سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

همکاری دانش آموز با درمانگر اختلالات یادگیری، حضور در مرکز درمانی، درمان لجبازی کودک، رفتار با کودک لج باز، همکاری با درمانگر مرکز

همکاری دانش آموز با درمانگر اختلالات یادگیری

حضور در مرکز درمانی و همکاری دانش آموز با درمانگر اختلالات یادگیری یکی از مهمترین و واجب ترین نکات برای درمان صحیح و نتیجه گرفتن از جلسات درمانی است. در این مطلب قصد داریم به 2 سوال پر تکرار والدین پاسخ دهیم.

چه کنم تا فرزندم به حرف ما گوش دهد و در انجام تکالیفی که درمانگر می گوید همکاری کند؟

اولین پاسخ به این سؤال این است که اگر کودک احساس اجبار داشته باشد، نه تنها برای کار آموزشی، بلکه برای تفریح هم مقاومت خواهد کرد و همراهی نمی کند.

مشخصا در این قسمت راهنمایی های مربوط به مرکز درمانی می آید👇

• قبل از حضور در مرکز درمانی، اگر صبح مراجعه می کند او را باحالت خوشایند از خواب بیدار کنید . مثل روشن کردن یک آهنگ کودکانه به دلخواه او.

از عباراتی مانند دیر شد زودباش اگه دیر برسیم مربی مرکز دعوامون می‌ کنه، چند بار بگم شب زود بخواب ، باید پرهیز کرد. این عبارات کودک را برای ماندن بیشتر
در رختخواب ترغیب می‌نماید تا برخاستن.

با گفتن عباراتی مانند آنچه در ذیل آمده است او را به بیدار شدن و آماده شدن با انرژی کمک کنید.👇👇

اگه گفتی امروز چه روزیه؟
بعد از ظهر میدونی قراره …. یه اتفاق خوشایند مانند خرید یا رفتن به پارک را به او بگویید.
فکر کنم امروز از مربی مرکز یه جایزه بتونی بگیری چون خیلی خوب پیشرفت کرده ای

در حضور درمانگر از خوبی‌ های او تعریف کنید. اینکه درخانه به شما در کارها کمک می کند یا اتاقش همیشه مرتب است و هر چیز خوب دیگر.

• تکالیف او را در حضور خودش و مربی دوباره مرور کنید تا هم خودتان دقیقا بدانید تا جلسه بعد باید چه کارهایی انجام شود و هم برای خودش مرور گردد. این کار از چالش و درگیری در منزل با دانش آموز جلوگیری می کند و او به راحتی می تواند تکالیفش را به خاطر آورده و انجام دهد حتما در دفترچه یادداشت شود

• همان طور که حضور او در مرکز را برایش خوشایند و خاطره انگیز می کنید، در مسیر برگشت به خانه هم همین شوق را حفظ کنید.
برایش در مسیر یک خوراکی ویژه بخرید یا یک لوازم التحریر که از قبل دوست داشته یا هر چیزی که فکر می‌کنید ممکن است برایش لذت بخش باشد.

فرزندم لجباز است و فقط از من می خواهد تا برایش خوراکی و وسایل بخرم چکار کنم؟

لج بازی بچه ها اگر ادامه داشته باشد، نشانه وجود مشکل است ولی اگر گاه به گاه و خیلی کم اتفاق می افتد جای نگرانی نیست.

در مقابل درخواست های کودک به این نکات توجه باید داشت:

(الف) اگر درخواست وی منطقی است و ،ضروری طبیعتا باید به او پاسخ گفت و نیازش را برآورده کرد.

مثلاً اگر کنار کفشش سوراخ شده و آب و خاک وارد آن می شود، او شروع به گریه کردن می‌کند که من کفش می‌خواهم و و والدین دلیلی مانند اینکه چقدر زود خرابش کردی یا اجازه بده آخر هفته که سرمون خلوته برایت می‌خریم، یا تا عید چند روز باقی نمونده صبر کن و این جور حرفها، سعی در منصرف کردن او دارند؛ مشخص است که کودک متوجه این دلیل ها نمی‌شود و حق دارد تا نیازش فوری پاسخ داده شود و اسم بیقراری و گریه او «لجبازی» نیست.

