مراحل رشدی مهارت نوشتن
کودک به طور طبیعی عمل نوشتن را با علامت گذاری های تصادفی و نامشخص که اصطلاحاً خط خطی کردن نامیده می شود، شروع می کند و به صورت تقلید دقیق و کپی کردن و رنگ کردن توسعه می یابد مراحل مذکور را می توان تیتروار به صورت زیر مطرح نمود :
کودک مداد را روی کاغذ فشار میدهد و آن را سوراخ میکند که این عمل برای وی بسیار لذت بخش است .
کودک به طور تصادفی خطی می کند. او در این فعالیت با حرکت دادن مداد بر روی کاغذ اثری میگذارد که دیدن و مشاهده آن برایش بسیار لذت بخش می باشد که خود تشویقی برای ادامه کار خواهد بود .
با تکرار و تمرین مکرر ،خط خطی ها منسجم تر می شوند. این فعالیت نیازمند هماهنگی چشم و دست است و همزمان با رشد این هماهنگی خط خطی کردن کودک نیز نظم و ترتیب مشخصی به خود میگیرد و جهت های افقی ،عمودی و مورب در آنها مطرح می شوند.
البته باید در نظر گرفت که جهت های مطرح شده در تمامی کودکان به یک شکل مشاهده نمی شوند و از نظر تقدم و تاخر نمی توان به دقت تعیین نمود.
کودک منحنی های متصل به هم می کشد .
کودک تقلید کردن و در مرحله بعد کپی کردن را آغاز می کند . در ابتدا باید بر این تاکید نمود که به لحاظ رشدی تقلید و کپی با یکدیگر متفاوت هستند. در تقلید ، فرد بزرگسال آثاری را متناسب با سن کودک در مقابل او بر روی کاغذ ایجاد می کند و سپس از کودک میخواهد همان عمل را تقلید نماید
در کپی کردن کاغذی که تصویری بر روی آن راست شده ، مقابل کودک قرار میگیرد و او باید تصویری مشابه با آنچه می بینید را رسم کند.
در این مرحله کودک ابتدا نشانه ها را از طریق بینایی دریافت میکند ، سپس همانند تقلید عمل می کند . باید توجه نمود که کپی کردن بسیار مشکل است و نباید کودکی که قادر به تقلید علایم نیست ، معرض کپی کردن قرار داد.
این نکته را نیز باید تاکید کرد که تصویرهای مدنظر برای تقلید و کپی باید متناسب با سن کودک و روند رشد طبیعی انتخاب شوند.(خط خطی ، خطوط افقی ، عمودی ، منحنی ، مربع ، ضربدر، مثلث و لوزی )
کودک به رنگ کردن میپردازد.
یکی از مهارت های مورد نیاز قبل از نوشتن رنگ کردن تصویر ها و شکل ها است.
باید یاد آور شد که کودک در ابتدا قادر نیست مداد رنگی را در محدوده تصویر های موجود در کاغذ حرکت دهد ، بلکه کل محیط کاغذ را رنگ می کند و حتی محدوده رنگ کردن از کاغذ بیرون زده و به سطح میز نیز خواهد رسید.
به مرورکه کنترل کودک بر روی حرکات دست، بازو و شانه افزایش می باید، می توان شکلهای مشخص روی کاغذ را برای رنگ کردن به او ارائه داد که باید از اندازه های بزرگ آغاز کرد و به تدریج به اندازه های متوسط و کوچک و در حد طبیعی تبدیل نمود.
کودک پس از کسب مهارت های یاد شده و در ۵ تا ۶ سالگی توانایی کپی و نوشتن خط ها را با جهت ها و زوایای مختلف به طور منظم کسب می نماید . این عمل او را برای نوشتن حرف ها و پس از آن کلمه ها در سنین مدرسه آماده می نماید.
مراحل رشدی مهارت نوشتن -سایت پاکدلها
برای مشاهده و دانلود نرم افزارهای مرتبط با اختلال نوشتن اینجا کلیک کنید
برای مشاهده چند مطلب علمی در رابطه با مهارت نوشتن اینجا کلیک کنید