پیشنهاداتی برای بهبود عملکرد توجه در دانشآموزان دچار اختلالات نقص توجه
1- تعیین جا در کلاس :دانش آموز مبتلا به نقص توجه ، ترجیحا در جلوی کلاس و دور از در و پنجره و تهویه و در معرض دید آموزگار بنشیند
2- برنامه ریزی فعالیت های گوناگون برای تحرک دانش آموز : مسئولیت به دانش آموز بدهیم و برنامهریزی کنیم تا هر چند وقت وی بتواند به بهانه مثلاً جمع کردن ورق ها ، کنار گذاشتن کتابها و… از روی نیمکت بلند شود و چرخی بزند .
3- حتی امکان کارهای معمولی و ساختارمند تدارک ببینید . روال معمولی باشد ؛ در زمان اجرای کار غیر معمول مثل : برنامه خاص بازدید یا کاری خاص ، قبل از اجرا با توضیح در مورد آن دانش آموزان را آماده کنیم.
4- لزوم داشتن دفترچه تکالیف روزانه : در دفترچه یادداشت کند و مطمئن شویم که درست یادداشت میکند
5- قبل از شروع تدریس مطمئن شویم که توجه دانش آموزان را جلب کرده ایم
6- دستورالعملهای روشن و مختصر بدهید.
7- تکالیف را چند قسمت کنید هر قسمت را در زمان خاصی انجام دهد
8- در صورت نیاز برای انجام کارها و تمرینات و تکالیف، وقت اضافی بدهید.
9- حتی الامکان بلافاصله بعد از اتمام کار نتیجه را به آنها گزارش کنید.
10- والدین را ترغیب کنید در خانه فضای مناسبی برای مطالعه در اختیار دانش آموز بگذارند و برنامهریزی داشته باشند.
11- از ابزارهای کمکی برای آموزش استفاده کنید تا انگیزه دانش آموز بیشتر و یادگیری جذاب تر شود. مانند استفاده از رایانه ، موبایل، ماشین حساب و غیره
12- ببینید دانش آموز چه کاری را خوب انجام میدهد ، با ارائه تحسین و تقویت های به موقع آن کارها را تقویت کنید
13- موقعیت امتحان را تغییر دهید. در صورت لزوم تمرین یا وقت اضافی بدهید یا کار لازم برای امتحان را کم کنید
پیشنهاداتی برای بهبود عملکرد توجه در دانشآموزان دچار اختلالات نقص توجه – سایت پاکدلها