کاربرگ آشنایی با روش حل مساله -الگویابی
آیا حل مسأله آموزش دادنی است؟
یکی از دلایل فقدان طرحی برای آموزش حل مسأله به دانشآموزان، این است که آموزشگران ریاضی تا چندین سال پیش معتقد بودند که حل مسأله آموزش دادنی نیست بلکه یک هنر یا ویژگی و توانایی است که بعضی از انسانها دارند و بعضی ندارند. بنابراین هیچ کس تلاش برای حل مسأله به دانشآموزان نمیکرد. اما تعداد کسانی که درمورد آموزش حل مسأله تحقیق میکنند بیشتر است.
یکی از افرادی که در مورد چگونگی حل مسأله و آموزش آن تحقیق کرد، جرج پولیا است. حاصل کار او در کتاب «چگونه مسأله حل کنیم» منتشر شد. مرحوم احمد آرام این کتاب را ترجمه کرده است. او در مقدمه کتاب خود می گوید: « من یک ریاضیدان هستم. متخصص آموزش ریاضی نیستم، اما علاقهمندم بدانم چرا من میتوانم مسأله ریاضی را حل کنم و دیگران نمیتوانند؟
چرا بعضی از دانشجویان مسأله ریاضی را حل میکنند ولی بعضی نمی توانند؟ او همین سؤال ها را دنبال کرد و مدلی برای تفکر حل مسأله و آموزش راهبردها ارائه کرد. پولیا دو حرف اساسی دارد. 1- مدل چهار مرحله ای برای تفکر حل مسأله 2- آموزش راهبردها که البته نکته دوم در آموزش اهمیت بیشتری دارد.
در این کاربرگ 16 صفحه ای شما با نمونه تمرینات و مسایلی روبرو می شوید که برای حل آن باید از روش الگویابی استفاده نمایید.
برای همکاران عزیزم و دانش آموزان پایه های چهارم به بعد بسیار مناسب می باشد.
برای دانلود کاربرگ آشنایی با روش حل مساله -الگویابی اینجا کلیک کنید.
رمز برای دانلود pakdelha.ir می باشد.
کاربرگ آشنایی با روش حل مساله -الگویابی – PAKDELHA.IR