راهبردهای کنترل درونی دانش آموزان ابتدایی به عنوان روشهایی هستند که به کودکان کمک میکنند تا خود را بهتر مدیریت و کنترل کنند. این راهبردها شامل موارد زیر میشوند:
1. آموزش مهارتهای ارتباطی: این شامل مهارتهایی است که به کودکان کمک میکند تا بتوانند به درستی احساسات و نیازهای خود را بیان کنند و ارتباط خوبی با دیگران برقرار کنند. این مهارتها شامل گوش دادن, صحبت کردن در گروه, ارتباط غیرفعال و ارتباط عمومی میشوند.
2. آموزش مهارتهای مدیریت استرس: با توجه به اینکه کودکان در این سن احساساتی هستند, آموزش مهارتهای مدیریت استرس به آنها کمک میکند تا با مواجهه با فشارها و استرسهای روزمره بهتر مقابله کنند. این شامل تکنیکهای تنفس عمیق, تمرینات تمرکز و آرامش است.
3. تعیین اهداف: کودکان باید به طور واضح هدفها و تحولاتی که قرار است برای خود داشته باشند, را مشخص کنند. بهتر است اهداف کوچک و قابل دسترس انتخاب شوند تا کودکان در پیشرفت خود مطمئن تر باشند و تحریک شوند.
4. مدیریت زمان: کودکان باید یاد بگیرند که چگونه زمان خود را به خوبی مدیریت کنند. آموزش روشهای تقسیم وقت و برنامهریزی میتواند به آنها کمک کند تا وظایف و فعالیتهای مختلف خود را به خوبی برنامهریزی کنند.
5. خودآگاهی و تمرکز: کودکان باید به خود آگاهی داشته باشند و در حال حاضر بودن را در نظر بگیرند. آموزش تمرینات تمرکز و تکنیکهای مدیتیشن میتواند به آنها کمک کند تا بهتر توجه کنند و مشکلات را بهبود بخشند.
6. تشویق به همکاری و مشارکت: کودکان باید به تشویق به همکاری و مشارکت در محیط تحصیلی و خانه و تاکید بر قدرت تصمیمگیری خوب و استفاده از فرصتهای آموزشی و یادگیری فعال و خودمختاری همراه شوند.
7. ایجاد خودانگیختگی: کودکان را معتقد کردن به قدرت ها و توانایی های خودشان و ایجاد اعتماد به نفس میکند. نشان دهنده این است که کودکان باید درک کنند که آن ها می توانند تصمیم های خوب بگیرند و به حل مشکلات پیچیده بپردازند.
در نهایت, راهبردهای کنترل درونی به کودکان توانایی می دهند که بهتر و با سرعت مناسب تر در مسیر تحصیلی و زندگی خود پیش بروند و مسئولیت های خود را بهبود بخشند.