ب) بله بچه ها گاهی لجبازی می.کنند پس ذکر چند توصیه لازم است:

به حرف او با دقت گوش دهید و اگر می‌بینید که خواسته اش غیر منطقی است، به آرامی و توام با صلابت بگویید نه اجرای این درخواست تو امکان پذیر نیست. در چهره شما نباید حالت خشم و عصبانیت پدیدار شود سپس از نزدش بروید و می توانید بگویید « من میرم ظرف بشورم یا اتاق رو جارو کنم »•

همیشه یک جایگزین خوب به او معرفی کنید مثل اینکه تا من دارم ظرفها رو می‌شورم، تو هم بیا از کتابچه ای که تازه گرفته ایم یه نقاشی رو رنگ کن چیزی را پیشنهاد کنید که به احتمال قوی موافقت می کند. یا مثلا استفاده از بازی کامپیوتری ممکن است گفته شود او دوباره شروع به جیغ و داد می کند. بله درست است اما آیا اگر او ادامه داد باید بلافاصله خواسته اش برآورده شود؟ بچه ها چند مرتبه و به شیوه‌های مختلف سرپرستان و والدین خود را محک می‌زنند تا ببینند که بالاخره چه می‌شود، پس مراقب باشید و در صحبت هایتان صلابت و ثبات نشان دهید. گاهی حالت نق نق کردن و لج بازی بچه ها مفهوم دیگری دارد. یعنی ممکن است این چند روز یا چند ساعت اخیر به او توجه و محبت کافی نشده و او واقعا خسته و کلافه شده و نمی داند چکار کند. بنابراین دست به قشقرق راه انداختن و بهانه گیری کردن می کند.

در این مواقع باید دست از کارهای دیگر برداشته و وقت خود را به فرزندتان اختصاص دهید. اگر برای مدت مثلا ۳۰ دقیقه در حضور او شروع به بازی و قصه گویی و رنگ آمیزی کنید، یواش یواش آرام می شود و آن رفتارهای آزاردهنده فراموشش می شود. اما اگر برعکس همین مدت کم را اختصاص ندهید
ممکن است درگیری شما با او در طول روز ادامه داشته باشد.

با فرزندتان درباره مشکلاتش صحبت کنید علت اینکه او را نزد متخصص برده اید شرح دهید درباره درسی که ضعف دارد بگوئید که با برنامه ریزی و کارهایی که در این مدت با هم انجام می‌دهیم، به مرور مثل بقیه دروسش قوی خواهد شد.

حتی از او نظرخواهی کنید به او بگویید که اگرچه کارهایی برایت انجام شود عملکرد تو مثلا در املا بهتر خواهد شد؟ می‌خوای امتحانش کنیم؟

نکته :دانشمندی به نام ویلیام گلاسر عقیده دارد که اگر به انسانها فرصت انتخابهای مختلف بدهیم و تهدید و اجبار را کنار بگذاریم آنها موفق تر عمل خواهند کرد، حتی اگر آن انتخابشان نتیجه درستی ندهد، برای جبرانش تلاش مضاعفی را به کار خواهند گرفت و مسیرشان به سوی موفقیت هموار خواهد شد در مورد بچه ها هم باید همین رویکرد را در نظر گرفت آنها نتیجه و پیامد انتخابهایشان را میبینند و در مراحل بعد بهتر و پخته تر عمل میکنند اما اگر همیشه والدین و محیط بیرون چند انتخاب را به او تحمیل کنند او هیچگاه لذت انتخاب آزادی و خلاقیت را تجربه نخواهد کرد.

همکاری دانش آموز با درمانگر اختلالات یادگیری – سایت پاکدلها

متناسب با نیاز خود روی موضوعات زیر کلیک کنید :

1 👈  مشاهده پکیج های تخصصی تشخیص و درمان اختلالات یادگیری پاکدلها

2 👈 دانلود جدول سمن + راهکارهای درمانی اختلال خواندن

👈 تهیه فایل تقویت خواندن و روان خوانی پاکدلها