سبد خرید0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

چگونه به کلاس اولی ها کمک کنیم؟

 

چگونه به کلاس اولی ها کمک کنیم؟

پرورش مهارت صحبت کردن

💎1- بچه های 8-7 ساله دوست دارند آن چه را درطول روز دیده و شنیده اند ، برای دیگران تعریف کنند ، آن ها ضمن صحبت کردن باید نکات بسیاری را رعایت کنند . گفت و گوهای کلاس اولی ها درباره موقعیت های گوناگون روزانه ، افرادی که با آن ها درتماس اند و آن چه فکر و تصور می کند و … می باشد . آن ها تمایل دارند داستان هایشان را با تمام جزئیات شرح دهند ، و این امر درحالی است که هنوز قادر نیستند مطالب خود را خلاصه کنند .

💎 2-کلاس اولی ها معنای بیش از هزاران واژه را می دانند ، با واژه های تازه تر از راه های دیگری ، از جمله صحبت کردن با اطرافیان ، گوش دادن به کتاب هایی که برایشان بلند خواند ه می شود ، و صحبت هایی که درخانه و مدرسه می شنوند ، یاد می گیرند .

💎3-کلاس اولی ها شیفته تعریف کردن موضوعات کتابهایی اند که خودشان خوانده اند یا شنیده اند ، صحبت کردن صحیح باکودکان کلاس اول به آن ها کمک می کند تا تلفظ معانی و مفاهیم را که خودشان می خوانند یا برایشان خواند ه می شود، بهتر بفهمند . آن ها می توانند درباره موضوعات مختلف ، ماجراهای داستان ها یا برداشت های خودشان ازوقایع گوناگون صحبت کنند ، آن ها به راحتی میتوانند موضوع داستان را به زندگی شان ارتباط و تعمیم دهند و نیز دیدی انتقادی به آن چه می شنوند ، داشته باشند .

💎 4-گفت و گوهای بچه های کلاس اولی بسیار غنی تر و پیچیده تر از نوشته های شان است . آن ها درنوشته های خود تنها از کلمات ساده ، روان و محدودی که می توانند بنویسند ، استفاده میکنند درحالی که آن چه تعریف می کنند ، از کلمات و عبارات بیش تر و مشکل تری تشکیل شده است . این ویژگی درتمامی نوآموزان کلاس اول عمومیت دارد و برای مثال ، وقتی از آن ها می خواهید درباره حیوانی مثل سگ صحبت کنند ، شاید بتوانند ده ها جمله درباره سگ بگویند ، ولی وقتی می خواهند همان موضوع را بنویسند ، نوشته شان به چندجمله کوتاه و ساده منحصر می شود .

چگونه به کلاس اولی ها کمک کنیم؟ – به صحبت های بچه ها خوب گوش کنید

💎 1-به منظور تقویت مهارت های کلامی کودکان (مثل ، افزایش گنجینه لغات ، جمله بندی صحیح ، تمرین صدا آموزی ) بازی هایی با کودک انجام دهید که از زبان و فکر آن ها استفاده کند . یکی از بازی هایی که کودکان هم از انجام آن لذت می برند .

💎یکی از بهترین شیوه هایی که موجب تصحیح جمله بندی کودکان می شود ، این است که از آن ها بخواهید ماجراهای روزانه شان را برایتان تعریف کند ؛ آن چه برای آن ها اتفاق افتاده است ، آن چه موجب تعجب و حیرتشان شده و آنچه مایه خنده و نشاطشان شده است .

💎 بیان صحیح ساختارعبارت و … از مهارت هایی است که از طریق خواندن به دست می آید . کودکانی که این نکات را حین صحبت کردن رعایت می کنند ، بهتر می توانند با دیگران ارتباط برقرارکنند و مقصودشان را درقالب کلمات بیان نمایند

چگونه به کلاس اولی ها کمک کنیم؟ – به آنچه می خوانند خوب گوش کنید

💎1-کودکان را تشویق کنید تا اشتباهی را که ضمن خواندن مطلبی مرتکب می شوند ، تصحیح کنند .

وقتی کودک کلمه ای را اشتباه تلفظ می کند ، می توان از او پرسید : ” آیا صدای حروف را درست خواندی؟ ” و سپس او را راهنمایی کرد تا کلمه یا جمله فوق را دوباره بخواند ، البته اگر کودک نتوانست شکل درست کلمه یا جمله را بگوید ، یا با آن کلمه آشنا نبود ، یا فراموش کرده بود ، خودتان شکل صحیح و معنی کلمه (جمله ) را بگویید . اگر کودک معنی عبارت یا کلمه را به بیان دیگری برایتان تعریف کرد ، نشان می دهد که او مفهوم موضوع را درک کرده است و نیازی به موشکافی بیشتر نیست .

