سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

حافظه دراز مدت و بازیابی

حافظه دراز مدت و بازیابی

حافظه دراز مدت انبار دائمی حافظه است. یادگیری و حفظ اطلاعات برای مدت طولانی مستلزم انتقال آن از حافظه کوتاه مدت به حافظه دراز مدت است . تصور می‌ شود که اطلاعات جایی گرفته در حافظه دراز مدت به طور دائم در آنجا باقی می ماند . شواهد حاصل از پژوهش های عصب شناختی و تجربه های بالینی حاکی از آن است که خاطرات برای مدت بسیار طولانی در حافظه دراز مدت باقی می مانند.
 
📗مشکل افراد در مورد حافظه دراز مدت ذخیره سازی اطلاعات نیست بلکه بازیابی آن است ،یعنی چگونگی به یاد آوردن ( یا به خاطر آوردن) اطلاعات ذخیره شده در حافظه درازمدت.
اطلاعات در حافظه کوتاه مدت از بین می‌ رود مگر آنکه در حافظه دراز مدت ذخیره شود. قبل از اینکه هر فرد بتواند درباره مسئله ای فکر کند. اطلاعات ذخیره شده باید از حافظه درازمدت بازیابی شود و در حافظه در کوتاه مدت یا فعال (یا در هوشیاری) جای بگیرد
 
📗 دو نوع حافظه دراز مدت وجود دارد دوره‌ ای و معنایی
خاطرات دوره‌ای همان تصویرهای ذهنی هستند_ تصویر های دیداری و تصویر های دیگر حسی از رویدادهای زندگی فرد .برای مثال حافظه دوره‌ای فرد،از نخستین دریا رفتن زندگی‌اش ممکن است با صدایی با شنیدن صدای داخلی صدفی تجدید شود .
خاطرات معنایی شامل ذخیره سازی معلومات عمومی ،زبان ،مفاهیم و تعمیم ها است.
 
📗 اهمیت حافظه دراز مدت در تدریس

روش ذخیره اطلاعات در حافظه دراز مدت به فرآیند بازیابی کمک می کند .معلم ها می توانند با آموزش راهبردهای یادگیری به دانش آموزان در فرآیند بازیابی کمک کنند.
 
📗راهبرد های زیر می توانند به بازیابی اطلاعات در حافظه درازمدت کمک کنند

۱) سازماندهی طرحواره ها
۲) استفاده از دانش پیشین
۳) سازمان دهنده های نموداری
۴) واژه‌ های کلیدی

📗سازماندهی طرحواره ها

بسیاری از فنونی که برای مطالعه توصیه شدند روشهایی هستند برای سازمان دادن به اطلاعات تا فراخواندن آنها از حافظه دراز مدت آسان تر شود. برای مثال هنگام مطالعه یک روستا در مطالعات اجتماعی برای مربوط به ساختن اطلاعات کلیدی مربوط به آن، نظیر آب و هوا، محصولات کشاورزی، رودخانه ها و جز آن با یکدیگر، از واژه های مهم شبکه های بسازید.
 
📗استفاده از دانش پیشین

وقتی اطلاعات جدید با چیزی که دانش آموز قبلاً یاد گرفته است مربوط می‌ شود ،بازیابی آن آسان تر است. دانستن چیزی نه فقط مستلزم دریافت اطلاعات است بلکه تفسیر و ارتباط دادن آن به معلومات دیگر را نیز شامل می‌ شود. معلم ها باید بدانند که یادگیری با آنچه دانش آموز از قبل می داند وابسته است و باید بین معلومات قبلی و جدید ارتباط ایجاد کنند.

📗 سازمان دهنده های نموداری

معلم ها با استفاده از این راهبرد می توانند افکار و واژه هایی را که با هم ارتباط دارند یکجا به دانش آموزان تدریس کنند. این راهبرد دانش آموزان را فعال می‌ کند که به ساختن مفهوم (طرحواره) در حافظه بپردازند. سازمان دهنده های نموداری به اندیشه های مربوط به هم معنی بیشتری می‌ دهند و بازیابی آنها را از حافظه آسانتر می کنند.

📗 واژه های کلیدی

این راهبرد یک نظام یاد یار است که در آن فرد برای به خاطر آوردن کلمه آن را با چیزی که برایش آشناست ارتباط می‌ دهد . حلقه ارتباط بخشی از کلمه (صدای اول یا جز قافیه دار) است که شبیه به واژه های کلیدی است

📗 کنترل اجرایی

کنترل اجرایی یکی از مولفه‌ های الگوی خبر پردازی است که به روند و سازمان فعالیت ذهنی شخص می پردازد.
این مولفه به کنترل و تنظیم تفکر شخص اطلاق می‌ شود .
اصطلاح فرا شناخت غالباً در پیوند با کنترل اجرایی به کار می‌ رود .
کنترل اجرایی جریان تفکر را هدایت می‌ کند ، فرایند های شناختی را در خلال یادگیری اداره می‌ کند و رد اطلاعاتی را که پرداز شده اند حفظ می‌ کند.
این مولفه شامل برنامه ریزی، ارزشیابی و تنظیم برنامه‌ های جاری خبر پردازی است.
کنترل اجرایی تعیین می کند که کدام یک از فعالیت‌ های ذهنی صورت بگیرد و منابع مراقبتی دستگاه یا تمرکز شخص معطوف به کدام یک از مولفه های پردازش شود.
انگیزه و هدف های شخصی عوامل مهمی در هدایت الگوهای اولویت‌ ها یا مسائلی هستند که به آنها توجه خواهد شد.
📗تصمیم‌ گیری‌ های اجرایی مستلزم مهارت های فرا شناختی است _ مهارت هایی که لازمه آن ها 《تفکر درباره تفکر》 است. در کنش های فرا شناختی دانش‌ آموزان باید از
۱)راهبردهای کنترل یادگیری خویش آگاه باشند
۲) قادر باشند روش مناسب حل مسئله ای که با آن مواجه اند را ،  انتخاب کنند.
 
📗 اهمیت کنترل اجرایی در تدریس

از بر کردن اطلاعات کافی نیست ؛دانش آموزان باید علاوه بر آن واحد واجد مهارت های فرا شناختی باشند تا بتوانند برای استفاده از این اطلاعات تصمیم‌ گیری کنند.
بررسی دانش‌ آموزان دچار ناتوانی‌ های یادگیری نشان می‌ دهد که آنها باید بیاموزند که فعال شوند. و راهبرد هایی برای به کارگیری اطلاعاتی که دارند انتخاب کنند.
 

حافظه دراز مدت و بازیابی – درج شده در سایت پاکدلها – برگرفته از کتاب مشکلات یادگیری عصمت دانش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 14 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.