پاکدلها: رشد قوه استدلال در کودک از ۳ تا ۴ سالگی آغاز می شود و والدین می توانند با آموزش همدلی، وجدان و خویشتن داری به کودک، به وی کمک کنند که در این مراحل تثبیت نشود. در غیر این صورت کودک با همان شیوه استدلال وارد دنیای بزرگسالی و زندگی مشترک شده و دچار مشکلات زیادی می شود.مسعود هنربخش، کارشناس ارشد روان شناسی بالینی با بیان این مطلب، به خراسان می گوید: وقتی می گوییم همسران کودکانه با هم رفتارمی کنند در واقع منظورمان این است که از نظر روانی رشد نکرده اند و نتوانسته اند قدرت استدلال خود را بالا ببرند.
هنربخش ادامه می دهد: استدلال یک کودک ۳ تا ۴ ساله خودمحورانه است یعنی وقتی چیزی می خواهد فقط به خواسته اش فکر می کند و قادر نیست بپذیرد که چیزی ممکن است مانع برآورده شدن خواسته اش شود. در دوران قبل از دبستان این گونه استدلال می کند که باید برخی کارها را به دلیل تنبیه نشدن انجام داد. کودک در این سن به هنگام انجام کار نادرست با خود می اندیشد که آیا انجام آن کار به دردسرش می ارزد یا خیر. سپس در سال های اولیه دبستان زمانی کار درستی انجام می دهد که نفعی برایش داشته باشد و نیازهایش برطرف شود. به عنوان مثال مداد خود را به دوستش قرض می دهد به شرط این که خودکاری از وی بگیرد. نکته این جاست که اگر کودک در این مراحل تثبیت شود، همین قوه استدلال را با خود به زندگی مشترک می آورد و همین گونه استدلال می کند. توقع دارد همسرش فقط به خدمت کردن او بیندیشد و استدلال هایش خودمحورانه است یا برخی کارها را به دلیل این که به دردسر می افتد انجام نمی دهد و یا پس از هر کاری، عوض آن را از همسرش مطالبه می کند
منبع: سلامت نیوز
فعالیت هایی جهت تقویت و بالا بردن ادراک و استدلال
1-بازی نخ جادویی
2- جواب دادن به چیستان
3- معمای انگشتی اردی
4-ساختن صورت مسئله با ذهن پویا
5-تصاویر زنجیره ای
6-بازی باغ اسرارآمیز
7-نشان دادن قسمتی از فیلم وگفتن بقیه آن توسط دانش آموزان یا سؤال ازقسمت پخش شده فیلم
8-تصاویر وزیر نویس ها:قرار دادن زیر نویس مربوط به تصویر زیر آن توسط دانش آموز
9-خلاصه نویسی:دانش آموز پاراگرافی را در یک جمله خلاصه کند
10-ترسیم تصویر:از دانش آموز بخواهید داستانی را که توسط معلم شنیده،نقاشی کند
11-توالی پاراگراف ها وپرسیدن سؤال از پاراگراف های مرتب شده
12-خواندن پاراگراف توسط دانش آموز،جابجا کردن خطوط پاراگراف توسط معلم ومرتب کردن دوباره آن توسط دانش آموز
13-طبقه بندی فعالیت ها:گفتن چند مطلب متفاوت وطبقه بندی کردن براساس موضوع توسط دانش آموز
14-داستان نیمه تمام
15-کامل کردن جملات ناقص
16-خواندن مسئله کتاب ریاضی وتوضیح درباره آن مسئله
برای بهبود استدلال کلامی و غیر کلامی از راهکار های می توان از تمرینات زیر استفاده کرد:
تشخیص تفاوتها و شباهتها و نقایص تصاویر- بازی راز تفاوت ها
تشخیص اشکال مخفی- چیدن انواع پازل- دومینو- مکعب های چندوجهی- تکمیل متن های ناقص- دیدن تصاویر شلوغ و بیان جزئیات آن- مسابقه هجی کردن کلمات- تمرین های نقطه به نقطه- شناسایی اشیاء معمولی و بحث درمورد جزئیات آنها- مسابقه حدس بزن چیه بوسیله توصیف یک شی یا حیوان و …- بازی با مکعب ها با الگو آموزش طبقه بندی- پیدا کردن روابط بین چیزها در طبیعت مثل چی از چی کوتاه تر- بلندتر- سفیدتر و … – مرتب نمودن (درک مفهوم ترتیب باعث تقویت خواندن می شود) اشکال یک جنس به او بدهید در اندازه های مختلف بگویید از کوچک به بزرگ یا از تیره به روشن (اگر مداد باشند) مرتب کند.اعداد را از کوچک به بزرگ با فاصله مشخص مثلاً 2تا2، یا 3تا 3 تا و … بنویسید-
رسم الگو و جداول شگفت انگیز (سودوکو)- مسائل ساده ریاضی- معماهای ریاضی- معماهای کبریتی- تشخیص غیرممکن ها و یا کلمات احمقانه در داستان های کوتاه مثلاً مادر در تابستان بخاری را روشن کرد چون خیلی سرد شده بود- شباهت و نسبت بین دو کلمه مثل نسبت قرمز به رنگ مثل رُز است به گل- تکمیل جملات ناقص- مرتب کردن تصاویر زنجیره ای- تشخیص جملات غلط از نظر دستور زبان- رانی پارک-
شاید این موضوعات هم مورد پسند شما باشد ⇓