💎2- دوباره خوانی کتاب ها ، موجب تقویت مهارت خواندن درکودکان می شود ، کلاس اولی ها از این که یک کتاب را چندین باربخوانند ، خیلی لذت می برند .

اگر روزی فرزندتان کتابی را برای شما بخواند و شما از نحوه خواندن او تعریف کنید ، مطمئن باشید که مشتاقانه آن کتاب را برای تمام اعضای خانواده خواهد خواند . هر چند که خواندن کتاب های جدید برای گسترش گنجینه لغات کودک مفیدند ، اما آن چه دوباره خوانی کتاب ها به او می دهد ، روان خوانی ، بیان با احساس جملات و توجه به شیوه نگارش و کلمات متن است .

💎3-دقت کنید که کودکان کتاب های مناسب سطح سواد خود را انتخاب کنند . .

گاهی خواندن کتاب های دشوار و سخت برای کودکان ، خستگی ، ناکامی و بی انگیزگی به دنبال دارد . کتاب های متناسب با سطح سواد کودک ، کتاب هایی اند که کودک بتواندآن ها را با کمترین کمک بزرگسال (والدین ، مربیان و اطرافیان ) بخواند . بعضی از این کتاب ها توسط جملاتش به کار برد . از طرف دیگر ، او باید زبان سمعی را خوب آموخته باشد تا بتواند بعدها رمزها و نشانه های بصری را به آسانی شناسایی کند !

پاکدلها : چگونه به کلاس اولی ها کمک کنیم؟

💎 1-قبل از خواندن ، حین خواندن و بعداز خواندن کتاب ، درباره موضوع آن توضیحاتی به کودک بدهید ؛ زیرا تذکر این نکات موجب درک بهتر او از مطلب خواهد شد .

قبل از شروع مطالعه ، درباره عنوان کتاب برای کودک صحبت کنید . از او بپرسید : ” آیا حدس می زنی موضوع کتاب درباره چیست ؟ ” ضمن خواندن کتاب ، از کودک بپرسید : “آیا می توانی پیش بینی کنی که بعد چه می شود ؟ ” او را تشویق کنید تا درباره آن چه از کلمات ، متن و موضوع داستان نمی فهمد ،گوناگون با کودک صحبت کنید تا مهارت ((تفکر انتزاعی )) اوتقویت شود .

ضمن حرف زدن با کودکان سعی کنید با استفاده ازروش های مختلف بیانی ، مثل : ضرب المثل ها ، لفظ کلام ها ، شعرهای کوتاه و ساده ، تمثیل ها ، معماها و .. مفاهیم نهفته زبان و کلام رابرای آن ها توضیح دهید تا بچه ها نیز بتوانند تفکر انتزاعی را در خود شکل و پرورش دهند . برای مثال ، شرح ضرب المثل : (( جوجه را آخر پاییز می شمارند )) ، هم برای کودکان لذت بخش است و هم با مفهوم انتزاعی این ضرب المثل آشنا می شوند و درصورت نیاز هم می توانند از آن درجملات خودشان استفاده کنند .

💎2-شنیدن داستان های واقعی وداستان های خیالی موجب پرورش فکرو ذهن آن ها و درک بهتر مطلب میشود.

یکی ازبهترین شیوه هایی که موجب تصحیح جمله بندی کودکان می شود ، این است که از آنها بخواهید ماجراهای روزانه شان را برایتان تعریف کنند ؛ آن چه برای آن ها اتفاق افتاده است ، آن چه موجب تعجب و حیرتشان شده و آنچه مایه خنده و نشاطشان شده است . هم چنین می توانید باهم داستانی بسازید و آن را بر روی کاغذ بیاورید . این کار را حتی می توانید در اتومبیل ، اتوبوس ، قبل از خواب و … با هم انجام دهید .

💎شخصیت های محبوب داستان ها را با کمک هم انتخاب کنید و بعد به نوبت درباره ماجراهایی که ممکن است برای او رخ دهد ، صحبت کنید . ضمن داستان پردازی به نکاتی که می تواند ماجرای داستان را جالب تر و شنیدنی تر کند ، اشاره کنید .

 

چگونه به کلاس اولی ها کمک کنیم؟ -سایت پاکدلها

برای مشاهده پکیج ویژه توانمند سازی پایه اول ابتدایی اینجا کلیک کنید

برای مشاهده و دانلود اپلیکیشن های موبایلی پایه اول دبستان اینجا کلیک کنید