نگاره های کلاس اول و رفع اشکالات تلفظی واختلالات تلفظی
پاکدلها: یکی ازمهمترین اهداف مهارت های زبانی دردوره ی آمادگی کلاس اول یعنی هنگام تدریس نگاره ها کشف ورفع اشکالات تلفظی واختلالات تلفظی است .
✍بدون شک در خلال تدریس با دانش آموزانی روبه رو می شوید که در تلفظ بعضی از اصوات اشکال دارند.مثلاً « کتاب »را« تتاب » می گویند یاکفش» را «کبش » می گویند.برخی از آنها «ج را ز» تلفظ می کنند مثلاً کج را کز می گویند یا تیغه ی زبانشان را دردهان چنان نگاه می دارند که« س و ش » رابینابین تلفظ می کنند وبه اصطلاح شین شینی هستند. جویده جویده حرف زدن ، لکنت روی صدایی خاص ،تودماغی حرف زدن وغیره مواردی هستند که باید در صدد رفع آنها باشید. البته گاهی نیاز می شود برخی از این اشکالات که جنبه ی بالینی دارند رابه متخصص مربوطه ومراکز گفتاردرمان ارجاع دهید.
?آموزش رنگ ها: سبز،زرد،آبی ،قرمز،قهوه ای ،صورتی بنفش و…
?محیط شناسی : روی ،زیر ،عقب،جلو، بالا،پایین،کنار ،چپ ،راست(البته درچهارلوحه ی اول کتاب ریاضی نیز مفاهیم مربوط به محیط شناسی کار می شود)
✏️1-ابتدا معلم سؤالاتش را به صورت جمله می پرسد وبچه ها به صورت کلمه پاسخ دهند.
✏️2-پس از برقراری ارتباط ،دانش آموزان رابیشتربه سخن گفتن تشویق می کنیم؛به طوری که دانش آموزان به مرورپاسخ های آموزگار رابا جمله هرچندگفتاری پاسخ دهند.
✏️3- در حین پاسخ گویی ، کلمه ها یااصواتی که بد تلفظ می شود را به کمک دانش آموزان طوری اصلاح می کنیم که باعث خجالت دانش آموزنشود.
✏️4-درتمرین های گوش کن وبگو ،به دوستانت بگو،ببین وبگو طوری طراحی شده اند که به تمرکز حواس، درک تصویری وتصویر خوانی ،جمله سازی ،بیان شفاهی ،تقویت حافظه می انجامد .آموزگار باید سعی کند در خلال پاسخ گویی شاگرد اشکالات تلفظی رابرطرف نماید
✏️5-چنانچه از دانش آموز بپرسیم در تصویر چه می بینی؟ پاسخ یک کلمه ای است : پدر ،مادر ، فرش ، میز و…
ولی وقتی پرسیده می شود پدر چکار می کند؟ پاسخ به شکل جمله است:
پدر برای امین کتاب می خواند.امین چکار می کند ؟به قصه ای که با با می خواند گوش می دهد.
✏️6-هدف این است که با پرسش های متوع وپاسخگویی توسط دانش آموز؛علاوه بردادن اطلاعات عمومی،دانش آموز را به حرف زدن واداریم ودر حین صحبت کردن دانش آموز به رفع ایرادات وی بپردازیم.
?مطابقت تصویر با واژه و بیان شفاهی
?هدف اصلی این قسمت مطابقت تصویر باواژه به طور غیر مستقیم، رفع اشکالات تلفظی تقویت بیان شفاهی ودرک تصویری است.بنابراین آموزگار باید دقت کند که به واژه ی پایین تصویر کوجک تأکید نکند ؛ هرچند دانش آموزناخود آگاه میان تصویر وشکل خطی(نوشتاری) ارتباط ایجاد می کند.واین امری طبیعی است که کلمه را همراه تصویر در ذهن خود ثبت و ضبط می کند.