترده باعث افزایش هوش درون فردی میشود.
6- به دست آوردن موفقیت درزمینه های مختلف و احساس کفایت و شایستگی منجر به تقویت هوش درون فردی میشود.
7- آگاهی افراد از نقاط قوت و ضعف خود، موجب افزایش هوش درون فردی میشود.
8- حساسیتهای اجتماعی بالاتر و شناسایی انگیزه در دیگران نشاندهندهی افزایش هوش درون فردی هست.
9- آموزش چگونگی تشکیل گروههای دوستی و تلاش برای حفظ آن و داشتن مهارتهایی جهت حفظ جایگاه در گروهها بسیار کمککننده خواهد بود زیرابه فرد کمک میکند در مورد روابط خود و چگونگی حفظ آن به تفکر و تعمق بپردازد و در ذهن خود به راهها و شیوههای مفید فکر کند.
10- به کودکان معنای درست کارآمدی و کفایت آموزش داده شود زیرا آنها گاهی در تعریف درست کفایت و یا عدمکفایت دچار اشتباه میشوند و ممکن است دچار درماندگی آموختهشده شوند و تصور کنند که مواردی وجود دارد که آنها قادر نیستند از پس آنها برآیند.
11- باور کودکان در مورد موارد و موقعیتهای مختلف را از آنها جویا شویم و در مواقع لزوم به آنها کمک کنیم تا به اصلاح آنها بپردازند.
12- برای کودکان شرایطی فراهم کنیم تا با افرادی با افکار و روحیات متفاوت آشنا شوند و مراوده داشته باشند. این کار به آگاهی آنها از تفاوتها بسیار کمک میکند.
منابع
ابراهیمی، علیاکبر و عابدی، احمد. (1394). شناسایی، پرورش و افزایش هوشهای چندگانه در کودکان پیشدبستانی. اصفهان: انتشارات نوشته.
افروز، غلامعلی و کامکاری، کامبیز. (1390). هوش و خلاقیت. تهران: انتشارات دانشگاه تهران
شاید این موضوعات را نیز بپسندید ⇓