پاکدلها:علل کند خوانی 1- کلمه خوانی : از ابتدا به ما آموزش داده اند که کلمه کلمه بخوانیم از زمانی که خواندن بوده به همین شکل بوده ، از هزاران سال پیش تا امروز که در هزاره سوم میلادی به سر می بریم و ما هم امروز در قرن 21 با همان روش سنتی هزار […]
جستجو “”
36مطلب پیدا شد!
روش گلینگهام-استیلمن: در این روش بر خلاف روش قبلی آموزش شکل کلی کلمه مورد نظر نیست، بلکه در این روش چند حسی بیشتر در پی آموزش خواندن و نوشتن صحیح حروف الفبا می باشد. به همین سبب شاید بتوان آن را روشی حرف محور نامید. در این روش توصیه می شود که دانش آموزان باید […]
آیا ارتباطی بین چشم و اختلالات خواندن وجود دارد؟ بسیاری از معلمان، والدین و اولیای مدرسه ممکن است ناتوانیهای درسی کودک را ناشی از اختلال بینایی و چشمی وی بدانند؛ در حالی که این اختلال ناشی از روند پردازش اطلاعات در مغز است و چشمهای این کودکان با سایر کودکان طبیعی تفاوتی ندارد. چشم مانند […]
انواع اشکالات خواندن کودکان دارای مشکلات خواندن ویژگیهایی را به صورت مجزا یا با هم نشان میدهند. این ویژگیها شامل: تلفظ غلط، حذف، افزایش یا جانشینسازی کلمات، همچنین نارساییهای حافظه، معکوسسازی حروف یا کلمات، عدم تلفظ صحیح و کامل حروف هر کلمه و درهم آمیختن آنها با هم هستند. اغلب این مشکلات در اثر خواندن […]
سایت پاکدلها:نکاتی طلایی برای افزایش تمرکز و یادگیری بیشتر آدم ها دوست دارند در هنگام مطالعه مکان مناسب و راحتی داشته باشند ولی تعداد اندکی هم اینگونه نبوده و در مترو، اتوبوس و جاهای شلوغ به راحتی می توانند روی مطالب مورد مطالعه شان تمرکز کنند. به راستی چرا برخی افراد می توانند تمرکز حواس […]
شیوع نارساخوانی: پاکدلها: نارساخوانی شایعترین نوع اختلال یادگیری است که مورد شناسایی قرار گرفته است، به طوریکه 80 درصد کودکان مبتلا به اختلال های یادگیری، دارای اختلال خواندن میباشند(لییون، 1995 ؛ کرک و همکاران، 1975، به نقل از لرنر، 1997) . پارهای از محققان براین باورند که میزان شیوع نارساخوانی بستگی به تعریف و ملاک […]
✅در اینجا تعدادی بازی ساده که می تواند منجر به تقویت حساسیت شنیداری کودکان گردد، ارائه می کنیم. این بازی ها در عین سادگی می تواند همیشه به صورت های مختلف انجام شود. کودکانی که ضعف حساسیت شنیداری دارند با این بازی ها توانمندی لازم را بدست می آورند. 1⃣ تشخیص و تفکیک صداها برای […]
اختلال خواندن برمبنای DSM-IV-IR چنین تعریف شده است: حالتی که در آن پیشرفت خواندن پایینتر از حد مورد انتظار بر حسب سن، آموزش و هوش کودک است. این اختلال به میزان زیادی مانع موفقیت تحصیلی یا فعالیتهای روزانه مستلزم خواندن میشود. طبق ملاک های DSM-IV-TR در صورت وجود یک اختلال عصبی یا حسی، میزان ناتوانی […]
در الفبای فارسی حروفی هستند که از لحاظ آوایی یکسان تلفظ میشوند اما از لحاظ شکل متفاوت هستند . دو گروه چهار شکلی (هـ – ـهـ – ـه – ح ) و ( ض – ظ – ز – ذ) و یک گروه سه شکلی وجود دارد (ث – س – ص ) و حرفهای […]
“خوانش پریشی” از کجا شروع می شود؟ نوروسافاری | خوانش پریشی (dyslexia) برگرفته از کلمه ای لاتین به معنای تحت اللفظی «بد کلمگی!» است و اختلالی می باشد که بر توانایی خوب خواندن، درک مطالب مکتوب و حتی بر تلفظ و نوشتن مناسب فرد تاثیر می گذارد. این اختلال شایع ترین ناتوانی یادگیری مبتنی بر […]
نارسایی هایی که به مشکلات خواندن منجر می شوند : 1- ضعف در تشخیص دیداری: کودک در تشخیص حروف مشابه مشکل دارد. 2- ضعف در تشخیص شنیداری: ضعف در تشخیص کلماتی که تلفظ آنها به هم شبیه است. 3- ضعف در ترکیب صداها: کودک نمی تواند حروف را به هم پیوند دهد و کلمه بسازد. […]
نشانه های اختلال خواندن یا نارسا خوانی چیست ممکن است چند مورد یا همه موارد زیر دیده شود :? – ممکن است در تشخیص صداهای حروف اشکال داشته باشند. – ممکن است حروف را به تنهایی و به طور جدا گانه تشخیص دهند ولی در داخل کلمه قادر به شناسایی و خواندن آن نباشند. – […]