جدول سمن (سنجش، مشکل، نوع)
مشکلات خواندن |
فراوانی |
مشکلات خواندن |
فراوانی |
1) حذف برخی از صداها از کلمه. مثال “کردند” را میگوید “کردن” یا میگوید “کدند”. |
|
31) تغییر افعال در جمله به میل خویش. مثلا از فعل “خرد“ در جمله: “حسن خیار خرید“. |
|
2) اشکال در تلفظ حروف. |
|
32) حدس زدن یک کلمه به کمک کلمات قبل و بعد و بدون خواندن آن کلمه: “پدرم امروز به مدرسه ما آمد“. |
|
3) جایگزین یک صدا به جای صدای دیگر مثل خواندن “ششته” به جای “شسته”. |
|
33) خواندن کل کلمه بدون توانایی تشخیص حروف آن. مثل خواندن طوطیوار“آدم“. |
|
4) اشکال در تشخیص تلفظ نسبتا نزدیک برخی حروف مثل اشتباه تلفظ”م” با “ن” و “ب” با “پ”. |
|
34) ندیدن مستقل کلمهها، خواندن ادغامی بخشهای کلمات مجزا به یکدیگر مثل بهتر-ین لذ-ت. “بهترین لذت“. |
|
5) اشکال در تشخیص صداهای حروف. |
|
35)افزودن پسوندهای نادرست بهکلمه:حسن که به که رفت |
|
6) جابجایی برخی از صداها با یکدیگر مثل گفتن “عسک” به جای “عکس”. |
|
36) تغییر توالی حروف؛ مثلا خواندن “دور“به جای “رود“ یا خواندن “دوز“ به جای “زود“. |
|
7)عدم توقف و مکث در پایان جمله. |
|
37) تغییر توالی کلمهها مثل خواندن“سهراب به میرود مدرسه“ به جای گفتن“سهراب به مدرسه میرود“. |
|
8) اشکال در بخش کردن کلمهها. |
|
38) معکوس کردن کلمه مثل “گس“ به جای“سگ“. |
|
9) اشکال در صداکشی کلمههای یک بخشی. |
|
39) تکرار برخی از کلمات مثل “حسن مهربان مهربان مهربان بود“ به جای “حسن مهربان بود“. |
|
10) اشکال در صداکشی کلمههای چندبخشی. |
|
40) دو تایی دیدن برخی از کلمات. |
|
11) اشکال در صداکشی کلماتی که “او” دارند مثل: جو، رو. |
|
41) تکرار برخی از کلمات در قسمتهای مختلف جمله. |
|
12)اشکال در صداکشی کلماتی که”ای”دارندمثل: سی،می،بی. |
|
42) مکث و توقف زیاد بین تلفظ کلمات. |
|
13) اشکال در صداکشی مصوتها مثل مداد، رفت، گفت. |
|
43) خواندن با سرعت بسیار کُند. |
|
14) اشکال در صداکشی کلماتی که مد دارند مثل: جا، را، ما. |
|
44)خواندن بسیار تنداما دقت بسیارکم که کلمات حذف گردد |
|
15) زیر لبی و بسیار آهسته خوان. |
|
45) خواندن کلمات یک جمله بدون نظم و ترتیب کلمات. مثل خواندن “حسن رفت امروز به مدرسه“. |
|
16) اشکال در ترکیب صداها و ساختن کلمه. |
|
46) اضافه کردن حرف ربط. علی به مدرسه“به“ رفت. |
|
17)تکراریک بخش درکلمه مثل مهر مهر مهربان. “مهربان“ |
|
47) تکرار حروف در یک جمله. |
|
18) تکرار یک بخش در برخی از کلمههای یک جمله مثل علی به مدمدمدرسه رفت به جای علی به مدرسه رفت. |
|
48) گم کردن کلمات در یک سطر. |
|
19) تکرار یک حرف در کلمه مثل خواندن مددددرسه به جای مدرسه یا ععععلی به جای علی. |
|
49) گم کردن سطرها. |
|
20) فراموش کردن صداهای ابتدای بخش، پس از صداکشی بقیه بخش. |
|
50) عدم رعایت نشانهها. مثل نقطه، کاما و امثال آن. |
|
21) فراموش کردن صدای حروف. |
|
51) خواندن و تلفظ برخی کلمات استثنایی با همان شکل نوشته شده. مثل خواهر، خواب . خواند. |
|
22) فراموش کردن صدای بخش اول، پس از پایان کامل بخش کردن کلمه چند بخشی. |
|
52) آشنا نبودن به مفهوم “زمان“، مثلا عدم تشخیص تفاوت رفت، رفته است، میرود. |
|
23)فراموش کردن کلمههای ابتدایی جملهای که میخواند. مثلا علی به مدرسه رفت. سؤال میکنیم چه کسی به مدرسه رفت؟ فراموش میکند “علی“. |
|
53) عدم هماهنگی بین فعل و ضمیر؛ مثلا خواندن “او به مدرسه رفتیم“ به جای “او به مدرسه رفت“. |
|
24) فراموش کردن مفاهیمی که خوانده است. |
|
54) توجه به خواندن کلمه و عدم توجه به معنای آن. |
|
25) اشکال در تشخیص دیداری حروفی که ظاهر مشابه دارند مثل “ب“، “ف“،“ت“، یا “ک“، “گ“. |
|
55) عدم فهم معنای کلمه. |
|
26) اشکال در تشخیص دیداری کلماتی که ظاهر مشابه دارند مثل “داد“، “راد“،“دار“، یا “باد“، “ماد“. |
|
56) توجه به خواندن جمله و عدم توجه به ارتباط واژهها و معنای آن. |
|
27) افزودن برخی از صداها به کلمه مثلا“کردند“ را بگوید “میکردند“ یا بگوید“کردهاند“. |
|
57) عدم فهم معنای جمله. |
|
28) حذف یا تحریف بخشی از کلمه مثل گفتن “میید“ به جای “میگوید“. |
|
58) عدم فهم معنای عبارت. |
|
29) درست ندیدن کلمه مثلا “رود“ را“دور“ میبیند. |
|
59) عدم فهم اصلی متنی که خوانده است. |
|
30) حذف برخی از کلمات مثل نخواندن کلمه “مدرسه“ در جمله: “علی به مدرسه رفت“. |
|
60) فهمیدن محتوای متن اما ناتوانی در پاسخ به پرسشها. |
|