سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

نظریه پاول فریره ، سیستم آموزشی ، مشارکت تمامی دانش آموزان ، Paulo Reglus Neves Freire ، چرخهٔ سلطه گر و سلطه پذیر

نظریه پاول فریره

 

درحوزه توسعه وآموزش وپرورش یک نظریه پردازبزرگ هست به نام ‎ پاول فریره

پاول فریره Paulo Reglus Neves Freire یک کتاب بسیار بسیار مهم داره به نام آموزش به ستم دیدگان .
فریره یک نظریه خیلی جالب ودرعین حال ساده داره که بنیان توسعه درکشورهای جهان سومه و هر کشوری که به این نظریه پرداخته گام مهمی در توسعه پایدار برداشته .

نظریه پاول فریره چی میگه ؟
فریره معتقده در کشوری که سیستم آموزش در آن مبتنی بر متکلم بودن معلم باشه ، نسلی که پرورش پیدا میکنه نسلی میشه سلطه پذیر . و این نسل به سرعت میشه سلطه گر .
چطوری ؟
یک مثال ‏بزنم. کودکی که میره مدرسه و در اونجا فقط شنونده هست ، به زودی قدرت استدلالش رو از دست میده و تبدیل میشه به آدمی که برای هرکاری منتظره دیگران بهش راه کار بدهند . اما همین آدم ، در حیطه اختیارات خودش یک سلطه گر به تمام معنی است . نمونه این چنین آدمی رو‌ مثلاً در بین ‏راننده تاکسیها به خوبی میتوان دید .

این آدم اگه ازش بر بیاد روی خط عابر میایسته ، دوربین نظارتی نباشه چراغ قرمز رو رد میکنه و…. . در زمینه تعامل با مسافراش هم همینه ، شیشه هارو از کار میندازه که کسی نتونه ازش استفاده کنه ، کرایه رو دولا پهنا حساب میکنه و ….  اما همین آدم ، تا پلیس جلو ماشینش رو میگیره ، میفته به التماس و عجز و لابه و … حالا این مثال رو ببین ، برو تا راس هرم قدرت .

در یک کلام فریره میگه سلطه گران ، تا درقدرت هستند سلطه گر و تا از قدرت فائقی ببینند سلطه پذیر میشوند .
درکشور ما این چرخهٔ سلطه گر و سلطه پذیر رو در ۳حوزه خانواده ، آموزش و پرورش ، سیاست به وضوح میتوان دید .

فریره معتقده که برای توسعهٔ پایدار ، یکجائی باید این چرخهٔ سلطه گری ، سلطه پذیری شکسته بشه تا جامعه بتونه به یک جامعه تعاملگرای توسعه گرا برسه .
فریره مثالی میزنه و میگه که آیا میتوان تمام ابناء بشر را با یک سایز کفش راه برد ؟ قطعاً خیر . پس چرا وقتی به مرحلهٔ آموزش میرسیم میخواهیم که تمام نسل جدید را با یک متد آموزشی تربیت کنیم ؟ حال آنکه ظرفیتها و تعاملات یادگیری هر انسانی منحصر بفرده . اما این امکان نداره که سیستم آموزش برای تک تک دانش آموزان یک سیستم آموزشی طراحی بکنه . فریره پاسخ میده که نیازی نیست . بلکه با ۲ کار ساده میتوان این چرخهٔ سلطه گر سلطه پذیر را شکست .

اول : کم حرف زدن معلمان
دوم : مشارکت تمامی دانش آموزان در بحث،

فریره معتقده که هرچقدر یک معلم در کلاس کمتر حرف بزنه و بجاش دانش آموزان را ‏مجبور کنه که در کلاس بیشتر حرف بزنند ، این دیالوگ از سطح مدرسه به خانه و سپس جامعه گسترش پیدا میکنه .

فرض کنید معلمی به دانش آموزان بگه برای تکلیف فردا ، در مورد املت تحقیق کنید و چیزی ننویسید و فردا در مورد املت صحبت می کنیم ‌. این دانش آموز شب در خانه از مادرش در ‏مورداملت میپرسه،پدرش در مورد قیمت تخم مرغ و گوجه فرنگی و روغن و …. میگه، مثلاً خواهرش از مادر در مورد املتهای مادربزرگ‌ میپرسه و پدر هم یک خاطره در مورد املت تعریف میکنه . فردا صبح دانش آموزان همگی تجربیاتشون رو در مورد املت میگن و هرکسی چیزی به مطلب اضافه میکنه .

بنا به گفتهٔ فریره ما دیالوگ رو وارد خانواده کردیم و سپس آنرا به سطح جامعه گسترش داده ایم . همچنین مجموعه تجارب و آموخته های دانش آموزان همون کلاس ، سطح آگاهی عمومی را در بین دانش آموزان و حتی خود معلم در مورد املت به شدت میبره بالا .

حال به سیستم آموزشی خودمون
نگاهی بیندازید ، یک معلم داریم که وارد کلاس میشه ،از دقیقه اول شروع میکنه به حرف زدن ، تا آخرین دقیقه کلاس . تماماً هم یکسری مطالب کلیشه ای که میلیونها بار تکرار کرده ، دانش آموزه هم میدونه که با حفظ کردن همون مطالب ، خرش از پل میگذره و دیگه نیازی به آموختن چیز بیشتری نیست . پس یا حفظ میکنه ،یا اگه نتونست تقلب میکنه تا از این مرحله هم بگذره . ینی در عین حال که دانش آموز ما سلطه پذیری بهش تحمیل میشه ، آنتی تز آن که سلطه‌گری باشه هم همزمان یاد میگیره (تقلب) …

 

نظریه پاول فریره -سایت پاکدلها

متناسب با نیاز خود روی موضوعات زیر کلیک کنید :

1 👈 مشاهده فایل های پیشگیری از بروز انواع اختلالات یادگیری 

2 👈 مشاهده و دانلود نرم افزار موبایلی آموزش فارسی اول ابتدایی

3 👈 مشاهده فایل های تشخیصی انواع اختلالات یادگیری 

4 👈 مشاهده و دانلود فایل های درمانی انواع مشکلات یادگیری