معرفی چند بازی برای تقویت حافظه دیداری کودکان

 معرفی چند بازی برای تقویت حافظه دیداری کودکان

🎁. بازی کارتی حافظه

در این بازی تعدادی کارت که دو به دو شبیه به هم هستند را برای چند ثانیه به کودک نمایش می‌دهید. در این مدت کودک باید کارت‌هایی که دو به دو شبیه به هم هستند را به خاطر بسپارد. سپس کارت‌ها را به پشت برگردانید. حال کودک باید تلاش کند جفت کارت‌های شبیه به هم را که به خاطر سپرده بود؛ به نوبت برگرداند و به شما نشان دهد. هر بار که دو کارت انتخابی شبیه به هم نباشند یک امتیاز منفی محسوب شده و دو کارت دوباره به پشت برگردانده می‌شوند. بسته به تعداد کارت‌ها و میزان مهارت کودک؛ زمان نمایش کارت‌ها را مدیریت کنید.
این بازی به فرزندتان کمک می‌کند تا مکان چیزی را که قبلا دیده است؛ به خاطر بسپارد.
🎁. بازی کاسه‌های جادویی

تعدادی کاسه‌ی مشابه را روی میز قرار دهید. یک شی کوچک را انتخاب کرده و در برابر دیدگان کودک زیر کاسه‌ی مشخصی قرار دهید. از کودک بخواهید با دقت به کاسه‌ها نگاه کند. کاسه‌ها را بدون بلند کردن روی میز حرکت دهید. در نهایت از کودک بخواهید کاسه‌ای که شی هدف در آن بود را مشخص کند.
🎁بازی چی دیدی؟

تعدادی شی مختلف را برای چند ثانیه در برابر دیدگان کودک قرار دهید. سپس آن‌ها را بپوشایند و از کودک بخواهید خیلی سریع به شما بگوید چه چیزی دید؟ می‌توانید در سطوح بالاتر پیرامون جزییات اشیا (مثل رنگ، اندازه و…) هم سوالاتی از کودک بپرسید.
می‌توانید به جای اشیا، از تصاویر و عکس‌ها هم برای انجام این بازی استفاده کنید. ترجیحا تصویری که جزییات زیادی دارد را انتخاب کنید.
🎁.بازی قدم‌هامو دنبال کن!

یک صفحه‌ی شطرنجی روی زمین رسم کنید. می‌توانید اگر در حیاط هستید این کار را با گچ انجام دهید و اگر داخل منزل هستید؛ با کاموا یا پارچه این را بسازید. سپس با دو پای خود روی تعدادی از این خانه‌ها‌ی شطرنجی بپرید. از کودکتان بخواهید مکان‌هایی که در آن‌ها بودید را به خاطر بسپارد. سپس به همان ترتیب در خانه‌ها بپرد.
🎁.بازی چی تغییر کرد؟

تعدادی شی را در مقابل کودک قرار دهید. سپس دور از چشم کودک یا جای آن‎‌ها را تغییر دهید، یا موردی از اشیا را حذف کنید، یا با شی جدیدی جابجا کنید و سپس از کودک بخواهید این تغییر را مشخص کند.
کار جالب دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که می‌توانید از کودک بخواهید ظاهر شما (لباس‌ها، زیورآلات، رنگ لباس‌ها و…) را خوب بخاطر بسپارد. سپس به دور از چشم او یک تغییر در ظاهر خود انجام دهید (مثلا آستین لباستان را بالا ببرید) و از کودک بخواهید تغییر ایجاد شده را مشخص کند.
🎁ببین و بکِش!

تصویری را برای چند ثانیه به کودک نشان دهید و از او بخواهید خوب تصویر را به خاطر بسپارد. حال از او بخواهید هرچه از تصویر به یاد دارد را نقاشی کند. بعد از اتمام کارش نقاشی را با تصویر تطبیق دهید. احتمال دارد جزییات تصویر کشیده نشده باشد. پس یک بار دیگر تصویر را به او نشان دهید و بخواهید با توجه دوباره به تصویر جزییات آن را نیز به نقاشی اضافه کند. این کار را می‌توانید در هر چند مرحله که فکر می‌کنید نیاز است تکرار کنید.

 

 معرفی چند بازی برای تقویت حافظه دیداری کودکان – pakdelha

برای مشاهده و دانلود نرم افزارهای موبایلی و کامپیوتری تشخیص و درمان اختلالات یادگیری اینجا کلیک کنید

برای مشاهده و دانلود فایل های تمرینی بهبود هوش ، حافظه و یادگیری ویژه دبستان و پیش از دبستان اینجا کلیک کنید