سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

نشانه های ضعف دانش آموزان در درس دیکته

 

نشانه های ضعف دانش آموزان در درس دیکته

علامت ضعف دانش آموزان در درس دیکته

1 – به علت این که مفهوم کلمه را نمی فهمند یا قبلا نفهمیده اند ، آن را درست نمی نویسید.

2 – کلمات از جانب معلم درست تلف تلفظ نمی شود(آموزشی)

3 – دانش آموزان هنگام نوشتن دیکته کلمات را تکرار و هجی میکند(دقت)

4 –وجود نقص شنوایی در برخی از دانش آموزان در هنگام نوشتن املا وبی خبری معلم از وجود این نقص باعث می شود بعضی از کلمات را جا می اندازد یا از کلاس عقب میافتد(حافظه شنوا یی –حساسیت شنوایی)

5 – به علت کمبود فضای آموزشی و کمبود میز و نیمکت دا نش آموزان در اثرخستگی ودرست نشیدن کلمات را غلط می نویسید 0 (آموزشی)

6 – متناسب نبودن متن دیکته از نظر(کمیت و مقدا ر) با سن پا یه تحصیلی آنان باعث می شود دانش آموزان بعد از نوشتن مقداری ا زآن خسته شوند و غلط نویسی آغاز می گر دد.(آموزشی)

7 – در بعضی اوقات دانش آموزان به علت مشکلات روانی هنگام نو شتن دیکته در افکار خود غو طه ور می شوند و از نوشتن باز می مانند0

8 – وجود حروف هم صدا در ادبیات فا رسی مانند (ص-ث-س)

9 – تند گفته شدن دیکته ا ز سوی معلم باعث خستگی وکم شدن دقت در دانش آموزان می گردد.

10 – ضعف درمهارتهای حرکتی (نارسا نویسی) – بیقراری و تند خویی – خطا در ادراک بصری حروف (حافظه دیداری )- فقر آموزش و عدم تسلط معلم به شیوه های آموزشی مطلوب در هنگام تعلیم نوشتن نشناختن حروف و قوائد نوشتن توسط دانش آموزان نداشتن تمرین لازم و کافی برای نوشتن املا خود می تواند موجب ضعف و نارسایی فراگیر در کسب مهارت نوشتن می شود .

انواع اشکالات موجود در دیکته دانش آموزان را پس از تجربه و تحلیل می توان به دو گروه طبقه بندی کرد.

یک گروه از اشکالات به مشکلات آموزشی مربوط هستند و از طریق روش تدریس می توان حل کرد 

گروه دیگر را از طریق تمرینهای خاصی که می توان به جای رونویسی های معمول در مدارس در نظر گرفت ( پکیج تشخیص و درمان اختلال دیکته نویسی پاکدلها ) تا ضمن جلوگیری از هدر رفتن وقت و استعداد دانش آموزان ، در برطرف کردن اشکالات دیکته بسیار موثر باشند.

ایجاد انگیزه در زنگ املا (دیکته)

برای ایجاد انگیزه و تقویت املا نویسی روش های متنوعی وجود دارد که بعضی از این روش ها را می توان با توجه به پایه و نیاز کلاس اجرا کرد. در کلاس پنجم تاکنون ، روش اجرا شده که مورد استقبال بچه ها قرار گرفت.

در این روش املا، یک گروه سه نفره را پای تابلو آورده و بنا به انتخاب خودشان ، چشمان یکی از اعضای گروه را بسته و سپس متنی از کتاب فارسی توسط یکی دیگر از اعضای گروه خوانده می شود . سپس دیگر عضو گروه جهت نوشتن حروف ، نقطه و دیگر علائم نگارشی ، شخصی که چشمانش بسته است را راهنمایی می کند.

نشانه های ضعف دانش آموزان در درس دیکته -سایت پاکدلها

برای مشاهده و دانلود پکیج تشخیص و درمان انواع مشکلات دیکته نویسی اینجا کلیک کنید

برای مشاهده و دانلود نرم افزارهای مرتبط با اختلال دیکته نویسی اینجا کلیک کنید